جاده‌های ویران شده لرستان در انتظار تامین اعتبار

تاریخ انتشار : 29 تیر 1398, 10:23
به گزارش پایگاه خبری پلدخترنیوز، در جریان سیل فروردین امسال شهرستان پلدختر در همه حوزه‌ها متحمل بیشترین خسارات شد، در این میان اما تخریب راه‌های اصلی و فرعی همچنین محورهای روستایی تردد را با مشکل مواجه کرد.

تخریب محور خرم‌آباد- پل‌دختر نیز به دلیل مجاورت با رودخانه کشکان نمود بیشتری داشت و در حال حاضر نیز بازسازی این محور جزو مطالبات مردم لرستان است.

مردم پلدختر و معمولان علاوه بر اینکه انتظار بازسازی محور را در سریع‌ترین ممکن دارند، مطالبه دیگرشان عدم جابه‌جایی محور جدید است زیرا معتقدند در این صورت فاصله آنها طولانی تر می‌شود و از نظر اقتصادی نیز شاهد تبعات منفی خواهیم بود.

علاوه براین تخریب پل‌های روستایی نیز از دیگر پیامدهای سیل سال جاری بود، هر چند به‌طور موقت راه‌ها بازگشایی شد اما نصب پل های دائم مهم است.

به نظر می‌رسد بازسازی محورهای آسیب‌دیده باید در اولین فرصت در دستور کار متولیان امر یعنی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و راه و شهرسازی استان قرار گیرد.

در همین راستا برخی مسئولان وزارت راه و شهرسازی پس از سیل وعده دادند که جاده خرم‌آباد_پلدختر را در همان مسیر قبلی احداث کرده و اعتبار مورد نیز را تامین کنند.

همچنین مسئولان استانی نیز بارها بر احداث این محور و همچنین محورهای روستایی تخریب شده در اسرع وقت تاکید کردند.

حال با گذشت بیش از ۱۰۰ روز از وقوع سیل متولیان راه سازی در لرستان از عدم ابلاغ اعتبارات برای بازسازی محورهای آسیب‌دیده سخن به میان می‌آورند و می‌گویند تاکنون هیچ اعتباری به استان ابلاغ نشده است.

به نظر می‌رسد در این میان دولت به وعده‌های خود در خصوص ابلاغ اعتبارات عمل نکرده، این در حالی است که تا فرا رسیدن فصل بارندگی زمان زیادی باقی نمانده است.

برگزاری مناقصه قطعه اول بزودی

در این راستا مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به اینکه پس از وقوع سیل و رفع موقعیت بحرانی بازسازی محور خرم‌آباد_پل‌دختر توسط وزارت راه و شهرسازی مورد توجه قرار گرفت، اظهار کرد: وزارت راه حوزه معاونت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور بلافاصله اقدام به انتخاب یک مشاور کرد و در همین راستا با مهندسین مشاور «فرا ره ساز فن» قراردادی منعقد کردند.

رضا خالقی افزود: مشاور نیروهای فنی خود از جمله نقشه‌بردار را به‌منظور مطالعات و بازدید به منطقه اعزام کرد.

وی گفت: مشاور محور آسیب‌دیده را به چهار قطعه تقسیم‌بندی کرد و برحسب وزیر راه و شهرسازی قطعات باید مطالعه و سپس با رعایت ایمنی جاده و فاصله از رودخانه کشکان به پیمانکار واگذار شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ادامه داد: مناقصه قطعه اول از تنگ تیر تا گاوزرده به طول 25 کیلومتر آماده است، البته 10 کیلومتر ابتدای محور جاده آسیب‌ندیده و فاصله آن از رودخانه نیز مناسب است، اما 15 کیلومتر بعدی باید از رودخانه فاصله گرفته و تونل احداث شود تا در سیلاب‌های احتمالی با مشکلی مواجه نباشیم.

اعتبار موردنیاز برای پروژه

خالقی بیان کرد: طی روزهای آینده این قطعه با 284 میلیارد تومان به پیمانکار واگذار و شروع به کار می‌کند.

وی در مورد اعتبار موردنیاز برای بازسازی پروژه نیز خاطرنشان کرد: برآورد اولیه برای چهار قطعه 800 میلیارد تومان است، اما در مرحله انجام مناقصه و واگذاری پیمانکار هم ضریب را افزایش می‌دهد، بنابراین ممکن است به یک هزار میلیارد تومان نیز افزایش پیدا کند.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در مورد زمان تکمیل پروژه عنوان کرد: معاونت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور به‌منظور تسریع در عملیات اجرایی از پیمانکاران تراز اول در مناقصه دعوت می‌کند اما زمان دقیقی را نمی‌توان بیان کرد.

اشاره به میزان تخریب‌ها

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان با اشاره به اینکه در مجموع در جریان سیل فروردین‌ماه راه ارتباطی 870 روستا مسدود شد که تاکنون تقریباً همه بازگشایی شده‌اند، اظهار کرد: همچنین بیش از 2500 کیلومتر از شبکه راه‌های استان اعم از شریانی، اصلی، فرعی و روستایی دچار تخریب و قطع ارتباط شده بود که همگی بازگشایی مسیر شد.

عباس شرفی افزود: در جریان سیل بیش از 206 پل بزرگ و آبرو و 59 دستگاه پل با دهانه بیش از 8 متر تخریب شد که برای برقراری ارتباط موقت بر روی آبروها به‌ویژه راه‌های روستایی استان 150 لوله و باکس نصب‌شده است.

وی با بیان اینکه براثر سیل فروردین‌ماه بیش از یک هزار و 130 میلیارد تومان به راه‌های استان خسارت وارد شد، عنوان کرد: خسارات قابل‌توجهی به جسم جاده، ابنیه و پل‌های استان وارد که بیشترین خسارات مربوط به شهرستان پل‌دختر، چگنی، خرم‌آباد، دلفان کوهدشت، سلسله و الیگودرز بود.

مردم اولویت اول در محور جدید

مدیرکل راهداری لرستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه محور خرم‌آباد – پل‌دختر به دلیل هم‌جوار بودن با رودخانه کشکان بیشترین خسارت و آسیب را متحمل شده، تصریح کرد: این محور در 17 نقطه به طول 48 کیلومتر به‌طور کامل تخریب شد و بازسازی آن از مطالبات اصلی مردم منطقه است.

شرفی ادامه داد: اجرای واریانت جدید محور پل‌دختر –خرم‌آباد به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور واگذار شد، نکته مهم اینکه محور جدید با حفظ مسیر ارتباطی معمولان و راه دسترسی روستاهای مسیر ایجاد می‌شود، درواقع اولویت در این بازسازی مردم هستند که در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد برسند.

اعتباری ابلاغ نشده است

این مسئول با اشاره به اینکه راهداری توان تمام خود را برای بازسازی و برقراری ترد ایمن در تمام محورها به کار گرفته است، افزود: تاکنون عملیات نصب 8 دستگاه پل فلزی خرپایی و بیلی برای روستاهای دواب، چم شهران، زیودار، شاهیوند، حیات الغیب، چم مهرو کلات زیودار بر روی رودخانه کشکان و بیشه نصب همچنین و پل بابا زید نیز بازسازی‌شده است.

وی گفت: نصب پل‌های طاق عباسعلی، چم دیوان و موارد دیگر در دست اقدام است البته باید به این نکته اشاره کنیم که تاکنون اعتباری به استان ابلاغ نشده است/ فارس




لینک کوتاه مطلب: https://poldokhtarnews.ir/?newsid=921

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
کد را وارد کنید : *
عکس خوانده نمی شود