امروز: جمعه، 10 فروردین 1403

مردهای مردود؛

مردهای مردود!

کد خبر: 344
  • 5
هفته‌نامه بهار لرستان در مطلبی با عنوان مردهای مردود نوشت: نمایندگان تاکنون نتوانسته‌اند عملکرد قابل دفاعی از خود برای لرستان داشته باشند و تنها در برخی پیگیری اجرای طرح‌ها و یا عزل و نصب‌ها نام آنان به گوش مردم رسیده است.

در ادامه این مطلب آمده است: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌عنوان منتخبین مردم در سطح ملی با حضور خود در صحن علنی مجلس به قانون‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان برای اداره مملکت در یک دوره چهارساله می‌پردازند و بر اساس قانون، نمایندگی مقامی ملی است و نه محدود به حوزه انتخابیه‌.

9 نماينده لرستان در دوره دهم مجلس شوراي اسلامي از 8 خرداد 1395 نمایندگان در قالب مجلس شورای اسلامی کار گروهی انجام می‌دهند و با رأی جمعی خود علاوه بر قانون‌گذاری به نظارت نیز خواهند پرداخت

مجلس شورای اسلامی در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی، می‌تواند قانون وضع کند. پیشنهاد و پیش‌نویس قوانین تحت عنوان لایحه (مصوب وزرا و پیشنهاد شده توسط دولت، رئیس قوه قضائیه و یا شورای عالی استان‌ها) و یا طرح (پیشنهاد شده توسط حداقل 15 نفر از نمایندگان) به مجلس وارد و تصمیم‌گیری در مورد آن‌ها انجام می‌شود

همچنین، وظیفه شرح و تفسیر قوانین عادی نیز به عهده مجلس می‌باشد. مجلس حق تصویب رجوع به همه‌پرسی در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را داشته و نیز هر نوع تغییر در خطوط مرزی کشور به‌صورت اصلاحات جزئی و با رعایت مصالح می‌تواند توسط مجلس انجام شود

نظارت شامل نظارت مجلس در تشکیل دولت شامل رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور، نظارت عام نماینده شامل تذکر شفاهی (در نطق پیش از دستور) یا کتبی (به وزیر و یا رئیس‌جمهور)، سؤال و نیز استیضاح رئیس‌جمهور، وزراء و هیئت‌وزیران، تحقیق و تفحص در کلیه امور کشور، رسیدگی به اتهام رئیس‌جمهور و معاونان او و وزیران، نیز نظارت‌های مالی مثل تصویب بودجه سالانه و نظارت مستقیم بر دیوان محاسبات کشور و غیره است

بنابراین، جایگاه مجلس شورای اسلامی در دو بعد قانون‌گذاری و نظارت، بسیار رفیع است و عموم نمایندگان در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های کلان جامعه از قدرت لازم برخوردارند.

احاطه بر مسائل کلان مملکتی، برخورداری از هوش، ذکاوت و درایت سیاسی، قوه تشخیص بالا، قدرت تجزیه‌وتحلیل مسائل، حوصله، توانایی و سواد جستجو، دست‌یابی و مطالعه اطلاعات، به همراه مشاوران خوش‌فکر، با درایت و صاحب‌نظر، از ویژگی‌هایی است که انتظار می‌رود در یک نماینده مجلس در حد قابل‌قبول وجود داشته باشد

چنین نماینده‌ای که به هر دلیل از جمله عدم توانایی و عدم توجه به مسائل کلان کشوری از انجام وظایف خود عدول می‌کند، در صورتی که کمی منصف باشد، آرای‌اش به مسائل مطرح‌شده در مجلس از حد ممتنع فراتر و فروتر نخواهد رفت و اگر هم موافقت و موافقی باشد، غیرآگاهانه و همسو با های و هوی موجود در مجلس و تحت تأثیر لابی‌گری‌های داخل و خارج از آن خواهد بود.

چه‌بسا بعد از چندی مسائل مطرح‌شده از دایره محفوظات ذهنی نماینده خارج و برخلاف رأی داده‌شدۀ فراموش شده، ممکن است حتی به انتقاد از آن بنشیند

استان لرستان نیز با بیش از یک‌میلیون و 750 هزار نفر جمعیت و 11 شهرستان، از 9 نماینده در مجلس شورای اسلامی برخوردار است.

9 نماینده مردم لرستان در دوره دهم مجلس شورای اسلامی نیز در سال 94 با برگزاری انتخابات به صحن علنی راه یافتند.

انتخاباتی که در برخی شهرها با جنجال کاندیداها و هواداران همراه بود تا برخی نمایندگان در دوره اول انتخابات و برخی دیگر در دوره دوم به مجلس راه یابند.

در این دوره از انتخابات، الهیار ملکشاهی از حوزه انتخابیه کوهدشت و رومشکان، سید حمیدرضا کاظمی از حوزه پلدختر، عباس گودرزی و علاءالدین بروجردی از حوزه انتخابیه بروجرد و اشترینان، علی رستمیان سبزه‌خانی از حوزه انتخابیه سلسله و دلفان، مجید کیان‌پور از حوزه انتخابیه دورود و ازنا، محمد خدابخشی از حوزه انتخابیه الیگودرز، محمد بیرانوندی و محمدرضا ملکشاهی راد از حوزه انتخابیه خرم‌آباد و دوره چگنی به مجلس راه یافتند.

این نمایندگان در انتخابات مجلس دهم با گرایش‌های سیاسی مختلف از قبیل ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان، ائتلاف فراگیر اصولگرایان، حزب اعتدال و توسعه و مستقل حضور یافتند که درنهایت تنها نماینده خرم‌آباد به عنوان یک انتخاب از اصلاح‌طلبان توانست از لرستان راهی مجلس شود

در حالی که از مجموع این افراد، الهیار ملکشاهی برای دومین دوره متوالی، علاءالدین بروجردی برای چهارمین دوره متوالی و محمدرضا ملکشاهی راد برای بار دوم به مجلس راه یافته بودند، اما تاکنون با اقبال عمومی از سوی مردم همراه نشده‌اند

دیگر نمایندگان نیز تاکنون نتوانسته‌اند عملکرد قابل دفاعی از خود برای لرستان داشته باشند و تنها در برخی پیگیری اجرای طرح‌ها و یا عزل و نصب‌ها نام آنان به گوش مردم رسیده است

بر اساس قانون این نمایندگان قانون‌گذاری و نظارت را باید در سرلوحه اعمال خود قرار داده و به دور از جناح‌بازی و سیاسی‌کاری برای رفع مشکلات مردم در قانون‌گذاری تلاش کنند

اما در سال‌های گذشته این دستور کار نمایندگان در استان‌های در حال پیشرفت تغییراتی اساسی و چشمگیر داشته تا جایی که نمایندگان فقط در صحن علنی مجلس به قانون‌گذاری و نظارت پرداخته و خارج از بهارستان، به امور استانی و شهرستان محل خدمت خود وابستگی طایفه‌ای و جناحی دارند

لرستان نیز از این قاعده مستثنا نبوده و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در امور عزل و نصب مدیران از مدیریت ارشد استان تا مدیریت ادارات شهرستانی و حتی مدیران دستگاه‌های جزء، بخشداری‌ها و مدارس ابتدایی نیز دخالت می‌کنند

واقعیت این است که وظایف حوزه بومی نمایندگی یک نماینده به‌صورت قوانینی نانوشته و فاقد چارچوب مشخص و خارج از محدوده تعیین‌شده در قانون است.

از این‌ رو، هر نماینده به تشخیص خود در ایفای نقش در حوزه انتخابی‌اش، اقدام می‌کند

نماینده مجلس اختیار اجرایی ندارد و در حوزه انتخابیه نیز وظیفه‌اش نظارتی است مثل نظارت بر نحوه اجرای قانون و مصوبات و بودجه در حوزه انتخابیه که می‌تواند ضعف مسئولین بومی را به مقامات عالی گزارش دهد

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید