امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
پلدخترنیوز » اخبار » اخبار فرهنگی هنری » کتاب تالاب‌ها منتشر شد

معرفی کتاب؛

کتاب تالاب‌ها منتشر شد

کد خبر: 515
  • 4
اکوسیستم تالاب‌ها که حدود 6.2 تا 7.6 درصد سطح کره‌ی زمین را اشغال کرده‌اند به‌عنوان یکی از سه اکوسیستم مهم و ارزشمند طبیعی، از منافع اکولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی غیرقابل جانشین متعدّدی برای جوامع انسانی و طبیعی برخوردارند ؛ که از آن جمله می‌توان به: قابلیت ایجاد بستر زادآوری برای ادامۀ حیات گونه‌های بی‌شماری از گیاهان و جانوران وابسته به این زیستگاه‌ها، تغذیۀ آب‌های زیرزمینی، امکان ذخیرۀ آب برای کشاورزی و صنعت، ایجاد بسترهای برای گردشگری و فعالیت‌های تفریحی، ذخیرۀگاه برای گونه‌های گیاهی و جانوری ساکن و مهاجر، حفظ آب، خاک و جلوگیری از تغییر در ساختار محیط‌های طبیعی (مانند فرسایش خاک) اشاره کرد.

علی‌رغم این مزایا و منافع ارزشمند، تالاب‌ها به لحاظ اکولوژیکی دستگاه‌هایی حساس و بسیار شکننده‌اند و هیچ کشوری در چند دهه گذشته مصون از پیامدهای اندیشه رایج در خصوص تالاب‌ها به عنوان «اراضی بد» نمانده است.

با وجود پیامدهای ماندگار تخریب تالاب‌ها، روند نابودی آن‌ها هنوز متوقّع نشده است.

استفاده علمی و صحیح از اکوسیستم تالاب‌ها منوط به شناسایی دقیق و عمقی شرایط فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی و اکولوژی آن‌ها می‌باشد.

کتاب تالاب‌ها با تاکید بر ارزش‌های زیست‌محیطی و ژئوتوریستی تالاب‌های پل‌دختر توسط مهدی مهدی نسب و رضا میرزایی در چهار فصل تألیف گردیده که در فصل اول به مباحث اساسی و عملی برای تالاب‌ها و کنوانسیون بین‌المللی رامسر، در فصل دوم به قابلیت‌های اکولوژیکی تالاب‌ها با تأکید بر تالاب‌های پلدختر، در فصل سوم به ارزش‌های ژئوتوریستی و قابلیت‌های ژئوپارک تالاب‌های پلدختر و سرانجام در فصل چهارم به احیاء تالاب گری بلمک به روش مدیریت زیست بومی پرداخته شده است.

تألیف و چاپ این کتاب که حاصل بیش از 10 سال پژوهش‌های کاربردی، توسعه‌ای و میدانی پژوهشگران بومی در زمینه تالاب‌های 11 گانه شهرستان پل‌دختر عنوان شهر تالابی ایران، در راستای مدیریت پژوهشانه و خردمندانه در حیطه نظارت و پایش تالاب‌ها و گردشگری هست.

کتاب حاضر می‌تواند به‌عنوان کتاب درسی و منبع پژوهشی و علمی برای دانشجویان رشته‌های محیط‌زیست، منابع طبیعی، جغرافیا، زمین‌شناسی، گردشگری و سایر پژوهشگران و محققان علوم محیطی و طبیعی قرار گیرد.


 
موضوع فرعی: زیست محیطی، ژئوپارک، اکوسیستم، زیستگاه (بوم‌شناسی)

نویسنده: مهدی مهدی نسب- رضا میرزایی
ناشر: نارین رسانه
نوبت چاپ: چاپ اول، پاییز 1397
شمار: 1000 نسخه
قیمت: 300000 ریال
تعداد صفحه: 271
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید