امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
پلدخترنیوز » یادداشت » یادداشت اجتماعی » سواد رسانه‌ای و ضرورت مقابله با رسانه‌های معاند و تهاجم فرهنگی

سواد رسانه‌ای؛

سواد رسانه‌ای و ضرورت مقابله با رسانه‌های معاند و تهاجم فرهنگی

کد خبر: 378
  • 2
 از زمان خلقت بشریت تاکنون انسان‌ها برای ارتباط برقرار کردن با یکدیگر و رساندن مقصود خود به دیگران از شیوه‌ها و وسایل مختلفی از جمله حرکات اشاره‌ای صورت و بدن، نقاشی‌های تصویری، زبان و خط استفاده کرده‌اند.

به مرور زمان و با پیشرفت انسان این شیوه‌ها و وسایل نیز تغییر نمودند و به شکل روزنامه، تلویزیون، رادیو و فضای مجازی فعلی درآمدند که اکنون آن‌ها را در دنیا به نام وسایل ارتباط جمعی می‌شناسند و افراد فراوانی می‌توانند از طریق این وسایل باهم ارتباط برقرار کنند.

 در حال حاضر این وسایل ارتباطی به یکی از ضروری‌ترین وسایل زندگی بشریت تبدیل شده که هر فرد بدون این وسایل تعامل با افراد دیگر برایش بسیار دشوار یا غیرممکن است.

همچنین در سال ۱۹۳۹ و با آغاز جنگ جهانی دوم کشورهای غربی برای تخریب روحیه دشمنانشان به استفاده از وسایل ارتباط جمعی از جمله رادیو رو آوردند و توانستند از این روش نیز نتیجه مثبت حاصل کنند که این موضوع خود اهمیت وسایل ارتباطی را دو چندان کرد.

با پایان این جنگ و آغاز جنگ سرد مابین بلوک شرق و غرب کشورهای توسعه‌یافته به این موضوع پی بردند که دیگر دوران جنگ‌های نظامی و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی به پایان رسیده و باید به‌گونه‌ای دیگر دنیا را اداره کرد به همین دلیل روی به جنگ نرم آوردند که مهم‌ترین سلاح این شیوه جنگی رسانه‌های جمعی بودند.

با مشهود شدن نفوذ این وسایل در زندگی شخصی افراد و تبدیل شدن آن به مهم‌ترین منبع برای تغییر نگرش و عقاید مردم؛ استعمارگران همچنان به خواسته‌های خود پافشاری کرده و این بار در حوزه فرهنگی قصد نفوذ به کشورها را داشتند که متأسفانه کشور ما نیز از این جریان مستثنا نبوده است.

در کشور ما علاوه بر فعالیت شبکه‌های مختلف ضد انقلاب ماهواره ای؛ رسانه‌ای تعاملی و پرمخاطب به نام فضای مجازی وجود دارد که اکثر مخاطبین آن از قشر جوان جامعه می‌باشد که غالبا به راحتی با پیام‌های ترغیبی دشمنان نظام در نگرششان تغییر ایجاد می‌شود.

مسئله نفوذ فرهنگی دشمن از طریق رسانه‌های معاند تا آنجایی مورد اهمیت قرار گرفت که اکثر اندیشمندان ارتباطات دنیا مجبور به یافتن راه چاره‌ای برای خارج شدن از این بن‌بست شدند که بعد از تحقیقات فراوان اکثریت آن‌ها ایجاد سواد رسانه‌ای در بین عامه مردم را پیشنهاد نمودند.

سواد رسانه‌ای، مهارتی است که لازم است افراد در کنار استفاده از رسانه‌ها و فضای مجازی به‌عنوان یک رسانه تعاملی، به آن مجهز شوند، و همچنین این دیدگاه می‌تواند یک ناظر هوشمند و درونی شده رژیم روحی جوانان را تنظیم کند و معمولاً وقتی تأثیرات نامناسب انواع رسانه‌ها مانند برنامه‌های غیرمجاز شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی و...بر جوانان که به‌صورت مشکلات اخلاقی و آسیب‌های اجتماعی تأثیرگذار را به فرصت تبدیل کند.

سواد رسانه‌ای می‌تواند به مخاطبان رسانه‌ها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معامله متقابل و فعالانه‌ای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان می‌باشد، به دیگر سخن، سواد رسانه‌ای کمک می‌کند تا از سفرهٔ رسانه‌ها به‌گونه‌ای هوشمندانه و مفید بهره‌مند شویم.

ما نیز می‌توانیم برای کاهش تأثیر برنامه‌سازی رسانه‌ها بر افراد، با افزایش مهارت‌های پردازش اطلاعات و درک هدف اصلی پیام‌های ارتباطی به‌جای پذیرش سطحی معنای آن‌ها، به عمق مسئله نفوذ کرده و آن‌ها به فرصت تبدیل کنیم.

بی‌شک تبدیل کردن این تهدیدات به فرصت از طریق دیدگاه سواد رسانه‌ای همت والای دستگاه اجرایی و سازمان‌های مردمی مانند بسیج و.. را می‌طلبد.

بسیج مستضعفان که از بازوهای مقاوم نظام جمهوری اسلامی است و در عرصه‌های گوناگون در حال پیشبرد اهداف انقلاب است در این حوزه می‌تواند با آموزش دیدگاه سواد رسانه‌ای برای افراد بسیجی و قشر جوان این سازمان؛ جامعه آماری فراوانی را از تهدیدات فضای مجازی آگاه سازد و این عمل می‌تواند از جمله فعالیت‌های مهم و گسترده بسیج در عرصه فرهنگی باشد. محسن علیکرمی/خبرگزاری فارس
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید