امروز: یکشنبه، 13 خرداد 1403
پلدخترنیوز » مصاحبه » مصاحبه اجتماعی » گفت‌وگو با ‌رضا جعفری کشاورز نمونه پلدختری

گفتگوی اختصاصی و صمیمانه پلدخترنیوز با کشاورز نمونه پلدختری

گفت‌وگو با ‌رضا جعفری کشاورز نمونه پلدختری

کد خبر: 2945
  • 14
رضا جعفری از آن دسته کشاورزانیست، که با روش های نوین توانسته محصول خود را چند برابر و با کیفیت بهتری به بازار ارائه داده و بعنوان کشاورز نمونه معرفی شده، برای آشنایی بیشتر با او و شیوه ی موفقیتش بر آن شدیم تا با او گفتگویی صمیمانه داشته باشیم.

خودتان را برای مخاطبان بیشتر معرفی کنید؟

شاه رضا جعفری هستم، ۲۰ سال است که به کار کشاورزی مشغول هستم و برای کشت پاییزه امسال خود بیش از چهار هکتار از اراضی را در روستای تخت شیر واشیان به کشت گوجه‌ فرنگی اختصاص داده ام.

امسال طبق نظر کارشناسان بعنوان یکی از کشاورزان نمونه در کاشت گوجه فرنگی انتخاب شدید، برای رسیدن به این مرحله از روش خاصی استفاده کردید؟

بیش از ۳۰ هزار بذر گوجه فرنگی را پس از نشاکاری در گلخانه، در ابتدای تیرماه جاری به مزرعه انتقال و در هر هکتار بین ۱۰ تا ۱۵ هزار نشاکاری انجام دادیم که بر حسب نظر کارشناسان مرکز استان بر اساس میزان بالای کیفیت و همچنین فروش  قابل توجه محصول نسبت به سایر کشاورزان بعنوان نمونه معرفی شده ام.

آیا برای کاری که انجام میدهید دوره آموزشی  خاصی گذرانده اید؟

برای کار کشاورزی آموزش خاصی ندیدم و این شغل، شغل پدری دیار من بوده و با همان روش سنتی از نسل گذشته به نسل من منتقل شده، اما با استفاده از فضای مجازی و عضویت در کانال‌های تلگرامی کشاورزی و آموزشات مربوط به بخش کشاورزی و حضور کارشناسان کشاورزی در این زمینه، توانستم با دوستان زیادی آشنا شوم و بتوانم با روش های نوین کشاورزی آشنا شوم به گونه ای که اکنون میتوانم خودم آموزش دهنده این عزیزان باشم.

خانواده در کار کشاورزی کمک حال و مُشوق  شما هستند؟

در انجام کاری کشاورزی با برادرم شریک هستیم و اما در هنگام برداشت محصول بیش از ۱۸ نفر بصورت غیرمستقیم کمک حالم هستند.

چه نهاد یا ارگان دولتی در خصوص کارتان به شما کمک کردند؟

هیچ ارگان یا سازمانی در کار کشاورزی کمک حال ما نبوده و تنها یکبار در سال گذشته جهاد کشاورزی برای تهیه گزارش به همراه صدا و سیمای جهت مصاحبه به مزارع کشاورزی ما مراجعه کرده است.

مدت زمان کاشت گوجه فرنگی در شهرستان چه روزه است؟

کشت گوجه فرنگی به دو صورت  پیش‌کار «۶۰ تا ۷۰ روزه» و پس کار «۱۰۰ تا ۱۲۰ روزه» بوده که ما به دلیل آب و هوای ویژه شهرستان تنها از کشت پیش‌کار میتوانیم استفاده کنیم و ۲۰ مهر برداشت محصول گوجه فرنگی هم را شروع کردم و در حال حاضر در اواخر فصل برداشت گوجه فرنگی پلدختر می باشد

توصیه شما به همکاران کشاورز چیست؟

کشت پاییزه گوجه فرنگی پلدختر حد فاصل بین کشت شمال و جنوب کشور بوده و این فرصت بسیار مطلوبی برای کسب درآمد و جذب حداکثری بازار برای کشاورزان صیفی کار پلدختری است و آنها می توانند از این فرصت به نحو احسنت استفاده و سودهی قابل توجهی ببرند.

در حوزه شغلی تان با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

بیشترین گلایه ما از جهاد کشاورزی در پلدختر بوده که هیچگونه خدمات کارشناسی از این نهاد دریافت نمی‌کنیم، در حال حاضر تمام فعالیتهای مربوط به کارشناسی کشاورزی در شهرستان با هزینه توسط خود کشاورز انجام می شود که باعث بالا رفتن میزان مخارج کار کشاورزی می شود و در بسیاری موارد ما مجبور به استفاده از آزمایشگاه در سایر شهرها و مرکز استان میباشیم که این یکی از بزرگترین مشکلات و معضلات کشاورزی با شیوه نوین در شهرستان پلدختر می‌باشد.

آیا در سایر شهرستان ها یا استان‌های کشور کشاورزان حمایت می شوند و این فعالیت ها به چه صورت انجام می شود؟

در سایر استانها، کشاورزان همانند بنده خودشان عهده‌ دار مخارج مربوط به بخش کشت و کار هستند، اما مناطقی مثل اهواز هستند که جهاد کشاورزی منطقه بذر، کود و سایر لوازمات را در اختیار کشاورزان قرار می دهد و از آنها میخواهد تا کشت آزمایشی داشته باشند، اما در شهرستان پلدختر سازمان جهاد کشاورزی هیچ گونه آموزش یا مشورت کارشناسانه ای در اختیار ما قرار نداده است.

چه انتظاری از مسئولان دارید؟

مهمترین مشکل ما در بحث کشاورزی در واشیان مربوط به پمپاژ آب بوده که در سیل ۹۸ کاملا تخریب و بعد از حدود ۳ سال هیچگونه رسیدگی در این خصوص انجام نشده و ما همچنان با مشکل تامین آب مواجه هستیم و دیگر اینکه انتظارما اینکه اداره جهاد کشاورزی شهرستان توسط کارشناسان خود، راهنمای ما در بخش کشاورزی باشند.





تبلیغ

نظرات

  1. User Avatar
    • یونس ناصری
    • در تاریخ : 28 آبان 1400 12:03
    ماشاالله آقا رضا ، چند سالی هست زیارتتان نکردم
    ظاهر گوجه فرنگی شما از گوجه شمال خیلی بهتر هست
    امید دارم پیروز باشید
    1. User Avatar
      • khodaei
      • در تاریخ : 22 فروردین 1401 23:48
      با سلام ؛ ممنون از حسن نظر شما ، بله آقای جعفری یکی از کشاورزان نمونه هستند
  2. User Avatar
    • مجتبی
    • در تاریخ : 26 آبان 1400 21:12
    شاه فقط شاه رضا

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید