تازه ها
امروز : دوشنبه، 31 تیر 1398

جان‌هایی که در جاده قربانی می‌شوند/ ایمن‌سازی در پیچ بی‌اعتباری

تاریخ انتشار : 17 تیر 1398, 15:23
  • +2
به گزارش پایگاه خبری پلدخترنیوز، بدون تردید یکی از مؤلفه‌های جوامع توسعه یافته، ایجاد مسیرهای ویژه تردد همچون آزادراه و بزرگراه و فراهم کردن تمهیدات لازم برای انجام یک سفر ایمن و البته در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

از طرفی چنانچه ورود خودروهای پر سرعت با توسعه شبکه جاده‌ای همزمان نشود تبعات بسیاری دامن‌گیر جامعه انسانی می‌شود، به‌گونه‌ای که هر ساله شاهد قربانی شدن بخش زیادی از نیروی جوان و فعال یک کشور خواهیم شد.

اگرچه بخشی از تلفات در تصادفات جاده‌ای ناشی از عوامل انسانی همچون خواب‌آلودگی است اما به طور قطع عدم توسعه شاخص‌های لازم در سطح جاده‌ها، نبود علائم عمودی و خط‌کشی‌های افقی و وجود نقاط حادثه‌ساز در افزایش آمار جان‌باختگان تأثیر بسزایی دارد.

لرستان به واسطه موقعیت جغرافیایی کریدور اتصالی بسیاری از استان‌ها به جنوب و غرب کشور است، از سویی جاذبه‌های بکر و دیدنی این استان موجب شده که سالانه و به ویژه در ایام بهار و تابستان شاهد حضور چشم‌گیر گردشگر داخلی و خارجی شویم.

متأسفانه سیل ویرانگر فروردین‌ماه خسارت بالایی به زیرساخت‌های جاده‌ای لرستان وارد کرد، بسیاری از شریان‌های اصلی و راه‌های شهری و روستایی بر اثر سیل قطع و تردد در آن‌ها غیر ممکن شد، مسیرهای تفرجگاهی به دلیل نبود توسعه جاده‌ای در همان روزهای نخست وقوع سیل مسدود شدند و این مهم موجب کاهش ورود گردشگر به لرستان دیدنی و سرسبز شد.

اکنون با فرا رسیدن فصل تابستان و پس از گذشت سه ماه از وقوع سیل، اما همچنان بازسازی اغلب جاده‌های استان به دلیل نبود اعتبار انجام نشده و بیم آن می‌رود این ضعف نه تنها جان بسیاری از مسافران تابستانی را به خطر اندازد بلکه کابوسی دیگر را برای اهالی بومی مناطق سیل‌زده تکرار نماید.

انتقاد از اختصاص نیافتن اعتبار برای بازسازی جاده‌ها

معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان، ضمن انتقاد از اختصاص نیافتن اعتبارات لازم جهت بازسازی جاده‌های خسارت دیده از سیل استان، از تلاش‌ها برای جذب این اعتبار طی هفته آینده خبر داد.

عارف امرایی با بیان اینکه سیل 600 کیلومتر از جاده‌های استان را به طور کامل تخریب کرد، افزود: همچنین با وقوع این پدیده ویرانگر 200 دستگاه پل در استان به صورت 100 درصدی تخریب شدند.

وی، عمده خسارات را در محور خرم‌آباد به پلدختر خواند و گفت: به دلیل شرایط توپوگرافی منطقه و همچنین در مجاورت رودخانه بودن این محور مستعد تخریب بود که بر اثر سیل این موضوع بیش از پیش نمایانگر شد.


خسارت بالای سیل به علائم جاده‌ای لرستان

معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان ادامه داد: سیل 30 کیلومتر از محور خرم‌آباد به پلدختر را به طور کامل تخریب کرد، در دیگر راه‌های اصلی استان و چندین نقطه همچون محور خرم‌آباد به بروجرد، هولاندشت، کیلومتر 25 از واریانت ریگ سفید و پل‌ کشکان در کوهدشت بر اثر سیل خسارت بالایی دیدند.

امرایی با اشاره به تخریب پل کاکارضا اظهار داشت: هم‌اکنون تردد در منطقه توریستی کاکارضا به صورت رفت و برگشت انجام می‌شود که به دلیل شرایط منطقه احتمال افزایش تصادفات را دارد.

وی به تخریب علائم عمودی و افقی جاده‌های لرستان به دلیل وقوع سیل نیز اشاره و تصریح کرد: اغلب علائم عمودی همچون تابلوهای اطلاعاتی، انتظامی و اخباری در محور خرم‌آباد به پلدختر آسیب جدی دیده‌اند، ضمن اینکه خط‌کشی محورها نیز یا از بین رفته و یا کاملا کمرنگ شده‌اند.

پیمانکاران حوزه راه به ویژه بخش ایمنی توانمند نیستند

معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل محدودیت‌های مالی پیمانکاران حوزه راه به ویژه بخش ایمنی توانمند نیستند.

امرایی با بیان اینکه در حال حاضر پیمانکاران 17 میلیارد تومان از راهداری استان طلب دارند، افزود: این در حالی است که اعتبار منظور شده برای بخش راه لرستان حدود 9 میلیارد تومان بوده و با این مبلغ می‌توان نیمی از مطالبات را پرداخت کرد و دیگر توسعه‌ای در امکانات و تجهیزات انجام نگیرد.

وی تصریح کرد: روشنایی محور خرم‌آباد به بروجرد به نصف کاهش یافته و دلیل این موضوع سرقت کابل‌ها و نبود امنیت لازم است.

معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان با تأکید بر اینکه کاهش روشنایی و نبود علائم جاده‌ای امکان بروز تصادفات را به طور چشم‌گیری افزایش می‌دهد، گفت: تأمین هزینه‌های لازم برای توسعه تجهیزات با این اعتبارات قطه‌چکانی برای اداره‌کل راهداری امکان‌پذیر نیست و نیازمند توجه ویژه وزارت راه به ضرورت بازسازی جاده‌های لرستان است.

 افزایش آمار تلفات جاده‌ای در لرستان

متأسفانه تعداد زیادی از شهروندان جان خود را به دلیل تصادف در جاده‌های لرستان از دست می‌دهند، به‌گونه‌ای که با وجود هشدارها و انجام اقدامات ایمنی اما به دلیل نبود زیرساخت‌های جاده‌ای سالانه آمار تلفات افزایش می‌یابد.

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان با اشاره به آمار تلفات فوتی جاده‌های استان اظهار کرد: سال گذشته 473 نفر به دلیل تصادف در جاده‌های لرستان جان خود را از دست دادند.

حمیدرضا نظیفی بیان داشت: در دو ماهه امسال نیز جواز فوت 57 مرد و 25 زن و در مجموع 82 نفر به دلیل تصادف در پزشکی قانونی استان صادر شد.

وی، آمار تلفات جاده‌ای دو ماهه نخست سال گذشته را 70 نفر خواند و افزود: متأسفانه با مقایسه آمار دو ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش آمار تلفات جاده‌ای در لرستان هستیم.

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان همچنین به افزایش تلفات جاده‌ای استان در ایام تعطیل سال اشاره و تصریح کرد: در ما‌های نخست سال و همچنین سه ماهه تابستان تعداد فوتی‌های جاده‌ای استان در مقایسه با دیگر زمان‌ها بیشتر بوده است.

افزایش آمار تصادفات جاده‌ای در لرستان

در همین راستا رئیس سازمان اورژانس لرستان اظهار داشت: سال گذشته در مجموع 12 هزار و 655 مأموریت شهری و جاده‌ای در استان انجام گرفت.

حسین علی رفایی با بیان اینکه در سه ماهه امسال 11 هزار و 388 مأموریت غیرتصادفی توسط نیروهای اورژانس استان انجام شد، افزود: این آمار برای مأموریت‌های تصادفی 3 هزار و 522 مورد بوده است.

وی بیان داشت: از این تعداد، هزار و 783 مورد تصادف شهری و مابقی جاده‌ای بوده‌اند.

رئیس سازمان اورژانس لرستان تعداد مأموریت‌های غیرتصادفی سه ماهه نخست 97 را 8 هزار و 699 مورد برشمرد و افزود: 2 هزار و 930 مأموریت تصادفی انجام شده که از این تعداد هزار و 565 مورد تصادف شهری و هزار و 365 تصادف جاده‌ای بوده است.

لزوم بازسازی مسیرهای تفرجگاهی لرستان

رئیس پلیس‌راه لرستان  به خسارت بالای سیل به جاده‌های اصلی و فرعی استان اشاره و تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از محورهای جنوبی استان بر اثر سیل آسیب دیده‌اند.

مرتضی چغلوند بیان داشت: بازگشایی پل بابازید که متصل کننده کریدور غرب به جنوب کشور است روزهای گذشته با تلاش عوامل راهداری بازگشایی شد، با این وجود مسیر قدیمی همچنان برای تردد برقرار بوده که این موضوع امکان افزایش تلفات جانی به ویژه برای اهالی بومی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از جاده‌های گردشگری استان به دلیل نشست و رانش تخریب شده‌اند، گفت: اغلب مسیرهای تفرجگاهی استان نیازمند بازسازی هستند.

رئیس پلیس‌راه لرستان اظهار داشت: با وجود گذشت سه ماه از جریان سیل ویرانگر لرستان اما همچنان برخی نواقص در جاده‌های فرعی و روستایی پابرجاست.

80 درصد تجهیزات روشنایی استان معیوب هستند

چغلوند، علائم حاشیه‌ای جاده‌های لرستان را بسیار ضعیف خواند و گفت: بسیاری از علائم و تابلوهای انتظامی و همچنین خط‌کشی جاده‌ها بر اثر سیل از بین رفته‌اند و تاکنون اقدام موثری برای جبران این خسارت‌ها انجام نشده است.

وی با بیان اینکه 80 درصد تجهیزات روشنایی استان معیوب هستند، ادامه داد: در حال حاضر جاده‌های استان به ویژه محور خرم‌آباد به بروجرد از روشنایی شطرنجی برخوردار بوده که این مهم موجب بروز تصادف بسیار در این مسیر شده است.

رئیس پلیس‌راه لرستان با اشاره به افزایش ترددها در محورهای استان بیان داشت: با فرا رسیدن فصل تابستان شاهد حضور چشم‌گیر مهمانان و گردشگران در نقاط دیدنی استان هستیم، با این وجود به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب جاده‌ای از ورود افراد به برخی مناطق گردشگری ممانعت به عمل می‌آید.

چغلوند با تأکید بر اینکه عمده زیرساخت‌های گردشگری استان قدیمی بوده و نیازمند بازسازی مجدد هستند، گفت: همچنین بازنگری کاملی در خصوص محورهای استان و اصلاح نقاط حادثه‌خیز بایستی صورت پذیرد/ گزارش از پریسا قربانی نژاد "فارس"


لینک کوتاه مطلب: https://poldokhtarnews.ir/?newsid=900

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
کد را وارد کنید : *
عکس خوانده نمی شود