امروز: یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403
پلدخترنیوز » اخبار » اخبار اجتماعی » لرستان و ظرفیت های ناشناخته گردشگری

ظرفیت های ناشناخته گردشگری در لرستان

لرستان و ظرفیت های ناشناخته گردشگری

کد خبر: 657
  • 2
به گزارش پایگاه  خبری پلدخترنیوز، سرزمین تاریخی لرستان را می توان با داشتن هزاران اثر باستانی و تاریخی، طبیعی، آبشارهای خروشان و کوه های سربه فلک کشیده از مهم ترین مناطق گردشگری ایران برشمرد، برخی از آثار و بناهای باستانی و تاریخی کشف شده در این استان متعلق به سه دوره پیش از تاریخ، دوره ایران باستان و دوره اسلامی هستند.

براساس اعلام کارشناسان بیش از پنج هزار اثر تاریخی و فرهنگی در لرستان وجود دارد که 2 هزار و 300 مورد از آنها ثبت ملی شده است.

برخی از این آثار مانند نقوش و کنده کاری های داخل غارها و اشیا مفرغی و سفالینه ها، حکایت از تاریخ 40 هزار ساله زیست در این دیار را دارد.

بیش از 250 غارمسکونی و پناهگاه صخره ای نظیر غارهای پاسنگر، گنجی قمری، یافته، غار کوگان، گرارجنه و غار شگفت انگیز کلماکره در نقاط مختلف لرستان، جلوه ای خاص و دیدنی به این دیار بخشیده است.

غارهای منقوش پیش از تاریخ مانند غار هومیان یک، هومیان 2، میرملاس کوهدشت و دوشه بخش چگنی خرم آباد از دیگر جاذبه های منحصربفرد این دیار هستند.

بناهای تاریخی شگفت انگیز این استان همچون قلعه فلک الافلاک، پل شکسته، گرداب سنگی، سنگ نبشته و مناره آجری از دیگر بناهایی هستند که در خرم آباد مرکز استان لرستان از عهد ساسانی و پیش از آن در این سرزمین همچون گوهری گرانبها زینت بخش چشمان رهگذران و مردم علاقه مند به تاریخ ایران زمین شده اند.

آبشارهای زیبایی همچون نوژیان، بیشه، وارک، شوی، آب سفید، چکان، سرکانه و افرینه تنها نمونه هایی از این ظرفیت خدادادی هستند که منظره زیبا و چشم نوازی را به خود اختصاص داده اند و جلوه های بی نظیر طبیعی را به گردشگران این سرزمین نمایش می دهند.

اگرچه بهره گیری از این همه مواهب گردشگری رونقی به سفره گردشگری مردم این استان نداده است اما ایجاد زیرساخت های لازم برای حضور گردشگران در این استان ضرورتی است که با ایجاد اماکنی برای اقامت گردشگران باید درنظر گرفته شود.

اما جاذبه های طبیعی و باستانی تنها قسمتی از ظرفیت های گردشگری این استان در کنار پتانسیل های گردشگری سلامت، عشایری و روستایی، بوم گردی این دیار است.


یک هزارو 371 گردشگر خارجی امسال از لرستان دیدن کردند 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 855 هزار و 165 گردشگر داخلی و یک هزار 371 گردشگر خارجی در این استان اقامت کردند.

سید امین قاسمی اظهار داشت: در مدت مشابه سال گذشته نیز یک هزار و 98 گردشگر خارجی و 678 هزار و 100 گردشگر داخلی در این استان اقامت داشته اند.

وی ادامه داد: در 11 ماه گذشته نیز 2 هزار و 124 شب اقامت اتباع خارجی در لرستان ثبت شد که نسبت به مدت مشابه افزایش 13 درصدی را نشان می دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان بیان کرد: تعداد شب اقامت این اتباع در طول مدت مشابه سال گذشته یک هزار و 893 نفر شب بوده است.


142 واحد اقامتی در لرستان وجود دارد 

قاسمی اظهار داشت: 142 واحد اقامتی از جمله هتل، مهمانپذیر، اقامتگاه بوم گردی سفره خانه های سنتی و مجتمع های خدماتی بین راهی در این استان وجود دارد که به مسافران خدمات لازم را ارائه می دهند.

وی با بیان اینکه اکنون یک هزار و 990 تخت در مراکز اقامتی لرستان وجود دارد افزود: 22 هتل با ظرفیت یکهزار و 705 تخت و 10 مهمانپذیر با ظرفیت 290 تخت در سطح استان لرستان فعال هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان اضافه کرد: این استان دارای 15 سفره خانه سنتی و پنج مجتمع گردشگری است و موافقت نامه اولیه برای ایجاد 9 مکان گردشگری جدید نیز در لرستان صادر شد.


برای نخستین بار در این استان سوت قطار گردشگری به صدا در می آید 

قاسمی گفت: پس از بازدید رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مسیر راه آهن لرستان اولین قطار گردشگری استان در 12 اسفند ماه سال جاری رونمایی و در 29 اسفند به مقصد لرستان حرکت می کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان افزود: قطار گردشگری لرستان شامل ریل باس مدرن با ظرفیت 336 صندلی در چهار واگن و طی مسافت 74 کیلومتر با مبدا شهرستان دورود تا ایستگاه کشور در ایام نوروز با عبور از 19 ایستگاه رفت و برگشت و بلاک های بین ایستگاهی است.

قاسمی اظهار داشت: آبشارهای زیبای بیشه، آب گرمه، عیدانه، چلوه های بی نظیری از زندگی روستایی در آب شباندر، چشمه آب درمانی گوگردی چم سنگر، شاهکار مهندسی صنعت حمل و نقل ریلی در ایستگاه سپید دشت در کنار رودخانه خروشان سزار، کوه های سربه فلک کشیده، تونل ها و پل های راه آهن ثبت شده در فهرست آثار ملی از جمله جلوه های ویژه و جاذبه های گردشگری در مسیر حرکت این قطار گردشگری است.

وی ادامه داد: اقامت در اقامتگاه های بوم گردی، طبخ و سرو غذاهای بومی و اجرای موسیقی محلی در طی این مسافرت ریلی در کنار بازدید از آثار تاریخی شهرهای خرم آباد و بروجرد مانند قلعه فلک الافلاک، مساجد تاریخی بروجرد و جاذبه های گردشگری الیگودرز از برنامه های بسته گردشگری این قطار به همت شرکت حامی گشت گهر و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان است.


اعتبارات حوزه گردشگری این استان در سال جاری نسبت به سال گذشته 2 برابر بود 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان بیان کرد: اعتبارات گردشگری این استان در سال جاری نسبت به سال گذشته 2 برابر شده است.

قاسمی با اشاره به کمبود اعتبارات در دستگاه های اجرایی و گستردگی خدمات افزود: در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان تلاش می شود نواقص موجود برطرف شود.

وی اظهار داشت: در سال جاری حضور گردشگر در استان نسبت به سال های گذشته بیش از 2 برابر بوده است و با برنامه ریزی های انجام شده تلاش می شود نوروز امسال نیز شاهد حضور گردشگران در لرستان باشیم.


لرستان به یکی از استان های مقصد گردشگری تبدیل شده است 

استاندار لرستان در این رابطه گفت: این استان به یکی از استان های مقصد گردشگری تبدیل شده است.

سید موسی خادمی اظهار داشت: استقبال از مسافران نوروزی در سطح استان با استفاده از امکانات و ظرفیت های موجود در دستور کار دستگاه های اجرایی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در بازه زمانی باقی مانده تا شروع تعطیلات نوروزی ایجاد طرح های جدید و سرمایه گذاری بهره وری لازم را ندارد، اظهار داشت: در این راستا باید تمام امکانات و ظرفیت های موجود جهت به کارگیری و استفاده بهینه به کار گیری شود.

خادمی افزود: تعامل دستگاه های اجرایی مربوطه در راستای استقبال از مسافران نوروزی و تعیین شرح خدمات دستگاه ها در اولویت کاری قرار گیرد.

خادمی گفت: در راستای راه اندازی ایستگاه های کیلومتر 30 در جاده های ورودی به سطح شهرها نیز تلاش شود با ایجاد جاذبه های لازم و برگزاری برنامه های فرهنگی رانندگان را ترغیب به توقف و استراحتی کوتاه کنند.

استاندار لرستان گفت: سازمان میراث فرهنگی غرب کشور را با تاکید بر لرستان یکی از مناطقی اعلام کرده است که امسال گردشگر بسیاری خواهد داشت.

خادمی اظهار داشت: در لرستان نسبت به سال قبل رشد بالای گردشگری خواهیم داشت.

وی افزود: 12 کمیته تخصصی در ستاد خدمات سفر لرستان با هدف پذیرایی از مسافران تشکیل شده است.

خادمی ادامه داد: تا قبل از 25 اسفند مانور آمادگی استقبال از مسافران نوروزی در لرستان برگزار می شود.


حرکت قطار گردشگری لرستان آغازی توانمند داشته باشد

استاندار لرستان به استفاده از ظرفیت قطار گردشگری و حرکت آن در جاذبه های گردشگری استان اشاره کرد و گفت: حرکت قطار گردشگری در استان یک جریان ملی است و در این راستا باید برنامه ریزی های لازم و کارشناسی صورت گیرد.

خادمی با تاکید بر اهمیت راه اندازی قطار گردشگری در سطح استاندر راستای معرفی جاذبه های گردشگری استان ادامه داد:این طرح باید به خوبی آغاز شود چراکه در صورت شروع ناموفق باعث شکست طرح می شود.

وی یاد آور شد: زیرساخت ها و برنامه ریزی های کارشناسی در این طرح حائز اهمیت است و توانمند نبودن این طرح باعث ایجاد حرکتی ضد گردشگری می شود.


حرکت قطار گردشگری غرب کشور یک جریان ملی است 

خادمی بیان کرد: ابزار و عناصر لازم برای حرکت قطار گردشگری در لرستان فراهم شده است واز طرفی این استان دارای جاذبه های گردشگری منحصر به فردی است.

وی افزود: راه اندازی مطلوب این قطار در بخش نرم افزاری نیز باید به خوبی مدیریت و فعال شود.

استاندار لرستان ادامه داد: توانمندی در راستای راه اندازی موفقیت آمیز این طرح در استان باید اثبات شود.

خادمی افزود: آغاز بد و ناموفق هر طرحی باعث هزینه جبران ناپذیر می شود و در این راستا این طرح باید آغازی موفیت آمیز داشته باشد چراکه شروع ناموفق باعث عدم پیگیری در مراحل بعدی می شود.

وی بر ضرورت حمایت از این طرح تاکید کرد و گفت: در این راستا باید با ارتباطات قوی و استفاده از ظرفیت های تورگردان ها و تورهای ملی مسافرگیری شود.

حرکت این قطار در استان یک جریان ملی است و در این راستا باید برنامه ریزی های لازم و کارشناسی صورت گیرد.

استاندار لرستان با تاکید بر اهمیت راه اندازی قطار گردشگری در سطح استان در راستای معرفی جاذبه های گردشگری لرستان ادامه داد: این طرح باید به خوبی آغاز شود زیرا در صورت شروع ناموفق باعث شکست این طرح گردشگری می شود.

خادمی بیان کرد: زیرساخت ها و برنامه ریزی های کارشناسی در این طرح حائز اهمیت است و توانمند نبودن این طرح باعث ایجاد حرکتی ضد گردشگری می شود.

وی به قیمت گذاری هتل های استان اشاره کرد و گفت: درجه بندی هتل ها باید به در ستی انجام شود و پس از تعیین تکلیف درجه گذاری آنها قیمت های متناسب و معقول با سطح هتل ها اعلام شود.

وی همچنین در خصوص ساماندهی آبشار بیشه افزود: امسال مدیریت آبشار بیشه به بنیادمسکن واگذار شده است.



100 خانه مسافر در لرستان راه اندازی می شود

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: به منظور توسعه ظرفیت های اقامتی 100خانه مسافر در این استان راه اندازی می شود.

مهدی بهاروند افزود: براساس نیاز استان در ایام افزایش گردشگر ایجاد ظرفیت های بیشتر اقامتی و خانه مسافر ضروری است.

وی بیان کرد: پیش از این در ایام افزایش مسافر برخی افراد به صورت خودگران اقدام به اجاره خانه مسافر می کردند.

به گفته وی با توجه به اینکه این مراکز بدون تایید مراکز نظارتی و ساماندهی بودند میراث فرهنگی استان اقدام به عقد قرار داد با یک شرکت جهت ساماندهی خانه مسافرهای استان کرد.

بهاروند ادامه داد: مدارک این شرکت به سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ارسال و موافقت کسب شده است.

وی ادامه داد: در این شرکت ها تعداد 500 خانه مسافر ثبت می شود اما به دلیل امکان ظرفیت مسافرپذیری هتل ها و مراکز اقامتی استان مجوز ثبت 100 خانه مسافر در استان صادر شده است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان بیان کرد: بیشتر خانه های مسافر استان در شهرستان های خرم آباد، بروجرد و الیگودرز راه اندازی می شود.

وی اظهار داشت: مدارک متقاضیان راه اندازی خانه مسافر در استان تحویل گرفته شده است و به زودی مجوزهای مورد نیاز صادر می شود/ ایرنا

دسته بندی: اخبار / اخبار اجتماعی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید