امروز: چهارشنبه، 5 مهر 1402
پلدخترنیوز » مصاحبه » مصاحبه اجتماعی » گفتگو با شارونی مرادی از اولین تاکسیران های پلدختر

بمناسبت گرامیداشت روز ملی حمل و نقل ؛

گفتگو با شارونی مرادی از اولین تاکسیران های پلدختر

کد خبر: 3701
  • 38

پلدخترنیوز _ شارونی مرادی تاکسیران نام آشنا و محبوب پلدختری یکی از اولین های تاکسیرانی پلدختر بوده و از حال و گذشته شغل خود حرفهای بسیاری برای گفتن دارد.

به گزارش پایگاه خبری پلدخترنیوز ؛شارونی مرادی متولد ۱۳۱۹ در روستای قلعه نصیر از توابع شهرستان پلدختر، یکی از قدیمی ترین رانندگان  این شهرستان است.بین سالهای ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۶ در زمانی که گواهینامه به فرم دو شخصی بوده موفق به اخذ آن شده است.کمتر کسی در شهرستان پلدختر وجود دارد که  اسمی از این راننده زحمتکش و نام آشنا نشنیده باشد،مردی که عامه مردم پلدختر در گفتگو های محلی یک چهار راه را در این شهر به نام او می شناسند.

بمناسبت گرامیداشت روز ملی حمل و نقل؛پایگاه خبری پلدخترنیوز یک گفتگوی اختصاصی و صمیمانه با وی که کوله باری از تجربه با خود به همراه دارد داشته که از شما دعوت میکنم برای اطلاع از  شرح آن با ما همراه باشید:

اولین ماشینی که با آن رانندگی را شروع کرده اید؟

پیش از سال ۱۳۵۰ وانت بار داشتم و با آن برای مغازه ام حمل بار میکردم اما اولین ماشینی که با آن رانندگی رسمی با گواهینامه را شروع کردم‌ در سال ۱۳۵۵ و تویوتای چهار چراغ بود.

شما اولین تاکسی دار پلدختری هستید؟ از چه زمانی مشغول به تاکسیرانی شدید؟

پیش از سال ۱۳۵۶ مغازه دار بودم و بعد از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۶۳ و با ماشین شخصی ام که یک پیکان سواری بود و به دستور شهرداری به خرم آباد رفتم وخط قرمزی روی آن کشیدم،مشغول مسافرکشی در سطح شهر شدم تا زمانیکه تاکسیرانی شهرداری پلدختر برای جذب ۴ تاکسیران آگهی داد.
اولین کرایه ای که بعنوان حمل مسافر در سطح شهر دریافت کردید چقدر بود؟
آن زمان یعنی حدود سال ۱۳۶۳ کرایه مسیر یک تومان بود.

در چه سالی بعنوان تاکسیران در شهرداری پلدختر مشغول به کار شدید؟ قدیمی های تاکسیرانی پلدختر چه کسانی بودند؟

در سال ۱۳۶۴؛ ۲ تاکسی به شهرداری پلدختر تحویل داده شد که یکی از آنها به من و بعد از من محمد علی  کرموند رسید ، غیر از ما دو نفر حاج محمد شاه شفیعی ،سید اصغر شاهرخی و سید حجت شاهرخی اولین تاکسیران های پلدختر بوده اند.

گویا مدتی بعنوان سرصنف تاکسیرانی پلدختر فعالیت داشته اید،در این خصوص برای مخاطبان  توضیحات بیشتری ارائه بفرمایید؟

مدت ۱۵ سال سرصنف تاکسیرانی پلدختر بودم آن زمان بنزین در دسترس نبود و با حلب از پمپ های بنزین سوخت تاکسیران ها را تامین می کردم .

گویا در آغاز جنگ تحمیلی به جبهه رفته و به مدت ۲ سال در جبهه خدمت کرده اید لطفاً برای مخاطبان ما بیشتر تشریح بفرمایید؟

در تیپ ۸۴ خرم آباد بعنوان راننده برای حمل آذوقه و همچنین حمل شهدا خدمت کرده ام ،کمک حال هلیکوپترهای حامل آذوقه و حمل کننده مجروحان و شهدا بوده ام و در زمان به شهادت رسیدن خلبان شهید چاغروند در عین خوش و دال پری با تویوتای شخصی خود مشغول خدمت بودم.

از زندگی شخصی تان کمی بیشتر صحبت کنید ؟

دو همسر اختیار کرده ام و دارای ۶ دختر و ۷ پسر  هستم و با کمک خداوند متعال با همین شغل رانندگی توانسته ام زندگی ام را اداره کنم.

از خاطرات تلخ و شیرین دوران رانندگی خود برای ما بگویید؟

شیرین ترین خاطره ام مربوط به زمانی است که در یک روز ۳ زن باردار را به درمانگاه و  بیمارستان خرم آباد منتقل کردم، یکی از آنها زایمان اورژانسی و پرخطر بود و چون آمبولانس نبود با همان ماشین شخصی ام او را به بیمارستان خرم آباد بردم و در برگشتنی همان روز یک بیمار پلدختری دیگر که از ناحیه شکم عمل جراحی کرده بود و وضعیت وخیمی داشت را با ماشین خودم بصورت رایگان به پلدختر رساندم و یک خاطره تلخ و شیرین دارم که مربوط به جاده اسلام آباد کرمانشاه است؛ یک تویوتای دو کابین با ۵ سرنشین اش بعد از چند بار پشتک زدن در جاده ،سالم و سلامت بودند و مقصر تصادف نیز یک راننده سایپای پلدختری بود که دچار خواب آلودگی شده بود.

ویژگی های یک راننده خوب از نظر شما چیست ؟

احساس مسئولیت مهمترین وظیفه یک راننده است و خدا را شکر می‌کنم که از دید مردم و شهروندان تا حدودی خودم به این اصل پایبند بوده ام و علاوه بر آن احتیاط و رعایت قانون  باید در تمام اوقات از سوی یک راننده  مد نظر  باشد.

اینکه احساس خوبی از شهروندان به شما منتقل شده بسیار ارزشمند است ،آیا تا به حال شده مسافر یکی از مسافران خود باشید؟

بله یک روز بعنوان مسافر مجبور شدم از تاکسی استفاده کنم، زمان پیاده شدن راننده کرایه قبول نکرد، و گفت هنوز یادم هست وقتی دچار  عقرب گزیدگی شدم من را رایگان به درمانگاه رساندید در حالیکه خودم چیزی به خاطر نداشتم.

در طی سالهای رانندگی دچار تصادف شده اید؟و اینکه چند بار جریمه شده اید؟

بیش از ۵۰ سال مشغول به رانندگی بوده و اکنون بازنشسته ام. اما به لطف خداوند منان تا کنون تصادفی نداشته ام و همچنین جریمه نشده ام چون همیشه احتیاط و رعایت قانون را مد نظر داشته ام به گونه ای که در حال حاضر هم مورد تمجید نیروهای محترم و زحمتکش پلیس راهنمایی و رانندگی قرار میگیرم. 

از رانندگی خسته شده اید؟ 

در دوران جوانی شور و اشتیاق زیادی داشتم و علی رغم داشتن کار کشاورزی و مغازه داری ، بارها اتفاق افتاده مسیر پلدختر _کرمانشاه را دوبار در طول روز طی کرده ام  اما حالا دیگر توانایی آن زمان را ندارم.

مشکلات رانندگان  پلدختر از دید شما چیست ؟

از همه رانندگان پلدختری و وزارت راه و ترابری تقدیر و تشکر میکنم، قبلاً رسیدگی های بهتری به  رانندگان صورت می گرفت و ما تعاونی رانندگان داشتیم اما در حال حاضر اینگونه امکاناتی وجود ندارد که انتظار می رود رسیدگی بیشتری انجام شود.

به نظر شما اجرای چه کلاس های آموزشی برای رانندگان مناسب و ضروری است؟ 

کمک های اولیه و استفاده از کپسول های ضد آتش  برای رانندگان ضروری است. در گذشته شخصا در صحنه تصادف یک اتوبوس در پیچ تنگ فنی پلدختر مجبور شدم بعنوان آمبولانس عمل کنم،به همین خاطر به نظرم همه باید در این دو مورد آموزش ببینند.

برای  رانندگان جوان چه توصیه های دارید ؟

امانتدار ،منصف و محتاط باشند تا بتوانند به درستی به شهروندان و مردم خدمت نمایند.

از  بازنشستگی بگویید؛ بیمه شغلی دارید؟ 

قرارداد مشاغل آزاد بسته بودم حقوق بازنشستگی ام حدود ۲میلیون تومان است که بیمه از آن کسر می شود و در حال حاضر ماشینی که دارم وسیله شخصی ام می باشد.

انتظار شما از مسئولان برای قشر رانندگان چیست؟

امیدوارم با تشکیل تعاونی و رسیدگی بیشتر به این قشر باعث دلگرمی رانندگان شوند.و همچنین اگر قرار بر استخدام راننده دارند از افراد گزینش شده و قابل اعتماد استفاده نمایند.



 تنظیم گفتگو و عکس: سجاد ابراهیمی 

تبلیغ

نظرات

  1. User Avatar
    • جودکی
    • در تاریخ : 28 آذر 1401 10:33
    خیلی خوبه این مصاحبه ها...تبریک به اقای ابراهیمی مصاحبه خوبی بود
    1. User Avatar
      • khodaei
      • در تاریخ : 28 آذر 1401 11:58
      با سلام ممنون از حسن توجه شما مخاطب گرامی
  2. User Avatar
    • مهدی مردانی
    • در تاریخ : 28 آذر 1401 10:31
    منطقه عملیاتی عین خوش، بعد از دشت عباس و سه راهی فکه، نرسیده به دهلران، در استان ایلام که چاپ شده عین خشک، دوم اینکه، جهت کلیه رانندگان علی للخصوص، رانندگان تاکسی کلاسهای مربوط به طرز برخورد راننده با مسافر و بلعکس طرز برخورد مسافر با راننده و چگونگی رانندگی در داخل شهر، اینکه راننده تاکسی برای پیاده و سوار کردن مسافر وسط خیابان پارک نکند و به منتها علیه خیابان و کنار خیابان جهت سوار و پیاده نمودن مسافر پارک کند حتی اگر مسافر خیلی عجله داشته باشد و بار این مشاهده شده، رعایت دقیق قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی توسط کلیه رانندگان در داخل شهر، نه تنها رانندگان تاکسیها بلکه کلیه خودروهای شخصی نیز، توسط شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی، سوم اینکه اگر در شهر پلدختر مثلاً ۱۰۰ خودروی تاکسی وجود دارد، ۱۰۰ خودروی شخصی هم مسافرکشی میکنن که هیچ اطمینانی بهشون نیست، هر چند شهر پلدختر شهر کوچکی هست و همه همدیگه رو میشناسن از هر طایفه ایی ولی اگر در داخل خودروی مسافرکش شخصی چیزی یا شیئی از کسی جا بمونه ممکنه راننده دیگه اون شیئ رو به صاحبش بر نگردونه یا کرایه ایی رو که تاکسیرانی و شهرداری مصوب کردن بیشتر از اون بگیرن به صنف اینکه اونا شخصی هستن و تاکسی نیستن، بارها این چیزها اتفاق افتاده و باید از طرف شهرداری و تاکسیرانی پلدختر این ماشینهای شخصی هم سازماندهی بشن تا خیال مردم راحت بشه و اعتمادشون به تاکسیها بیشتر جذب بشه.
    1. User Avatar
      • khodaei
      • در تاریخ : 28 آذر 1401 12:00
      با سلام ممنون از حسن توجه و دقت شما ، امیدواریم موارد پیشنهادی اجرا و رعایت شود

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید