امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
پلدخترنیوز » یادداشت » یادداشت اقتصادی » بیکارترین استان کشور رکورد دار تورم/لرستان همچنان رکورددار «فلاکت» است

وقتی پای اقتصاد در لرستان لنگ میزند؛

بیکارترین استان کشور رکورد دار تورم/لرستان همچنان رکورددار «فلاکت» است

کد خبر: 2914
  • 5
اگرچه چند وقت یکبار شاخص فلاکت استانها اعلام می شود تا وضعیت اقتصادی مشخص گردد اما جدای از شاخص فلاکت، آمار بالای بیکاری، صنایع تعطیل و نیمه تعطیل، گرانی و تورم استان لرستان هر روز وضعیت فلاکت بارتری را از استان لرستان نشان می دهد، استانی که سالهاست صورتش از سیلیِ نبود مدیریت های صحیح و دلسوزانه، عدم استفاده از ظرفیت ها و بیکاری سرخ شده است.

وضعیت فلاکت استان را می توان در چهره جوانانی دید که ظرفیت مهم نیروی انسانی بوده ولی سالهاست در حسرت یک شغل روزگار را سپری می کنند، فلاکت را می توان در نرخ تورمی دید که قدرت خرید مردم را در این استان کاهش داده، فلاکت را می توان در چهره خانوارهایی دید که به خاطر نرخ بالای اجاره نشینی مسکن و افزایش قیمت سرسام آور در زمینه کلافه کرده است.

اما با اعلام شاخص فلاکت این را می توان گفت که استان در بحث های اقتصادی و اجتماعی مانند بیکاری روند خوبی نداشته و جوانان این شهر و دیار برای لقمه ای نان حلال گاه راهی شهرهای دیگر می شوند و سختی راه و شرایط را به جان می خرند تا زندگی را بگذرانند.

بی توجهی به صنعت و کسب و کار

از سوی دیگر نعمت های خدادادی و ظرفیت هایی سراسر استان را فرا گرفته، آب فراوان، خاک حاصلخیز، هوای مساعد، معادن و سنگ ها، باغات کشاورزی و صنایعی که اگر دوباره فعال شوند، چرخ زندگی هزاران جوان بیکار با آنها خواهد چرخید.

این در حالیست که بخشی از صنایع استان تعطیل و یا نیمه تعطیل است، صنایعی که میلیاردها تومان تجهیزات و ماشین آلات در آنها قرار دارد ولی با مانع تراشی و عدم همراهی های لازم، توان حرکت ندارند.

استمرار تک رقمی بودن استان در نرخ های تورم، بیکاری و شاخص فلاکت گویای این است که بخشی از این مشکلات به دلیل عدم مدیریت و نظارت بر بازار بوده، بخش دیگری هم به دلیل بی توجهی به صنعت و رونق کسب و کارها بوده است و از همه مهمتر عدم حمایت هایی که طی سال های گذشته به اوج رسیدند.

سالهاست که چرخ حرکت اقتصادی در استان لرستان نمی چرخد، سالهاست که این استان از محرومیت رنج می برد، سالهاست که شعارهای رنگارنگ در این استان نتوانسته استان را از زیر بار این همه رنج و سختی نجات دهد و مردم این استان امید دارند تا در دولت جدید توجه ویژه ای به استان صورت گیرد تا این استان سرشار از ظرفیت بتواند از رتبه های تورم و فلاکت و بیکاری رهایی شود.

در جدیدترین آمار منتشر شده، لرستان با ۶۱ درصد ششمین استان فلاکت در کشور است.

رضا سپهوند عضو هیات علمی دانشگاه لرستان و کارشناس اقتصاد در گفتگو با سفیرافلاک، اظهار داشت: شاخص فلاکت متاثر از دو مولفه نرخ تورم و بیکاری است که هر چه شاخص فلاکت بالاتر باشد نشان دهنده کمتر توسعه یافتگی استان می باشد.

وی با اشاره به اینکه لرستان در رتبه ششم نرخ فلاکت قرار دارد، افزود: این آمار با آنچه در استان می بینیم تناقض ندارد و با توجه به اینکه استان ما در بیکاری رتبه بالایی داشته و فاقد صنایع بزرگ و زیر ساختی است و حتی در بسیاری از موارد صنایع قدیمی و اشتغال زا به دلایلی تعطیل شده و بنابراین نرخ بیکاری در استان هر روز بیشتر می شود، نرخ فلاکت اعلام شده واقعی به نظر می رسد.

کارشناس اقتصاد تصریح کرد: متاسفانه شغل هایی که ثابت باشند در استان ما کم است و همه این عوامل دست به دست هم داده تا یکی از اجزای شاخص فلاکت که بیکاری است، هر روز رتبه بالاتری داشته باشد.


نظارت از تولید تا توزیع لازم است

سپهوند با اشاره به نرخ تورم در استان گفت: لرستان در تورم نیز پیشرو است که به نظر می رسد به دلیل ناکارآمدی در نظام توزیع باشد چرا که وقتی کالایی تولید می شود با قیمت ثابتی به همه شهرهای کشور ارسال می گردد ولی قیمت یک کالا در استان ما نسبت به سایر استانها بیشتر بوده و این تورم را در استان بالا برده است.

وی بیان کرد: از تولید تا توزیع کالا نظم و نظارتی وجود نداشته که سبب تورم افسارگسیخته در استان شده است و بسیاری از این مشکلات و بالا رفتن شاخص فلاکت به دلیل عملکرد نامناسب مدیران و اخلال در نظام تولید و توزیع کالا بوده است.

کارشناس اقتصاد خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی تلاش دارند تا با آمارسازی و ارائه آمارهای ساختگی نشان دهند که در این زمینه مشکلی وجود ندارد اما حال و روز استان گویای مشکلات تورم و بیکاری است که در وضعیت بغرنجی قرار گرفته و نیاز است متولیان و مسئولان به این وضعیت رسیدگی کنند.

ضرورت مانع تراشی در تولید

سپهوند وضعیت نامناسب کسب و کار را یکی دیگر از مشکلات در استان برشمرد و گفت: در حالی که رهبری بر رفع موانع تولید و جهش تولید تاکید دارند متاسفانه برخی با مانع تراشی سد راه تولید می شوند و همین سبب شده تا کسب و کار در استان رونق نگیرد و همچنان این استان در بیکاری رتبه بالایی در بین استانهای کشور داشته باشد.

وی اظهار داشت: هرچه فضای کسب و کار آسان تر و شرایط برای ایجاد کارهای تولیدی و خدماتی مختلف فراهم تر شود، قطعا به کاهش آمار بیکاری می انجامد و ضروری است تا مسئولین در این راستا مالیات و بیمه کمتری برای کارآفرینان در نظر بگیرند تا بتوانند فضای کسب و کار را توسعه دهند.

کارشناس اقتصاد خاطرنشان کرد: با توجه به روی کار آمدن دولت جدید ضروری است تا مسئولان دستگاه های نظارتی بر بازار و عرضه کالاها نظارت مستمر و بیشتری داشته باشند تا بتوانند با این اقدامات نرخ تورم را کاهش دهند.

توسعه استان در گرو استفاده از ظرفیت ها

حجت الاسلام احمدرضا مبلغی رئیس مجمع نمایندگان لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: با روی کار آمدن دولت جدید، مدیران هم جابه جا می شوند و امیدواریم اتفاقات خوب و شایسته ای برای استان رخ دهد تا با استفاده از ظرفیت های استان بتوان گام های بلندی برداشت.

وی افزود: وحدت و همدلی مهمترین موضوعی است که در همه شرایط باید مد نظر قرار گیرد، وقتی همه مسئولان برای رفع موانع و مشکلات و توسعه همت کنند قطعا موفقیت حاصل می شود.

رئیس مجمع نمایندگان لرستان تصریح کرد: یکی از مهمترین مواردی که باید مد نظر قرار گیرد این است که برای عبور و خروج از این وضعیت و حرکت در مسیر پیشرفت باید برنامه ریزی لازم صورت گیرد، این که هم اکنون در کجا هستیم و به کجا خواهیم رفت، علاوه بر این نیاز است در کنار برنامه ریزی، پیگیری لازم نیز صورت گیرد.

حجت الاسلام مبلغی خاطرنشان کرد: متاسفانه بی برنامگی، عدم هماهنگی و عدم برنامه ریزی سبب شده تا نرخ تورم و بیکاری به عنوان دو مولفه در شاخص فلاکت، فروکش نکند.

وی بیان کرد: مطالبه گری یکی دیگر از موضوعات مهمی است که اگر به خوبی انجام شود می تواند اثرات مثبتی را به همراه داشته باشد، استان لرستان غنی از ظرفیت های آب، خاک، نیروی جوان و سایر پتانسیل هایی است که استفاده بهینه از آنها می تواند دریچه ای به سمت توسعه و کاهش بیکاری شود.

به هر حال می طلبد مدیران و مسئولان جدید با تمرکز بر ظرفیت های استان، شرایط را از این وضعیت خارج نمایند و روزی برسد که استان لرستان در آمارهای مثبت و امیدآفرین نمونه باشد.

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید