امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
پلدخترنیوز » یادداشت » یادداشت اقتصادی » هیاهوی بسیار برای هیچ؛ امید کشاورزان سیل‌زده به وعده‌های روی آب

 امید کشاورزان سیل‌زده به وعده‌های روی آب

هیاهوی بسیار برای هیچ؛ امید کشاورزان سیل‌زده به وعده‌های روی آب

کد خبر: 1192
  • 2
به گزارش پایگاه خبری پلدخترنیوز، لرستان به واسطه اقلیم و موقعیت جغرافیایی دارای پتانسیل‌های خوبی در حوزه کشاورزی است، از این‌رو کشت محصولات مختلف در زیربخش‌های کشاورزی منبع درآمد بسیاری از مردم به ویژه روستائیان این استان است.

بیش از 150 هزار خانواده به طور مستقیم در این بخش از اقتصاد فعال هستند، ضمن اینکه بخش کشاورزی به عنوان مولفه‌ توسعه اقتصادی، مانع از مهاجرت اغلب مردم از روستا به شهر شده است.

روزهای ابتدایی امسال بود که بارش‌های سیل‌آسای باران بسیاری از بخش‌ها و زیرساخت‌های استان را تحت‌الشعاع خود قرار داد و خسارت بالایی را بر آن‌ها وارد ساخت، سیل ویرانگری که اگرچه تلفات جانی زیادی را به همراه نداشت، اما به معیشت و مسکن مردمان سیل‌زده آسیب جدی وارد کرد.

علاوه بر صدمه زدن به زیرساخت‌های جاده‌ای و خدماتی، سیل بسیاری از باغات، اراضی کشاورزی و ایستگاه‌های پمپاژ به ویژه در مناطق روستایی را تخریب کرد.

بر اساس برآوردهای انجام شده توسط سازمان جهادکشاورزی لرستان، سیل هزار و 560 میلیارد تومان به بخش‌های مختلف و زیربخش‌های کشاورزی خسارت زده است. جاده‌های بین مزارع بسیاری آسیب دیدند و این موضوع ضمن توقف تردد کشاورزان، به دلیل عدم انجام اقدامات مناسب تغذیه‌ای کاهش عملکرد محصولات را به همراه داشت.

 اگرچه روزهای ابتدایی به همت نیروهای جهادی و دستگاه‌های اجرایی، بسیاری از باغات و مزارع سیل‌زده استان از گل‌ولای پاکسازی و ایستگاه‌های پمپاژ راه‌اندازی شدند و مسیرها موقتا برای عبور کشاورزان بازگشایی شد، اما بدون تردید تمامی این اقدامات موقت بوده، به‌نحوی‌که با کوچکترین بارش باران مجدد شاهد بروز خسارات بسیار به بخش کشاورزی خواهیم بود.

امروز با گذشت هشت ماه از وقوع سیل، اما متاسفانه در خصوص بازسازی و جبران خسارت بخش کشاورزی اقدام جدی و موثری صورت نگرفته است، بسیاری از اراضی تخریبی حاشیه رودخانه‌ها همچنان بلاتکلیف مانده‌اند و ایستگاه‌های پمپاژ همچنان موقتی راه‌اندازی شده و ایمن‌سازی جدی بر روی آن‌ها صورت نگرفته است.

این در حالی است که کشاورزی منبع درآمد بسیاری از مردمان لرستان است و جبران خسارت‌ها امری بدیهی و نیازمند تسریع است، با وجود فرا رسیدن فصل کشت محصولات پائیزه اما کشاورزان قادر به خرید نهاده نیستند و این مهم می‌تواند تولید برخی محصولات استراتژیک همچون گندم در سال آینده را تحت تاثیر قرار دهد، همچنان‌که امسال نیز شاهد کاهش 60 هزار تنی خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان بودیم.

از طرفی تسهیلات مصوب شده برای جبران خسارات کشاورزان از سوی هیات دولت، بسیار ناچیز است، پرداخت تسهیلات 5 میلیونی برای باغداری که بر اثر سیل خسارت 500 میلیونی دیده، نه تنها گرهی را باز نمی‌کند، بلکه ضمن دلسرد کردن، زمینه مهاجرات فرد از روستا به شهر را نیز فراهم می‌کند، این در حالی است که طی سال‌های اخیر دولت با صرف هزینه‌های هنگفت، ارائه تسهیلات و ایجاد مشاغل خانگی، درصدد جلوگیری از مهاجرت مردم روستا به شهر است.

با گذشت هشت ماه از سیل ویران‌گر لرستان اما همچنان راهکار مناسبی برای جبران خسارت کشاورزان سیل‌زده ارائه نشده و فعالان این حوزه همچنان بلاتکلیف منتظر توجه ویژه دولت برای احیای این بخش از اقتصاد استان هستند، تولیدکنندگانی که اکنون فصل کشت محصولاتشان بوده و چنانچه تدابیر عاجلی برای کمک به آن‌ها اندیشیده نشود، به طور قطع چشم‌انداز مطلوبی در خصوص تولید عملکرد محصولات کشاورزی را سال آینده شاهد نخواهیم بود.

 تسهیلات دولت برای جبران خسارت بسیار پائین‌ است

یکی از بهره‌برداران شهر معمولان که سیل اخیر 2 هکتار از اراضی کشاورزیش را به طور کامل از بین برده است، گفت: سال‌ها است که از طریق کشاورزی زندگیم را می‌گذرانم و راه تامین درآمد دیگری نیز ندارم.

علی سلطانپور افزود: سیل فروردین‌ماه علاوه بر تخریب اراضی کشاورزی، حدود 80 درصد ایستگاه‌های پمپاژ مزارع را نیز از بین برده است.

وی با بیان اینکه تسهیلات در نظر گرفته شده دولت برای جبران خسارت بسیار پایین‌ است، بیان داشت: این تسهیلات به هیچ‌وجه جوابگوی خسارت‌ها نیست، پرداخت 500 تا 2 میلیونی وام به کشاورزی که خسارت بالای 500 میلیون دیده، کفاف هیچ خسارتی را نخواهد داد.

سلطان‌پور ادامه داد: با وجود اینکه چندین ماه است در سامانه سجاد ثبت‌نام کرده‌ایم اما تاکنون به بانک معرفی نشده و همچنان بلاتکلیف مانده‌ایم.

این کشاورز سیل‌زده با اشاره به وضعیت نامناسب اراضی باقی‌مانده برای کشت محصولات، اظهار داشت: بسیاری از مزارع را ماسه دربرگرفته و این موضوع مانع از اقدام کشاورز برای کشت محصول شده است.

 بلاتکلیفی پرونده سیل‌زدگان در سامانه «سجاد»

دیگر باغ‌دار سیل‌زده از روستای مورانی پلدختر بیان داشت: سیل به  2 هکتار از باغاتم خسارت جبران‌ناپذیری را وارد کرده است.

مجتبی الماسی با بیان اینکه سیل کاملا باغ را تخریب کرده و اکنون جز رد آب، چیزی مشاهده نمی‌شود، افزود: دولت برای هر هکتار 5 میلیون تسهیلات پیش‌بینی کرده، این در حالی است که برخی باغ‌ها تا 800 میلیون ارزش آن‌ها بوده است.

وی بیان داشت: همچنین سیل 4 هزار متر از اراضی کشاورزیم را از بین برد، تنها راه درآمدی خود و خانواده‌ام از راه کشاورزی و باغداری بود که اکنون با این اتفاق بلاتکلیف مانده و کِشتی را شروع نکرده‌ایم.

الماسی با اشاره به ثبت‌ اطلاعات در سامانه سجاد برای معرفی به بانک جهت دریافت تسهیلات، افزود: تاکنون در این خصوص نیز اقدامی انجام نشده و همچنان پرونده‌ها تعیین تکلیف نشده‌اند.

 اعتبارات پایین برای بازسازی زیرساخت‌های کشاورزی

در همین راستا مدیر جهادکشاورزی شهرستان پلدختر که بیشترین حجم خسارت را کشاورزان این شهرستان متحمل شده‌اند، اظهار داشت: 854 کیلومتر از جاده‌های بین مزارع این شهرستان به علت سیل تخریب شد.

میرزامحمد مرادی با بیان اینکه این جاده‌ها برای فصل برداشت به صورت موقت بازگشایی شدند، افزود: بازسازی کامل و دائم این جاده‌ها نیازمند تامین اعتبار بوده، که تاکنون مبلغی برای این موضوع تخصیص داده نشده است.

وی اظهار داشت: چنانچه این جاده‌ها هر چه سریع‌تر بازسازی نشوند، با کوچکترین بارندگی مجدد مشکل اساسی ایجاد خواهند کرد.

اختصاص مبالغ پایین برای راه‌اندازی ایستگاه‌های پمپاژ

مدیر جهادکشاورزی پلدختر با اشاره به اختصاص مبالغ پایین برای راه‌اندازی ایستگاه‌های پمپاژ خسارت‌دیده این شهرستان، گفت: با وجود اینکه برخی ایستگاه‌ها ارزش 200 میلیون تومانی داشته‌اند اما دولت برای جبران آن‌ها 8 میلیون تومان کمک بلاعوض و 5 میلیون تومان تسهیلات مصوب کرده که قطعا جوابگوی خسارت‌ها نیست.

مرادی بر ضرورت ایمن‌سازی ایستگاه‌های پمپاژ تاکید و تصریح کرد: 600 ایستگاه پمپاژ در این شهرستان خسارت دیده که به صورت موقت ایمن شده‌اند و در صورت بارش سیل‌آسا امکان تخریب دوباره آن‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه مبلغ مصوب شده برای جبران خسارت باغ‌داران نیز ناچیز است، گفت: برخی از باغ‌های مثمر شهرستان حدود یک میلیارد تومان ارزش داشتند که دولت برای جبران خسارت آن‌ها تنها 5 میلیون تومان در نظر گرفته است.

 وضعیت اراضی سیل‌زده همچنان بلاتکلیف مانده است

این مسئول ادامه داد: اراضی حاشیه رودخانه کشکان تخریب شده‌اند و امکان بازسازی آن‌ها وجود ندارد، حال اینکه وضعیت اراضی همچنان بلاتکلیف مانده و اقدام خاصی انجام نگرفته است.

مرادی با تاکید بر روند کند پرداخت تسهیلات به بهره‌برداران سیل‌زده، افزود: تاکنون اطلاعات بیش از 6 هزار کشاورز سیل‌زده پلدختری در سامانه سجاد ثبت شده است، اما روند معرفی و پرداخت تسهیلات بانکی بسیار کند است.

کشاوران پول خرید نهاده ندارند

مدیر جهادکشاورزی پلدختر بیان داشت: در حال حاضر کشاورزان نقدینگی برای خرید نهاده ندارند و این مهم بدون تردید عملکرد تولید در سال آینده را متاثر خواهد کرد.

 
روند کند پرداخت تسهیلات بانکی به کشاورزان سیل‌زده

رئیس اداره بحران و مخاطرات سازمان جهادکشاورزی لرستان نیز با اشاره به خسارت بیش از 1500 میلیارد تومانی سیل به زیرساخت‌های کشاورزی استان یادآور شد: اطلاعات 30 هزار و 806 بهره‌بردار خسارت دیده در سامانه سجاد ثبت شده است.

حجت‌اله نیکخواه بیان داشت: برای این حجم از خسارت 300 میلیارد تومان کمک بلاعوض و 270 میلیارد تومان تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده است.

وی در تشریح آخرین وضعیت پرداختی‌ها به بهره‌بردارن سیل‌زده استان، گفت: دستور پرداخت 24 میلیارد تومان کمک بلاعوض به حدود 7 هزار کشاورز صادر شده که تاکنون 20 میلیارد تومان به حساب خسارت‌دیدگان واریز شدا است.

نیکخواه بیان داشت: همچنین 8 هزار نفر با رقمی بالغ بر 35 میلیارد تومان جهت دریافت تسهیلات به هشت بانک‌ عامل استان معرفی شده‌اند که تاکنون 10 میلیارد تومان به 2 هزار نفر از آن‌ها پرداخت شده است.

عملکرد نامطلوب بانک‌ها در پرداخت تسهیلات

رئیس اداره بحران و مخاطرات سازمان جهادکشاورزی لرستان روند پرداخت تسهیلات بانکی به کشاورزان سیل‌زده را کند خواند و افزود: به جز بانک کشاورزی عملکرد دیگر بانک‌های غیرتخصصی همچون ملت، تجارت، سپه و رفاه کارگران نامطلوب و بسیار کند است.

وی بیان داشت: متاسفانه ارقام پیش‌بینی شده برای جبران خسارت کشاورزان بسیار پائین و  بین 500 هزار تا 2 میلیون تومان است و این موضوع موجب استقبال کم کشاورزان برای دریافت تسهیلات شده است.

نیکخواه با بیان اینکه راستی آزمایی پژوهشگاه فضایی موجب تاخیر در معرفی سیل‌زدگان به بانک‌ها شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه مراحل کار در پژوهشگاه رو به اتمام است، انتظار می‌رود طی روزهای آینده روند پرداخت تسهیلات سرعت خوبی به خود بگیرد.

رئیس اداره بحران و مخاطرات سازمان جهادکشاورزی لرستان اظهار داشت: تاکنون تسهیلات مربوط به خسارت اراضی زراعی و دام پرداخت شده، گفت: تاکنون مبلغی برای جبران خسارت سایر حوزه‌های کشاورزی همچون شیلات، زنبورعسل و گلخانه‌ها پرداخت نشده است.

جبران خسارت به طور 100 درصدی امکان‌پذیر نیست

در همین راستا مدیرکل مدیریت بحران لرستان با اشاره به انجام مراحل نهایی کار در پژوهشگاه فضایی گفت: نهایی شدن پرونده‌ها در سامانه سجاد رو به اتمام است.

غلامرضا آقامیرزایی با بیان اینکه مشکل اعتباری برای پرداخت تسهیلات به کشاورزان سیل‌زده وجود ندارد، افزود: در حال حاضر خسارت تعدادی از کشاورزان سیل زده پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: در خصوص سقف تسهیلات مسؤولان استانی دخل و تصرفی ندارند، بلکه مبالغ پیش‌بینی شده از سوی هیات دولت مصوب شده، و به غیر از آن نمی‌توان مبلغ بیشتری را پرداخت کرد.

وعده «نوبخت» برای تخصیص اعتبار زیرساخت‌های کشاورزی

مدیرکل مدیریت بحران لرستان با تأکید بر اینکه جبران خسارت به طور 100 درصدی امکان‌پذیر نبوده و دولت قادر به انجام آن نیست، افزود: تمام کمک‌های دولت عام بوده و بر اساس مصوبه انجام می‌شود.

آقامیرزایی با اشاره به سفر اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه به لرستان و بازدید وی از مناطق سیل‌زده استان، اظهار داشت: طی این سفر قرار شد اعتبار زیرساخت‌های کشاورزی حداکثر تا 10 روز آینده مصوب و به استان ابلاغ شود/فارس

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید