امروز: یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403
پلدخترنیوز » یادداشت » یادداشت اجتماعی » سفری به تنگ فنی پلدختر ؛سرزمین تالاب ها

سفری به تنگ فنی پلدختر ؛سرزمین تالاب ها

کد خبر: 4154
  • 15

پلدخترنیوز _ تالاب های تنگ فنی پلدختر ؛ از جمله سرمایه های بی نظیر اکوسیستم پلدختر محسوب میشود و علاوه بر آن دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار زیبایی می باشند.

پلدختر سرزمین آبشارها و تالاب‌هاست ؛سرزمین پل ها و غارهای هزاران ساله و گوشه گوشه ی آن مزین به سرمایه های طبیعی و خدادادی است.برای رسیدن به زیباترین مجموعه ی تالابی این شهرستان از خروجی جنوبی شهر پلدختر و دور میدان امام حسین این شهر از دو مسیر برای رسیدن می توان استفاده کرد.  یکی مسیری که با عبور از روستای ولی عصر و دیگری محور پلدختر _ اندیمشک می باشد.
مسیر پلدختر _اندیمشک را که انتخاب کنید با طی کردن 15کیلومتر  سمت راست به جاده  ای  که شما را به تالاب های تنگ فنی می رساند ؛ خواهید رسید .از این نقطه به بعد با طی کردن حدود 4 کیلومتر که حدود یک کیلومتر آن آسفالته و مابقی خاکی می باشد به پاسگاه محیط بانی تالاب های پلدختر می رسید . این مسیر 4 کیلومتری با ماشین های سبک هم قابل تردد است اما از پاسگاه محیط بانی کمتر از 2  کیلومتر دیگر تا تالاب ها فاصله دارید و برای این قسمت از راه بایستی از ماشین های شاسی بلند و کوهستان رو ؛ استفاده کنید یا اینکه پیاده روی با کفش مناسب  داشته  باشید.

بعد از رد شدن از  پاسگاه محیط بانی؛ هرگاه در نزدیکی لبه ی گردنه ی مسیر توقف کنی میتوانی درخشش و تلألو ذرات  خورشید بر میان آب های دو تالاب زیبا را ببینی ؛ تالاب  گری جمجمه بزرگترین تالاب این ناحیه و تالاب گری سیه « سیاه» کوچکترین آنهاست . در مجموع حدود 30 هکتار از این منطقه  را تالاب  تشکیل داده است.

پوشش گیاهی در محل و دور و اطراف تالاب ها غالبا نی ، پونه ،سرخس آبزي، يونجه، شبدر، جلبک سبز، شقايق و خارشتر  می باشد و ماهی سیاه، زالو و لاک پشت، چنگر، کشيم،  اردک ارده اي ، اردک سر سبز  و حواصيل خاکستري در این تالاب ها زندگی می‌ کنند.این تالاب‌ها همچنین محل امنی  برای پرندگان بومی، خشک‌زی، آبزی، کنار آبزی و پرندگان مهاجر بوده و علاوه بر آنچه گفته شد ،موجوداتی مانند گرگ، روباه، شغال، خرگوش در آنها سکونت دارند.

تالاب های تنگ فنی نسبت به تالاب های ولی عصر که تقریباً حدود ۷ کیلومتر با آنها فاصله دارند با وجود بکر بودن پای گردشگران کمتری به آن باز شده و شاید به همین دلیل دست نخورده تر مانده و کمتر در معرض خطرهای محیط زیستی از ناحیه انسان ها می باشند و مسیر دسترسی به آنها نسبت تالاب های ولیعصر  ناهموارتر است .


تالاب ها مهم ترین اکوسیستم آبی هستند که هر ساله  محل استراحت پرندگان مهاجر بوده  و نقش به سزایی در تعدیل آب و هوا، بقا آب های زیرزمینی دارند. و به نوعی کریدور بین المللی پرندگان محسوب می شوند.

اگر غروب روزهای فصل مهاجرت پرندگان را برای رفتن به این تالاب ها انتخاب کنید؛ شاهد هیاهو و صدای زیبا و گوش‌نواز آنها خواهید بود ؛ همهمه ای  که آرامش در آن موج می زند .

مطابق شواهد موجود و به گفته ی کارشناسان ؛تالاب های پلدختر پس از به وقوع پیوستن لند اسلاید سیمره " زمین لغزش در سیمره"به وجود آمده اند و اگر چه در ابتدا تعداد آنها حدود ۵۰ تالاب؛ مشتمل بر کوچک و بزرگ بوده اما با گذشت زمان و بر اثر عوامل طبیعی بسیاری از آنها خشک شده اند .


توصیه می شود با حفظ شئونات مربوط به حفاظت از محیط زیست برای تماشای این ناحیه رفته و از طبیعت ناب و  آرامش بخش آن بصورت کاملاً رایگان بهره بگیرید.

یادداشت : حسین خدایی 
عکس : سجاد ابراهیمی 
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید