امروز: سه شنبه، 28 فروردین 1403
پلدخترنیوز » بهداشت، درمان، سلامت » باید و نبایدهای بهداشتی برای مسافران نوروزی

بهداشت برای مسافران نوروزی

باید و نبایدهای بهداشتی برای مسافران نوروزی

کد خبر: 650
  • 4
آنچه  از لحاظ بهداشتی در سفر بایستی به ان اهمیت دهیم مواردی  از قبیل(آب، سبزیجات و میوه، تنقلات، وعده غذایی، لبنیات، شست و شوی دست ها) می باشد که خیلی کوتاه درباره آنها در ادامه توضیح می دهیم.

آب

مصرف آب آلوده علاوه بر مسمومیت بیماریهای  دیگری را مانند تب تیفوئید، اسهال، بیماری‌های ویروسی مثل هپاتیت A و B، فلج‌اطفال و حتی "وبا" به همراه دارد؛ به همین دلیل در سفر باید تا حد امکان از آب‌معدنی یا آب فریز شده شهری که به مرور زمان ذوب می‌شود استفاده کنید.(از خرید آب معدنی هایی که جلوی آفتاب قرار دارند خوداری کنید چون خطر سرطان زایی دارند)

در صورت در دسترس نبودن آب به شکل های گفته شده حتما از آب جوشیده سرد شده استفاده کنید(یک دقیقه در حال جوش مانده و بگذارید بعد از آن سرد شود) ،از خوردن آب های سطحی و چشمه های باز و بهسازی نشده و کنترل نشده جدا خودداری کنید.چون باعث بیماریهای انگلی ،روده ای خواهند بود.

سبزیجات

مصرف سبزیجات و میوه در مسافرت های طولانی را ترک نکنید و چنانچه در طول سفر کوتاه یا بلند با خود میوه و سبزی دارید مراحل شستشوی بهداشتی را حتما رعایت کنید.( پاکسازی انگل زادیی بوسیله مایع ظرفشویی،گندزدایی با مواد گندزادیی مناسب و نهایتاً شستشوی سبزیجات انجام شود.)این روش علاوه بر سبزی  برای (گوجه، خیار ، کلم و کاهو، کدو بادمجان، هویج و …)  و همچنین به جای گند زدا می توان از یک قاشق چای خوری وایتکس در 5 لیتر آب استفاده کرد.

تنقلات

از دوره گردها خرید نکنید،از  خرید آجیل وسایر تنقلات فله ای پرهیز کنید.به مشخصات بهداشتی روی بسته بندی توجه کنید (تارخ تولید ، انقضاء..) محصولاتی که جلوی آفتاب هستند را خریداری نکنید. بخصوص در خرید لواشک های دست ساز مراقب باشید. توصیه می شود با وجود خوشمزه بودن از خرید آن جدا خودداری کنید.

وعده های غذایی

در طول سفر، غذا را طوری تهیه کنید که فقط برای همان  یک وعده غذایی کافی باشد و چنانچه غذا باقیماند آن  را در دمای حدود ۴ درجه (دمای یخچال ) نگهداری کنید .از به همراه بردن  مواد غذایی نیم پز خودداری کنید .به صورت خام و یا پخته کامل همراه داشته باشید. چنانچه  می خواهید گوشت و یا مواد خوراکی فساد پذیر را  خام بیرون ببرید حتما از فلاکس یا محفظه دربدار دارای یخ استفاده کنید.

اگر که کنسرو استفاده میکنید دقت داشته باشید قوطی  ورم کرده نباشد. در انتخاب رستوران یا تهیه غذا به شلوغ بودن اهمیت دهید  در مراکز شلوغ  غذای مانده کمتری وجود دارد و اینکه از خوردن سالاد و سبزی در این اماکن پرهیز کنید.

شما همیشه نمی‌توانید غذاهای مسموم را از طریق بو و مزه ناخوشایندشان تشخیص دهید و در برخی موارد این غذاها بو یا مزه بدی ندارند اما ممکن است باعث 24 ساعت مسمومیت و در مواردی حتی مرگ مصرف‌ کننده شوند. به همین دلیل، غذاهایی که بیش از 3 روز در یخچال باقی مانده‌اند و غذاهای پخته شده‌ای که بیش از 2 ساعت در هوای معتدل یا بیش از یک ساعت در هوای گرم باقی مانده‌اند را مصرف نکنید.

لبنیات

در طول  سفر از مصرف شیر و فرآورده های لبنی غیرپاستوریزه و از خرید مواد غذایی محلی نظیر ماست، پنیر ،خامه، و… که احتمال آلودگی آنها زیاد است و مصرف آنها می تواند موجب ایجاد بیماریهای عفونی گردد خودداری کنید. 

شستن دست ها

جلوگیری از ابتلا به بیماری هایی مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا با شستن مداوم دست ها و عدم تماس آنها با مخاط دهان و بینی امکان پذیر است.  برای شستن دست ها حتما سراغ آب و صابون و مایع دستشویی (آب به تنهایی بی فایده است) بروید.

هنگام شست و شو دست های تان را به مدت حداقل 20 تا 30 ثانیه به هم بمالید و شستن نواحی بین انگشتان و پشت دست ها و زیر ناخن ها را فراموش نکنید. در صورتی هم  که به آب و صابون دسترسی نداشتید، می توانید از ژل های ضدعفونی کننده بر پایه الکل استفاده کنید

نکات پایانی:

هر جا با مشکل بهداشتی یا تخلف بهداشتی روبرو شدید با سامانه 190 تماس بگیرید و اطلاع رسانی کنید.

در سفر باید از غذاهای آب‌پز با حجم کم استفاده کنید. مصرف غذاهای حجیم، چرب و سنگین می‌تواند در طول سفر باعث تهوع و استفراغ شما شود، بنابراین بهتر است بیشتر از میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده کنید.

در پارکها و تفریحگاه ها به تابلوهای راهنمای آب شرب و غیر شرب (مورد استفاده جهت آبیاری فضای سبز) توجه کنید.

از ریختن زباله در اماکن و معابر عمومی جدا خودداری نمایید.زباله‌های خود را در طول سفر، در کیسه‌های نایلون نگهداری و در اولین سطل زباله بریزید.چه در طبیعت باشیم و چه در مسیرهای شهری یا در کوهستان یا دریا این نکات را هیچگاه فراموش نکنیم

مهندس چراغی/کارشناس بهداشتی پایگاه خبری پلدخترنیوز
تبلیغ

نظرات

  1. User Avatar
    • نگین
    • در تاریخ : 5 اسفند 1397 02:23
    ممنون از شما
    1. User Avatar
      • khodaei
      • در تاریخ : 1 اردیبهشت 1401 10:44
      با سلام ممنون از حسن نظر شما

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید