امروز: پنج شنبه، 30 فروردین 1403
پلدخترنیوز » اخبار » اخبار اجتماعی » میدان سیاسی لرستان و ماراتن انتخابات/ رقابت در استان بالا است

میدان سیاسی لرستان و ماراتن انتخابات/ رقابت در استان بالا است

میدان سیاسی لرستان و ماراتن انتخابات/ رقابت در استان بالا است

کد خبر: 1266
  • 5
به گزارش پایگاه خبری پلدخترنیوز، لرستان ۹ نماینده در خانه ملت دارد و مردم در هفت حوزه انتخابیه خرم‌آباد و چگنی، بروجرد و اشترینان، کوهدشت و رومشکان، دورود و ازنا، سلسله و دلفان، الیگودرز و پلدختر و معمولان رأی می‌دهند.

مردم لرستان در سال‌های گذشته ثابت کرده‌اند از اصلی‌ترین ارکان مردم‌سالاری دینی در انتخابات بوده‌اند و مشارکت آنان با میانگین حدود ۷۰ درصد نشان‌دهنده شور انتخاباتی در این استان است.

در آخرین دوره انتخاباتی لرستان در سال ۹۶، مردم لرستان برای انتخاب رئیس‌جمهوری و نمایندگان شورای شهر و روستا به میدان آمدند و طبق تعبیر مقام معظم رهبری با حضور در انتخابات یک جشن ملی بسیار خوب برگزار کردند.

در آن دوره ۳۷ هزار و ۷۸۷ نفر عضو هیات های نظارت و اجرایی و هیات های بازرسی در امر برگزاری انتخابات در استان لرستان دخیل بودند و این انتخابات را به خوبی برگزار کردند که ۱۸ هزار و ۵۵۹ نفر از این تعداد عوامل اجرایی و بازرسی و حدود هفت هزار و ۸۰۰ نفر نیروهای نظامی و انتظامی بودند که حق حفاظت صندوق شعب را بر عهده داشتند.

از این تعداد هشت هزار و ۸۳۰ نفر از اعضای هیات نظارت رئیس‌جمهوری و ۲ هزار و ۶۶۹ نفر اعضای هیات نظارت و بازرسی شوراها بودند.

تعداد واجدان شرایط رای دادن در استان لرستان یک میلیون و ۴۳۳ هزار و ۳۰۹ نفر، تعداد شعب اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری یک هزار و ۷۶۶ که یکهزارو ۴۰ شعبه آن ثابت و ۷۲۶ شعبه سیار بودند.

از این شعب حدود ۷۲۵ شعبه شهری و یکهزار و ۴۱ شعبه روستایی بودند که امر انتخابات را انجام دادند و در نهایت میزان مشارکت مردم در صحنه انتخاباتی سال ۹۶، بیش از ۶۰ درصد اعلام شد.

امروز نیز که تنور انتخابات گرم شده و مردم قرار است اسفندماه امسال نمایندگان خود را راهی ساختمان سبز بهارستان کنند، ماراتن بزرگ سیاسی وارد فاز اجرایی ونام نویسی از داوطلبان آغاز شده است.

لرستان به واسطه تشکلات قومی و طایفه ای که دارد شور انتخاباتی بالایی داشته و همواره محافل این استان از ماهها قبل نسبت به سایر استان ها به صورت غیررسمی آغاز می شود که موجب رونق فضای انتخاباتی استان شده که شاید همین امر زمینه بروز برخی تخلفات به ویژه در فضای مجازی را فراهم کرده است.

 برکناری مجریان متخلف در شب انتخابات

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان در این خصوص می گوید:‌ اعلان های مکرر و هشدار لازم به دست اندرکاران انتخابات داده شده تا این رویدادمهم، شفاف و قانونمند برگزار شود.

محمود ثمینی با اشاره به اینکه فعالیت ستاد انتخابات امروز دهم آذرماه با ثبت نام نامزدها به صورت رسمی آغاز شده اظهار داشت: کمیته های مالی و پشتیبانی، حقوقی،‌امنیتی، اطلاع رسانی، فناوری اطلاعات، حراست و استعلامات و آموزش تشکیل و جلساتی نیز با آنان برگزار شده است.

وی ادامه داد: همه مصمم هستند انتخابات قانونمند، پرشور و بدون حاشیه برگزار شود و با صراحت به همه مجریان اعلام کرده ایم که چنانچه اصل بی طرفی را رعایت نکنند حتی در شب انتخابات نیز برکنار می شوند.

معاون استاندار لرستان همچنین با تاکید بر برگزاری انتخاباتی به دور از شبهه تصریح کرد: سیاست مدیر ارشد استان و ستاد انتخابات، ایجاد فضای پرنشاط و در عین حال سالم انتخاباتی است.

ثمینی افزود: مجریان و دست اندرکاران انتخابات باید با هرنگرش سیاسی که دارند بر مدار قانون حرکت کنند و خود را در معرض تهمت قرار ندهند چراکه برای ما تفاوتی ندارد چه افرادی به مجلس راه می یابند.

وی با بیان اینکه دموکراسی مردم سالاری دینی از مسیر انتخابات می گذرد تصریح کرد: انسجام، هماهنگی و فهم مشترک در برگزاری این رویداد سیاسی بسیار مهم است چراکه با فهم یکسان از قانون می توان اجرای صحیحی داشت.

وی اظهار داشت: بنابر قانون، وزیر کشور می تواند برای نظارت بر حسن انجام انتخابات، بازرسانی را به سراسر کشور اعزام کند که این هیات های بازرسی بازوان توانمندی برای برگزار کنندگان در استان ها و شهرستان ها هستند.

 اجازه ندهیم افراد خاصی چهره انتخاباتی لرستان را مخدوش کنند

استاندار لرستان نیز گفت: افراد محدودی گمان می کنند انتخابات در برخی شهرستان‎ها سالم برگزار نمی‎شود که نباید اجازه داد این عده چهره انتخاباتی استان را مخدوش کنند.

سیدموسی خادمی افراد کمی در انتخابات، شائبه تقلب در آرا را ایجاد و فضا را ملتهب می کنند چراکه باور ندارند استاندار، معاون وی و سایر مسئوولان بی طرف هستند.

استاندار لرستان اضافه کرد: کمیته حقوقی انتخابات باید با قدرت فعال شود و چنانچه فردی کوچکترین تهمتی بزند به شدت برخورد می کنیم چراکه این اظهارنظرهای بیهوده و شایعات در فضای جامعه منتشر و موجب التهاب می شود.

وی ادامه داد:‌ باید انتخابات را خوب برگزار کنیم و چهره واقعی استان را نشان دهیم نه چهره ای که برخی درست کرده اند که در این راه نیازمند کمک احزاب هستیم.

وی گفت:‌ برگزاری بی طرفانه انتخابات در لرستان هنرمندانه است چراکه با توجه به فضای طایفه ای و عشیره ای در این منطقه، بسیاری ازنزدیکان و اقوام مجریان انتخابات جزء داوطلبان هستند و بی طرف بودن مجریان و ناظران، یک هنر است.

استاندار لرستان همدلی احزاب در عین رقابت را بسیار مهم دانست و گفت:‌ترویج این رفتار در جامعه، منجر به توسعه یافتگی می شود و الگوی دوستی در عین اختلاف سلیقه، میان مردم جاری خواهد شد.

خادمی پیشنهاد داد: احزاب چند میز شهرستانی تشکیل دهند و با تحلیل شرایط، مشکلات انتخابات گذشته، دلایل بروز آسیب ها و راهکارهای رفع آن را تا ۱۰ روز آینده به صورت یک تحلیل کارشناسی شده ارائه کنند.

برای راهیابی فرد خاصی به مجلس مدیون نیستیم

استاندار لرستان همچنین گفت: وظیفه ستاد انتخاباتی استان ایجاد بستر مناسب برای حضور آگاهانه و آزادانه مردم در این رویداد بزرگ سیاسی است و ما برای رفتن فرد خاصی به مجلس احساس دین نداریم بلکه باید فضای رقابت و بازی را فراهم کنیم.

خادمی با تاکید بر اینکه برنده انتخابات هیچ تفاوتی برای ستاد انتخابات ندارد اظهار داشت: باید این رویداد بزرگ را با روحیه بسیجی برگزار و تلاش کنیم چهره آرام و امنی از لرستان در ایام انتخابات معرفی شود چرا که یکی از مولفه های مهم سرمایه گذاری امنیت است و باید این مهم را در اخبار فراگیر انتخاباتی نهادینه کنیم.

وی تصریح کرد: برخی به دلیل سوابق لرستان در انتخابات گذشته، نگرانی هایی دارند که باید همه تلاش کنیم این دغدغه به کمترین میزان برسد و رنگ انتخاباتی استان سفیدتر از همیشه باشد تا آرامش و دوری از تشنج به عنوان یکی از دستاوردهای مهم این رویداد برای مردم حاصل شود.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه این استان مردم فرهیخته و فرهنگ غنی دارد گفت: در جریان اغتشاشات اخیر، مردم نشان دادند آگاه و مصلحت شناس هستند که بدون شک در انتخابات نیز مادامی که به قانون متکی باشیم مشکلی نخواهیم داشت.

خادمی دانستن و عمل به قانون را اولویت اول ستاد انتخابات لرستان دانست و افزود: برخی گمان نکنند انتخابات برای استانداری است بلکه دولت باید این رویداد را برگزار کند و تمامی امکانات دولتی در اختیار ستاد انتخابات استان است.

برخورد ستاد انتخابات لرستان با جهت‎گیری احتمالی مجریان/ آبروی خود را به پای یک نفر هدر نمی دهیم

استاندار لرستان تاکید کرد: جهت‎گیری‎های احتمالی مجریان به سمت کاندیداهای خاص به هیچ عنوان قابل تحمل نیست و با واکنش جدی ستاد انتخابات و دستگاههای نظارتی مواجه خواهد بود.

خادمی افزود: شاید به دلیل محلی وطایفه ای بودن فضای لرستان، ممکن است مدیران و مجریان انتخاباتی تعلقات خاطری داشته باشند که دخالت آن با امر انتخابات، ناپسند و ممنوع است.

وی با اشاره به همکاری مطلوب ستاد انتخابات استان، هیات نظارت و دستگاه امنیتی و نظارتی تصریح کرد: چنانچه به این نتیجه برسیم فردی در انتخابات تخلف می کند و یا جهت گیری به سمت فرد خاصی دارد تحمل نخواهیم کرد و بدون شک آبروی خود را به پای یک فرد هدر نمی دهیم.

استاندار لرستان گفت: فرمانداران و بخشداران باید ارتباط منطقی با نمایندگان کنونی مجلس داشته باشند همانند سایر نامزدهای احتمالی با آنان برخورد کنند.

خادمی تاکید کرد:‌ به گزارش هایی که در این رابطه دریافت شود با جدیت رسیدگی خواهد شد چراکه اصل را صحت این گزارش ها می دانیم و باید خلاف آن ثابت شود.

رقابت انتخاباتی در لرستان بالا است

استاندار لرستان با بیان اینکه انتخابات، حادثه سیاسی مهم امسال است اضافه کرد: به نظر می رسد به لحاظ رقابت مشکلی در لرستان نخواهیم داشت چراکه برآوردهای اولیه نشان می دهد عده زیادی کاندیدا می شوند و امیدواریم در ادامه نیز فرصت برای رقابت منصفانه فراهم شود.

خادمی تصریح کرد: امیدواریم با رعایت قانون، شرایط برای موفقیت نمایندگان در تراز جمهوری اسلامی و فارغ از برخی سلایق جناحی و شخصی ایجاد و در نهایت رقابت سالمی برقرار شود.

مشارکت مردم لرستان به امید جذب اعتبارات ملی

وی در خصوص مشارکت مردم لرستان در انتخابات گفت:‌ مردم استان به انقلاب و نظام علاقه مند هستند و بر خلاف برخی استان ها، همچنان معتقدند دولت و نظام متولی اصلی توسعه است بنابراین تلاش می کنند با انتخاب نمایندگان توانمند، سهم بیشتری از اعتبارات ملی را جذب نمایند.

وی با بیان اینکه لرستانی ها شرکت در انتخابات را تکلیف می دانند ادامه داد:‌ مشارکت گسترده در این رویداد نشان دهنده شناخت مردم از نیازهایشان است چراکه می دانند با ورود افراد مستعد و قوی به مجلس، کمک ها برای توسعه استان بیشتر می شود.

خادمی با بیان اینکه لرستان مشکل حاد امنیتی در انتخابات ندارد افزود: مردم لرستان می دانند مناطق کمتر توسعه یافته نیازمند جذب منابع از مرکز هستند و مسئوولان قوی تر می توانند منابع بهتر و بیشتری جذب کنند.

سلامت انتخابات، مهمترین وظیفه/ از مدیران متخلف نمی گذریم

استاندار لرستان همچنین گفت:‌ سلامت انتخابات مهمترین وظیفه ذاتی ما است و گذشته نشان داده شاید تخلفات و تقلبات کوچکی وجود داشته باشد اما بررسی های دقیق مشخص کرده که این موارد بر سلامت انتخابات تاثیرنداشته است.

خادمی با بیان اینکه به طور میانگین، سالانه یک انتخابات در کشور برگزار شده ادامه داد: تجربه کافی برای این مهم حاصل شده و کار سختی برای دولت و نظام نیست اما به هرحال باید تلاش کنیم مشکلات کوچک نیز حذف شوند.

وی اظهار داشت: متاسفانه برخی استانها به دلیل مشکلات جزئی، برجستگی منفی پیدا کرده اند و لرستان ممکن است در برخی شهرستانها دارای مواردی بوده باشد که امسال باید این نقاط به اصطلاح قرمز یا خاکستری را حذف کنیم.

وی گفت: اصلی ترین لوازم و مقدمات این امر، بی طرفی افرادی است که در انتخابات نقش دارند وباید به مردم اطمینان داد در حرف و عمل، خواستار سلامت انتخاباتی هستیم که تمامی این مقدمات به عهده دولت نیست بلکه همه ارکانی که درگیر انتخابات می شوند باید این قاعده را دنبال و اجرا کنند.

استاندار لرستان اظهار داشت: چنانچه بخشدار، فرماندار و مدیرکل دولتی بخواهد در رای مردم خلل وخدشه وارد کند به راحتی از وی نادیده نمی گیریم بنابراین باید از مواضع اتهام دوری کنید.

 خادمی گفت: بیان و رفتار مجریان انتخابات باید به نحوی باشد که در معرض اتهام قرار نگیرند و روشنگری کنند که نقشی در تعیین سرنوشت انتخابات ندارند و ابزار مهم این امر، داشتن قانون و اجرای آن است/ ایرنا

زمان بندی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی

دسته بندی: اخبار / اخبار اجتماعی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید