امروز: یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403
پلدخترنیوز » یادداشت » آلرژی چیست و چه عواملی در ابتلا به آلرژی نقش دارند؟

آلرژی چیست؟

آلرژی چیست و چه عواملی در ابتلا به آلرژی نقش دارند؟

کد خبر: 1175
  • 20
آلرژی زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به یک ماده ی خارجی مانند گرده، نیش زنبور،غذا، موی حیوانات خانگی و دیگر موادی که در بیشتر افراد باعث واکنش نمی‌شود، واکنش نشان می دهد.

هنگامی که آلرژی دارید، سیستم ایمنی بدن آنتی‌بادی هایی تولید می‌کند که آلرژن(ماده ی خارجی و حساسیت زا) را به عنوان ماده ی مضر خارجی شناسایی می‌کند، حتی اگر مضر نباشد. هنگامی که بدن با آلرژن در تماس قرار می‌گیرد، واکنش سیستم ایمنی باعث التهاب پوست، سینوس ها، راه های هوایی و دستگاه گوارش می‌شود.

شدت آلرژی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می‌تواند از تحریک جزئی تا شوک آنافیلاکسی که تهدید کننده‌ی حیات است، متغیر باشد. با اینکه آلرژی را نمی‌توان درمان کرد، اما می‌توان علائم آلرژی را کاهش داد. آلرژی زمانی شروع می‌شود که فرد، محرک یا آلرژن را تنفس کند، ببلعد و یا در تماس با پوست وی قرار گیرد.

در پاسخ به آلرژن، بدن شروع به ساخت پروتئینی به نام IgE می‌کند که بر روی آلرژن ها قرار می‌گیرد. سپس هیستامین و سایر مواد شیمیایی به خون آزاد می‌شوند که باعث بروز علائم آلرژی می‌شوند.

عوارض آلرژی:

ممکن است تصور شما از آلرژی، گرفتگی بینی و سرفه هایی باشد که در شروع هر فصل جدید اتفاق می‌افتند، اما برخی از این واکنش های آلرژیک می‌توانند تهدید کننده‌ی زندگی باشند. حساسیت باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های دیگری می‌شود، که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد:

شوک آنافیلاکسی: واکنش شدید به آلرژن ها است. غذاها، داروها و نیش حشرات شایع ترین عواملی که موجب بروز آنافیلاکسی هستند.

آسم: آلرژی احتمال ابتلا به آسم را افزایش می دهد. آسم بر راه‌های هوایی تاثیر می‌گذارد. در بسیاری موارد، آسم ناشی از قرار گرفتن در معرض آلرژن‌های محیطی(آسم ناشی از آلرژی) است.

سینوزیت و عفونت گوش و ریه: خطر ابتلا به این بیماری‌ها در صورت داشتن تب یونجه یا آسم، بیشتر است.

علائم و نشانه های آلرژی:

علائم آلرژی تحت تاثیر عوامل مختلفی شامل نوع حساسیت و شدت حساسیت و همچنین چگونگی قرارگیری در معرض آلرژن‌ها است. مصرف دارو قبل از شروع واکنش آلرژیک، علائم را کاهش می دهد. برای بررسی نشانه‌های حساسیت باید ابتدا انواع آلرژی و محرک‌های مربوط به هرکدام را بشناسیم که در زیر به ترتیب انواع آلرژی را بررسی می کنیم:

آلرژی های تنفسی:

علائم حساسیت تنفسی: حساسیت تنفسی می‌تواند علائم سرماخوردگی را تقلید کند که شامل عطسه، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، خارش بینی، خارش سقف دهان، خارش چشم، آبریزش چشم، قرمزی و تورم چشم است.

انواع آلرژی تنفسی:

آلرژی بهاری: هیچ درمانی برای آن وجود ندارد، اما می‌توانید اقداماتی را برای جلوگیری از آن انجام دهید.

آلرژی تابستانی: آلرژی تابستانی معمولا توسط گرده ی گیاهان ایجاد می‌شود.

آلرژی پاییزی: گرد و غبار بزرگترین عامل ایجاد آلرژی در پاییز است.

آلرژی زمستانی: علائم آلرژی در زمستان افزایش می یابند و فرد مجبور می‌شود زمان بیشتری را در منزل سپری کند.

آلرژی فصلی یا تب یونجه: به عنوان رینیت آلرژیک یا آبریزش بینی آلرژیک نیز شناخته می‌شود، نوعی اختلال ایمنی است که باعث پاسخ حساسیتی به گرده و دیگر مواد می‌شود.

دو نوع تب یونجه وجود دارد: نوع فصلی که فقط در طی فصولی گرده افشانی گیاهان رخ می دهد و نوع پایدار که در کل طول سال وجود دارد.

آلرژی به گرده/ آلرژی به هاگ گیاهان و کپک ها/ آلرژی به گرد و غبار/ آلرژی به سگ/ آلرژی به گربه: آلرژی به گربه دو برابر شایع‌تر از آلرژی به سگ است/ آلرژی غذایی

علائم حساسیت غذایی: آلرژی غذایی می‌تواند باعث سوزن سوزن شدن در دهان، تورم لب ها و زبان و صورت و گلو، کهیر، درد معده، تهوع، اسهال، خستگی و شوک آنافیلاکسی شود. اگر پس از غذا دچار واکنش جدی شدید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

انواع آلرژی غذایی:

آلرژی به شیر: علائم آن شامل خس خس سینه، استفراغ و کهیر است. اگر از حساسیت به شیر رنج می برید، اجتناب از محصولات شیری و مواد غذایی حاوی شیر تنها راه جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک است.

آلرژی به کازئین: اگر خوردن یک لیوان شیر و یا یک تکه پیتزا باعث تورم لب ها، کهیر یا نشانه‌های دیگر آلرژی می‌شود ممکن است به پروتئین کازئین موجود در شیر آلرژی داشته باشید. یکی دیگر از پروتئین‌های موجود در شیر، پروتئین وی(Whey Protein) است. برخی از افراد به کازئین و پروتئین وی آلرژی دارند.

آلرژی به تخم مرغ: در کودکان بیشتر از بزرگسالان دیده می‌شود.

آلرژی به گندم: پیشگیری از این آلرژی می‌تواند مشکل باشد زیرا گندم در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد.

آلرژی به مغزها و آجیل: تنها راه جلوگیری از واکنش‌های حساسیتی، اجتناب از آجیل‌هایی مانند بادام زمینی، گردو، بادام هندی و سایر غذاهای حاوی آجیل است.

آلرژی به صدف دارها:اگر به یک نوع از سخت پوستان آلرژی دارید، ممکن است با دیگر صدف دارها نیز حساسیت داشته باشد.

آلرژی به سولفید: سولفیدها گروهی از ترکیبات گوگردی هستند که ممکن است به طور طبیعی در غذاها وجود داشته باشند یا به عنوان نگهدارنده به غذا اضافه شوند. سازمان FDA تخمین می زند که یک نفر از هر ۱۰۰ نفر به این ترکیبات حساسیت دارند.

آلرژی به سویا: سویا، سس سویا و Tofu(پنیر سویا) بخش بزرگی از غذاهای فرآوری شده است که می‌تواند حساسیت‌زا باشد.عدم تحمل غذاآلرژی به ماهیآلرژی پوستی

علائم آلرژی پوستی:

بثورات: بثورات یکی از علائم شایع آلرژی پوستی هستند. نواحی پوستی تحریک شده، قرمزو متورم می گردد که می‌تواند دردناک یا خارش دار باشد.اگزما: تکه هایی از پوست ملتهب می‌شود و می‌تواند خارش و خونریزی بدهد.

درماتیت تماسی: بلافاصله پس از تماس با آلرژن، پوست قرمز شده و ممکن است خارش دار باشد.گلو درد: حلق یا گلو ملتهب می‌شود.

کهیر: قرمزی، خارش و تاول که با اندازه و شکل‌های مختلف بر روی سطح پوست ایجاد می‌شود.

تورم چشم ها: آبریزش و خارش چشم باعث پف کردن چشم‌ها می‌شود.

خارش: به علت تحریک و التهاب در پوست ایجاد می‌شود.سوزش: التهاب پوست منجر به ناراحتی و احساس سوزش پوست می‌شود.

انواع آلرژی پوستی:

درماتیت تماسی: زمانی که ماده ای حساسیت‌زا با پوست تماس می‌یابد، سیستم ایمنی بدن آن را مورد حمله قرار می‌دهد و آنتی‌بادی تولید می‌کند که نتیجه ی آن بثورات خارش دار و قرمز در محل تماس آن ماده است.

کهیر و آنژیوادم: تاول و کهیر قرمز رنگ و متورم به شکل تکه ای، به‌طور ناگهانی بر روی پوست ظاهر می‌شوند. در آنژیوادما، تورم در زیر پوست، نه بر روی سطح پوست، اتفاق می افتد.

آلرژی به سم پیچک، بلوط، و سماق: پیچک سمی، بلوط سمی و سماق سمی گیاهانی هستند که حاوی روغن تحریک کننده ای به نام اوروشیول هستند. اوروشیول باعث ایجاد واکنش آلرژیک هنگام تماس با پوست می‌شود و باعث بروز خارش می‌شود که در عرض چند ساعت یا چند روز پس از قرار گرفتن در معرض سم، ظاهر می‌شود.

آلرژی به نیش حشرات: نیش زنبور عسل، زنبور زرد، زنبور سرخ و مورچه آتشین اغلب آلرژی‌زا است. علائم آن شامل تورم(ادم) در محل نیش، خارش و کهیر در سراسر بدن، سرفه، تنگی قفسه ی سینه، خس خس سینه، تنگی نفس و آنافیلاکسی است.

آلرژی به نور خورشید: قرار گیری بیش از حد در معرض اشعه ی ماوراء بنفش باعث سوختن پوست می‌شود.

آلرژی به لوازم آرایشی و بهداشتی : مواد خاص استفاده شده در لوازم آرایشی، مانند رایحه و مواد نگهدارنده، می‌تواند به عنوان آلرژن عمل کرده و باعث واکنش‌های آلرژیک شوند.آلرژی به نیکلسایر آلرژی ها

آلرژی ملتحمه ای(چشم صورتی): ورم ملتحمه بیماری رایج و قابل درمان در کودکان و بزرگسالان است.

آلرژی به داروها: بسیاری از داروها دارای عوارض جانبی هستند که می‌توانند باعث واکنش‌های آلرژیک  شامل: کهیر، خارش پوست، بثورات پوستی، تورم صورت، خس خس سینه و آنافیلاکسی شوند.

آلرژی به آسپرین (سالیسیلات): اگر به سالیسیلات حساسیت دارید، از مصرف غذاها، داروها و سایر محصولات حاوی سالسیلات خودداری کنید.

آلرژی به پنی سیلین:

آنافیلاکسی: نشانه‌هایی که آنافیلاکسی ایجاد می‌کند شامل تنگی نفس ناگهانی، خس خس سینه، خشونت صدا، تورم زبان و دهان، کهیر و خارش در تمام بدن، سوزن سوزن شدن دست ها و پاها و لب‌ها و پوست سر، تهوع و استفراغ، افزایش ضربان قلب، سرگیجه و از دست دادن هوشیاری است.

آلرژی در کودکان: آلرژی پوستی با رشد کودک کاهش می‌یابد اما آلرژی‌های تنفسی و آلرژی به مواد غذایی با افزایش سن کودک بیشتر می‌شوند.

عوامل موثر در ابتلا به آلرژی و ریسک فاکتورها

ابتلا به آلرژی غالبا ارثی است، به این معنا که والدین می‌توانند آلرژی را به فرزندان‌شان منتقل کنند. ریسک فاکتورهای ابتلا به آلرژی شامل سابقه‌ی خانوادگی آسم و آلرژی است. سن کودکی، داشتن سابقه‌ی آسم یا بیماری آلرژیک دیگر نیز ریسک فاکتورهای دیگری برای ابتلا به آلرژی هستند.

انواع مختلف آلرژن‌ها عبارتند از:

آلرژن‌های هوایی: مانند گرده‌ی گیاهان، موی بدن حیوانات، گرد و غبار و سوسکبرخی غذاها: به خصوص بادام زمینی، آجیل، گندم، سویا، ماهی، صدف، تخم مرغ و شیرگزش حشرات: حشراتی مانند زنبور عسل و پشه هاداروها: به ویژه پنی سیلین یا آنتی بیوتیک های مبتنی بر پنی سیلین.لاتکس: لاتکس که اغلب در دستکش‌های لاتکس و کاندوم و مواد دیگری که با آن‌ها در تماس هستید وجود دارد، می‌تواند واکنش‌های پوستی آلرژیک ایجاد کند.

تشخیص آلرژی و بررسی‌های آزمایشگاهی

ابتدا پزشک درباره نشانه ها از شما سوال می‌کند و معاینه ی فیزیکی انجام می دهد. سپس درباره‌ی هر غذای غیرمعمولی که ممکن است اخیرا خورده باشید و هر ماده‌ای که با آن تماس داشته باشید می پرسد. در نهایت، آزمایش خون و آزمایش پوستی می‌تواند آلرژن‌هایی را که پزشک به آن‌ها مشکوک است را تایید کند یا تشخیص دهد. با این حال آگاه باشید که این آزمایش‌ها می‌توانند مثبت کاذب یا منفی کاذب باشند.

تست پوستی: پزشک پس از خراشیدن پوست مقدار کمی آلرژن پروتئینی را در تماس با محل خراش قرار می دهد. اگر حساسیت داشته باشید در محل خراش ضایعات پوستی و کهیر ایجاد خواهد شد.

آزمایش خون: آنتی‌بادی ای  که هنگام حساسیت در خون آزاد می‌شود، تحت عنوان ایمونوگلوبولین(IgE) شناخته می‌شود. در آزمایش خون IgE خاصی(sIgE) در خون اندازه گیری می‌شود.

تشخیص‌های افتراقی آلرژی

سرماخوردگی: آبریزش بینی، عطسه و سرفه از علائم شایع آلرژی هستند که در سرماخوردگی و عفونت سینوس نیز اتفاق می افتند. علایم همراه می‌تواند در افتراق بین بیماری ها کمک کند. به عنوان مثال، آلرژی می‌تواند باعث خارش پوست و چشم شود. سرماخوردگی می‌تواند باعث بدن درد و تب شود. عفونت سینوس معمولا با ترشحات غلیظ و زرد از بینی همراه است. آلرژی می‌تواند در طولانی مدت سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و مستعد ابتلا به عفونت‌های ویروسی کند که ویروس سرماخوردگی یکی از آن هاست.

سرفه آلرژیک: هنگامی که فردی مبتلا به آلرژی فصلی در معرض آلرژن قرار گیرد، راه های هوایی تنگ شده و منجر به سرفه می‌شود. تب یونجه می‌تواند نشانه‌هایی مانند عطسه، سرفه‌ی مزمن و تنگی نفس ایجاد کند. تب یونجه مسری نیست، اما می‌تواند ناراحت کننده باشد. بر خلاف سرفه‌های مزمن، سرفه‌ی ناشی از آلرژی و تب یونجه موقتی است و تنها در زمان های خاصی از سال که گیاهان گل می دهند علائم این آلرژی را تجربه می کنید. علاوه بر این، آلرژی فصلی می‌تواند باعث آسم شود، و آسم می‌تواند موجب سرفه شود.

برونشیت: برونشیت می‌تواند ناشی از ویروس و باکتری و یا آلرژی باشد که دو نوع دارد. نوع اول، برونشیت حاد، معمولا پس از چند روز یا چند هفته بهبود می‌یابد. برونشیت مزمن می‌تواند به مدت چندین ماه، پایدار باشد و اغلب عود می‌کند. سرفه تنها علامت مشترک بین برونشیت مزمن و حاد است. قرار گرفتن در معرض آلرژن هایی که در محیط خانه یا کار یافت می‌شوند مانند دود سیگار، آلودگی هوا، گرد و خاک، گرده ی گیاهان و گازهای شیمیایی، شایع‌ترین علت برونشیت مزمن هستند.

مدیریت و درمان آلرژی

بیشتر آلرژی‌ها با اجتناب از آلرژن‌ها، داروها و تغییرات شیوه‌ی زندگی قابل کنترل هستند. درمان‌های آلرژی شامل موارد زیر است:

اجتناب از آلرژن‌ها: به طور کلی بهترین و مهم‌ترین گام در جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک و کاهش علائم، دوری از مواد حساسیت‌زا و آلرژن‎‌ها است.

داروها: بسته به آلرژی، داروها می‌توانند به کاهش واکنش سیستم ایمنی بدن و کاهش علائم کمک کنند که به شکل قرص، شربت و اسپری بینی استفاده می‌شود. داروهای ضد آلرژیک عبارتند از:

آنتی هیستامین ها مانند دیفن هیدرامین (Benadryl)کورتیکواستروئیدهاسیتریزین(Zyrtec)لوراتادین(Claritin)کرومولین سدیم(Gastrocrom)ضد احتقان(Afrin, Suphedrine PE, Sudafed)تعدیل کننده های لوکوترین(Singular, Zyflo)

ایمونوتراپی: برای درمان آلرژی‌های شدید یا آلرژی‌هایی که هیچگاه به طور کامل از بین نمی روند، ایمونوتراپی با آلرژن توصیه می‌شود. این درمان شامل تزریق عصاره‌ی آلرژن تخلیص شده است که طی دوره‌ی چند ساله داده می‌شود. شکل دیگر ایمونوتراپی قرصی است که زیر زبان قرار می‌گیرد. داروهای زیر زبانی برای درمان آلرژی به گرده‌ی گیاهان استفاده می‌شود.

اپی نفرین: اگر حساسیت شدید دارید، ممکن است لازم باشد همیشه اپی نفرین همراه خود داشته باشید. در زمان حساسیت شدید که تهدید کننده‌ی حیات است، تا زمانی که کمک پزشکی برسد تزریق اپی‌نفرین می‌تواند نشانه‌ها را کاهش دهد.

درمان های خانگی و تغییر شیوه‌ی زندگی: کاهش رطوبت در مناطق مرطوب مانند حمام و آشپزخانه با استفاده از فن تهویه‌ی هوا و رطوبت گیر، جایگزینی فرش و موکت با کف پوش سخت، شستن ملحفه‌ها و اسباب بازی‌ها، استفاده از فیلتر هوا

پیشگیری از آلرژی

جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک به نوع آلرژی بستگی دارد. بهترین اقدام، خودداری از تماس با آلرژن است. اقدامات عمومی برای پیشگیری از حساسیت عبارتند از:

اجتناب از محرک‌های شناخته شده: حتی اگر در حال درمان علائم آلرژی هستید، سعی کنید از محرک‌ها دوری کنید. به عنوان مثال، اگر به گرده‌ی گیاهان حساسیت دارید، زمانی که تجمع گرده ها در هوا بالا است، پنجره‌ها و درها را ببندید و درون خانه بمانید. اگر به گرد و غبار و خاک حساسیت دارید، گردگیری و شستن ملحفه ها و استفاده از فیلتر هوا به کاهش علائم کمک می‌کند.

.ثبت مواد محرک آلرژی: به هنگام بروز علائم، بررسی و پیگیری آنچه که خورده‌اید یا با آن در تماس بوده اید، به شناسایی آلرژن‌هایی که باعث علائم آلرژیک می‌شوند کمک می‌کند

استفاده از دستبند هشدار پزشکی: اگر به ماده‌ای واکنش آلرژیک شدید نشان می‌دهید، پوشیدن دستبند یا گردنبند هشدار پزشکی کمک می‌کند زمانی که قادر به صحبت نیستید، دیگران از حساسیت شدید در مورد ماده ی خاصی آگاهی داشته باشند


برداشت از: مجله سلامت دکتر تو
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید