امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
پلدخترنیوز » بهداشت، درمان، سلامت » تلخی بی‌پایان کرونا/ «لامبدا» در راه است!

تلخی بی‌پایان کرونا!

تلخی بی‌پایان کرونا/ «لامبدا» در راه است!

کد خبر: 2773
  • 5
این روزها شیوع کرونا در لرستان نگران کننده شده است به طوری که آمار فوتی‌ها بر اثر این بیماری دو رقمی شده و تعداد مبتلایان نیز هر روز در حال افزایش است.

نگرانی از ورود «لامبدا» به لرستان و کمبود تخت و تجهیزات بیمارستانی

این شرایط در حالی بوده که متأسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۴۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

نگرانی‌ها از آنجا زیادتر شده که بر اساس اعلام مسئولان دانشگاه علوم پزشکی لرستان احتمال ورود ویروس کرونا از نوع «لامبدا» به استان وجود دارد به طوری که بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته این نوع از ویروس پاییز وارد استان می‌شود.

در چنین شرایطی نیاز به تخت‌ها و تجهیزات بیمارستانی افزایش پیدا می‌کند، بر اساس اعلام مسئولان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در یک مقایسه و محاسبه علمی که روی «دلتا» صورت گرفته، باید حداقل ۲۲۰ تخت در وضعیت قرمز و هزار و ۵۰ تخت در وضعیت سیاه به تعداد تخت‌های بستری استان اضافه شود تا بیمارستان‌ها و دیگر مراکز استان پذیرای هزار و ۹۰۰ تا دو هزار و ۹۵۰ نفر باشند.

پیش‌بینی ۳ سناریو قرمز، سیاه و طغیان برای کرونا

صالح آزاد بخت معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گزارشی از وضعیت فعلی «دلتا» ویروس در استان و سناریوهای احتمالی دانشگاه در مواجهه با ویروس جهش یافته «لامبدا»، میزان پذیرش و تعداد بستری‌های روزانه، افزایش تخت‌های بیمارستانی و راه اندازی بیمارستان جدید در صورت شیوع ویروس جدید کرونا در استان را بر اساس بیس و داده‌های آماری دلتا بیان کرد و گفت: سه وضعیت یا سناریوی وضعیت قرمز، وضعیت سیاه و وضعیت طغیان یا فروپاشی در خصوص بحث کووید وجود دارد.

وی گفت: در یک مقایسه و محاسبه علمی که روی «دلتا» صورت گرفته، باید حداقل ۲۲۰ تخت در وضعیت قرمز و هزار و ۵۰ تخت در وضعیت سیاه به تعداد تخت‌های بستری استان اضافه شود تا بیمارستان‌ها و دیگر مراکز استان پذیرای هزار و ۹۰۰ تا دو هزار و ۹۵۰ نفر باشند.

رعایت پروتکل‌ها به ۴۶ درصد کاهش یافته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه بشر در طول تاریخ در برابر بیماری‌ها، حوادث و دیگر بلایای طبیعی توانسته موفق شود و همواره علم بشر به کمک انسان آمده است تا بر مشکلاتش فائق آید، گفت: قطعاً علم بشر راه حلی برای بیماری کرونا پیدا خواهد کرد و جای نگرانی چندانی نیست؛ اما واقعیت امر این است که ویروس‌ها نیز هوشمندند و هوشمندانه برای حفظ بقای خود تلاش کرده و تغییر جهش پیدا می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز با بیان اینکه رؤسای شبکه‌های بهداشتی، درمانی و تمامی دست‌اندرکاران برنامه واکسیناسیون کرونا باید تلاش مضاعف و جهادی در راستای تسریع روند واکسیناسیون انجام دهند.

وی با اشاره به مشکلات پیشگیری از کرونا در استان اظهار کرد: متأسفانه علیرغم تأکیدهای زیاد میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان حدود ۴۶ درصد و بسیار پایین است.

موج احتمالی کرونای «لامبدا» در پاییز آینده

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: با این وجود همچنان مراکز پر ازدحام از جمله آرامستان‌ها محل تجمع مردم هستند و این باعث شده آمار مبتلایان استان به نسبت جمعیت روند افزایشی با سرعت بالا داشته باشد.

نیکبخت همچنین مراجعه دیرهنگام بیماران به بیمارستانها را یکی از علت‌های مهم افزایش آمار مرگ و میر کرونایی قلمداد کرد و گفت: تأکید ما همچنان بر این است که شهروندان در صورت مشاهده علائم بیماری سریع‌تر به مراکز غربالگری مراجعه و زیر نظر پزشک قرار بگیرند.

وی با اشاره به موج احتمالی کرونای «لامبدا» در پاییز آینده عنوان کرد: از رؤسا، مدیران و پرسنل شبکه‌های بهداشت و درمان انتظار می‌رود برای تسریع در برنامه واکسیناسیون هر اقدامی لازم است انجام دهند.

تمام ظرفیت‌های بیمارستانی باید پای کار بیاید

رئیس دانشگاه تصریح کرد: روند واکسیناسیون کرونا ظرف چند هفته آینده باید به درصد قابل قبولی برسد.

نیکبخت گفت: از تمام ظرفیت‌های استان، بیمارستان‌ها، دانشکده‌ها، دیگر مراکز و پزشکان متخصص بخش دولتی و خصوصی در صورت تمایل به همکاری با دانشگاه نیز استفاده شود تا قدرتمندانه بتوانیم این ویروس را مهار کرده و همچنین واکسیناسیون افراد و گروه‌های هدف را جدی بگیریم تا در صورت پیک جدید یا شیوع «لامبدا» که ممکن است در آبان ماه رخ بدهد با مشکلی خاص مواجه نشویم.

وی، استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، هلال احمر، سپاه و دیگر امکانات استان را بسیار مهم دانست و گفت: با مدیریت صحیح و نگاه واقع‌بینانه هر بیمارستانی برنامه عملیاتی خود را باید مشخص کند تا معلوم شود که چه بخش‌هایی را می‌توان تعطیل کرد و اینکه چگونه می‌توان از ظرفیت و نیروی انسانی کارآمد دیگر ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان نظیر؛ جمعیت هلال احمر، ارتش، سپاه، بسیج و … در هر شهرستانی، استفاده کرد تا در مواجهه با وضعیت سیاه، استان دچار مشکل نشود.

احتمال شیوع «لامبدا» طی ماه‌های آینده در لرستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: آمادگی مراکز برای افزایش تخت‌ها و کمک به بخش درمان در هر شهرستانی را نیز باید اعلام شود تا تدابیر لازم بر اساس این پیش بینی‌ها تحقق یابد؛ زیرا میانگین آمار فوتی‌های استان بر اثر کرونا، از میانگین کشوری پایین‌تر است و نباید گذاشت این جایگاه از دست برود و آمار فوتی‌های کرونایی بالاتر برود.

مریم کوشکی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز با اشاره به احتمال شیوع ویروس نوع «لامبدا» طی ماه‌های آینده در استان، امکانات مورد نیاز برای آمادگی مقابله با این ویروس عنوان کرد.

وی افزایش سرعت واکسیناسیون کرونا را در این شرایط حساس یک ضرورت دانست.

فوت ۲۲۸۱ بیمار در لرستان به علت کرونا

دبیر ستاد مبارزه با کرونای دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به وضعیت لرستان به لحاظ شیوع بیماری کرونا، اظهار داشت: تعداد مبتلایان جدید در استان ۸۶۵ مورد بوده است.

وی تعداد کل مبتلایان به کرونا در استان را ۱۷۰ هزار و ۲۶۵ مورد عنوان کرد و گفت: تعداد فوتی‌های جدید بر اثر کرونا در استان ۱۱ مورد بوده است.

دبیر ستاد مبارزه با کرونای دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه تا کنون متأسفانه دو هزار و ۲۸۱ نفر بر اثر کرونا در استان فوت کرده‌اند افزود: هم اکنون هزار و ۲۸۳ بستری مثبت و مشکوک به کرونا در استان داریم.

واکسیناسیون از هفته آینده افزایش می‌یابد

حمید مخیری رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: ۶۴۵ هزار و ۷۸۴ دُز واکسن کرونا وارد لرستان شده است.

وی با بیان اینکه طبق آخرین آمار، ۶۰۷ هزار و ۹۳۹ دُز این واکسن‌ها تزریق شده است عنوان کرد: بیش از ۹۵ درصد واکسن‌هایی که وارد استان شده، تزریق شده است.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه درصد پوشش واکسیناسیون برای گروه‌های هدف در کل استان ۳۲.۷ درصد است افزود: شدت واکسیناسیون در فردا و هفته آینده قطعاً بیشتر خواهد شد.

ورود ۱۳۸ هزار دُز واکسن

مخیری بیان داشت: تلاش می‌کنیم که تا صبح یکشنبه ۱۳۸ هزار دُز واکسن وارد استان کنیم، که این یکی از بزرگترین محموله‌های واکسن است که تا کنون وارد لرستان شده است.

وی با تاکید بر اینکه این محموله، شامل ۱۰۸ هزار دُز واکسن «سینوفارم» و ۳۰ هزار دُز واکسن «آسترازنکا» است عنوان کرد: واکسن‌های «آسترازنکا» برای تکمیل دُز دوم افرادی است که دُز اول را تزریق کرده‌اند و منتظر دُز دوم واکسن بودند.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه ۱۰۸ هزار دُز واکسن «سینوفارم» نیز برای تکمیل دُز دوم و اضافه آنها برای متولدین سنی ۱۳۵۰ به بعد تزریق خواهند شد گفت: الان بیش از ۸۰ تا ۸۵ درصد گروه‌ها و افراد واجد شرایطی که طبق پروتکل‌ها و نامه‌هایی که از طرف وزارت بهداشت به ما ابلاغ شده، را تلاش کرده‌ایم واکسینه کنیم.

بنا بر این گزارش، آنچه این روزها ضرورت دارد تسریع در روند واکسیناسیون است تا شاید تعداد مبتلایان و فوتی‌های بر اثر این ویروس کاهش پیدا کند چرا که برای داستان تلخ «کرونا» هنوز پایانی متصور نیست/مهر

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید