به مناسبت ۶ دی‌ماه روز دفاتر اسناد رسمی؛

تاریخ انتشار : 6 دی 1397, 20:14
  • +2
پایگاه خبری پلدخترنیوز در تاریخ ۱۳۹۷/۱۰/۰۶ مصاحبه ای اختصاصی با فریدون پورجمشید سردفتر اسناد رسمی شماره یک شهرستان پلدختر انجام داده است

شرح کامل این گفتگو به شرح زیر است

با سلام خدمت شما، بعنوان اولین سئوال خودتون برای مخاطبین پایگاه خبری پلدخترنیوز معرفی کنید؟

ضمن عرض سلام و خدا قوت خدمت شما و همکارانتون در پایگاه خبری پلدخترنیوز و تبریک روز دفاتر اسنادرسمی خدمت تمامی سردفتران و دفتریاران، اینجانب فریدون پورجمشید هستم. در سال ۱۳۴۶ در روستای باغ جایدر از توابع شهرستان پلدختر متولد شدم. دارای مدرک کارشناسی حقوق قضایی هستم و هم اکنون حدود ۲۰ سال به عنوان سردفتر به مردم عزیز پلدختر خدمت می‌کنم

چه سالی امتحان کنکور دادید؟ چه رشته ای و کدام دانشگاه پذیرفته شدید؟

در آزمون کنکور سال ۱۳۷۰ شرکت کردم و در دانشگاه علوم قضایی خرم آباد پذیرفته شدم

چه سالی امتحان سردفتری دادید؟

سال ۱۳۷۶ در آزمون دفتری شرکت کردم و الحمدالله موفق به قبولی در آن آزمون شدم و حدود ۲۰ بعنوان سردفتر به مردم شهرستان پلدختر خدمت می‌کنم

چه شد که سردفتری را انتخاب کردید؟

قبل از آزمون سردفتری، حدود ۷ سال مسئول اداری امور عشایر شهرستان پلدختر بودم ولی آن زمان در شهر پلدختر دفتر اسناد رسمی وجود نداشت و مردم برای تنظیم معاملاتشان در مَضیقه بودند و با توجه به اینکه دارای مدرک کارشناسی حقوق قضایی بودم در آزمون سردفتری سال ۱۳۷۶ شرکت کردم و پس از قبولی در آزمون و سپری کردن مراحل استخدامی، از اداره امور عشایر استعفا دادم و در سال ۱۳۷۷ بعنوان اولین سردفتر بومی پلدختر، دفتر اسناد رسمی شماره یک پلدختر را که یکی از مهمترین نیازهای مردم در آن زمان بود، تاسیس کردم

علت نامگذاری ۶ دی ماه بعنوان روز دفاتر اسناد رسمی چیست؟

آنچه روشن است از صدر اسلام تاکنون دستورالعمل هایی برای کتابت اسناد وجود داشته است و به استناد آیه ۲۸۲ سوره بقره و با الهام از آن، تصمیم گرفته شد تا ۲۸۲ روز سال را (۶دیماه) بعنوان روز دفاتر اسناد رسمی نامگذاری نمایند

زمانی که پلدختر دفاتر اسناد رسمی نداشت کارهای مردم در این حوزه چگونه انجام می‌شد؟

در آن زمان که در پلدختر دفتر اسناد رسمی نبود یک سردفتر بصورت موقت از شهرهای دیگر به مدت دو روز به پلدختر می‌آمد و کارهای مربوط به اسناد رسمی و تنظیم معاملاتشان مردم را انجام میداد.

دفاتر اسناد رسمی در حال حاضر نسبت به گذشته چه تغییراتی داشته اند؟

در گذشته تنظیم اسناد به صورت کاملا سنتی انجام میشد و با سرعت کمتری صورت می‌گرفت و حتی ممکن بود سردفتر در احراز هویت اشخاص با مشکلاتی روبرو شود، ولی هم اکنون با توجه به سیستم آنی و آنلاین دفاتر اسناد رسمی، کار تنظیم اسناد با سرعت و دقت بیشتری انجام می‌شود و با توجه به سیستم آنلاین احراز هویت ثبت احوال و سیستم استعلام اداره ثبت اسناد دیگر مشکلات گذشته برطرف شده است

به نظر شما وظایف یک سردفتر خوب چیست؟

یک سردفتر خوب باید واقعا بتواند مشکلات مردم را حل نماید و اعتقاد دارم رضایت مردم، رضایت خداوند را به دنبال دارد. یک سردفتر خوب دارای ویژگی های زیر است:

1) کار تنظیم اسناد را اعم از منقول، غیرمنقول، وکالت، رضایت، تعهد و صلح را بخوبی انجام دهد
2) کار تصدیق امضا مراجعین به دفترخانه ها را انجام دهد
3) در بحث امانت گذاشتن اسناد بخوبی عمل نماید
4) در دادن رونوشت گواهی های شده از اسناد ثبت شده در دفترخانه اقدام نماید

به نظر شما مهمترین مشکلات دفاتر اسناد رسمی در حال چیست؟

1) با توجه به سیستم آنی که سردفتر باید برای هر سند اثرانگشت بگذارد سردفتر حتی در صورت داشتن کار ضروری نمیتواند از دفترخانه خارج شود که این مورد مشکلاتی برای سردفتران ایجاد کرده است
2) گرفتن مرخصی برای سردفتران نیازمند چند روز زمان و سپری کردن مراحل خاصی دارد
3) حق تحریریه دفترخانه ها که هر ۴ سال یکبار افزایش پیدا میکنی با توجه به تورم حاکم در جامعه افزایش پیدا نکرده است و لازم است که سازمان به موضوعات فوق ورود کرده و این مشکلات را برطرف نماید

صحبت پایانی شما؟

ضمن تقدیر و تشکر از شما و رسانه مردمی پلدختریها و سایت پلدخترنیوز که در این روز به یاد ما بودید و امیدوارم به گونه ای عمل کنیم که بتوانیم خدمتگذار خوبی برای مردم شریف پلدختر باشیم


محمدرضا فرهادی فرد/ پایگاه خبری پلدخترنیوز


لینک کوتاه مطلب: https://poldokhtarnews.ir/?newsid=434

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
کد را وارد کنید : *
عکس خوانده نمی شود