امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
پلدخترنیوز » یادداشت » یادداشت اجتماعی » نیازهای اساسی کودکان

نیازهای اساسی کودکان

نیازهای اساسی کودکان

کد خبر: 2805
  • 5
برآورده سازی نیازهای اساسی کودکان بدان جهت مهم بوده تا کودکان بتوانند از دید روانی به افراد بالغ و سالم پرورش یابند. در این مطلب خانم پورجمشید کارشناس ارشد سلامت روانی اجتماعی مواردی را به شرح ذیل بیان می‌کنند.

1) نیاز به امنیت، "بنای پایدار یا پایایی سیستم": کودکان به یک فرد بالغ قابل اعتماد نیاز دارند که بتوانند به آن اعتماد کنند.  بزرگسالی که از آنها مراقبت می کند و به آنها فرصت می دهد تا در یک محیط امن رشد و نمو پیدا کنند.  

2) نیاز به ارامش و همبستگی با افراد دیگر: کودکان به امنیت و همبستگی با دیگران و فرصت به اشتراک گذاشتن تجربیات، افکار و احساسات خود با دیگران را نیاز دارند.

3) نیاز به خودمختاری و استقلال: کودکان به محیط امنی نیاز دارند که بتوانند جهان را آنگونه که میبینند, کشف کنند.  هدف از رشد کودک به بزرگسال این است که روی پاهای خود بایستید و مستقل با روانی سالم فکر کند و تصمیم گرفته و مسیولیت بپذیرید. والدین خوب و سایر مربیان به تدریج به کودکان این امکان را می دهند تا از بزرگسالان مستقل و جدا شوند.

 4) نیاز به توجه و دیده شدن, شناخت، تشویق و پذیرش: كودكان برای قدرتمند و سالم بودن نیاز به قدردانی از آنچه که انجام میدهند, دارند.  تا بتواند اعتماد به نفس و عزت نفس را پرورش دهند.  کودکان را باید به خاطر آنچه انجام می دهند و آنچه می توانند انجام دهند، پذیرفت و برای آنها ارزش قائل شد.  این توجه و تشویق تنها به شرایط خاصی مثلاً عملکرد کودک مرتبط نمیشود حتی میتواند به گونه افکار او هم مرتبط گردد.

5) آزادی و برقراری ارتباط: کودک با بیان افکار و باور، احساسات و نیازهای خود به ما امکان میدهد او را شناخته و در استفاده او از ازادی فردی او و ساختن ارزشها تشویق کنیم. هرگز نباید با قوانین سختگیرانه کودک و احساساتش سرکوب شوند.
 
6) مرزهای واقع بینانه: کودکان برای اینکه در جامعه با دیگران زندگی کنند ، به قوانین اجتماعی سالم نیاز دارند.  آنها باید بدانند چه موقع مجبورند ابراز احساسات خود را هنگام برخورد با دیگران محدود كنند و چه زمانی می توانند این مسئله را مدیریت كنند.  کودکاتگن ما به توانایی مقابله مناسب با اشتباهات، شکست ها و ناامیدی ها نیاز دارند تا مرزهای خود را بشناسند.  آنها باید یاد بگیرند که وظایفی دارند و بعضی اوقات کارهای خسته کننده ای باید انجام دهند اما تداوم در ان لازم است.
 
7) عشق و توجه: کودکان به توجه، نزدیکی جسمی و عاطفی، عشق و توجه نیاز دارند.

8) خودانگیختگی، سرگرمی و بازی: کودکان نیاز به فضا برای بازیگوشی مناسب سن، پرشوری , خوشحالی و خودجوشی احتیاج دارند.


مراقب نیازهای کودکان خود باشیم.
خانم پورجمشید/ کارشناس ارشد سلامت روانی اجتماعی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید