صادق خیلیان با تصویب هیات دولت به عنوان استاندار جدید خوزستان انتخاب شد. این اولین انتصاب دولت در حوزه استانداران است و به نظر میرسد در روزهای آتی روند انتخاب استانداران در هیات دولت با شیب تندتری شدت بگیرد.
در کارنامه صادق خلیلیان ریاست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس، معاونت برنامهریزی وزیر جهاد کشاورزی و وزیری جهاد کشاورزی در دولتهای نهم و دهم بهعنوان مهمترین سوابق به چشم میخورد و بر این اساس او یک چهره در طراز ملی به شمار میرود که براساس وعده دولت مبنی بر ویژه شدن استانداری خوزستان دست به انتخاب چهرهای زده است که از یک رزومه قابل دفاع برخوردار بوده و با سابقه وزارت در دولت اسبق بعنوان استاندار خوزستان انتخاب شده است.
علاوه بر این خلیلیان یک چهره بومی از خاستگاه ایلیاتی ایل بهمئی شهرستان باغملک است و از این حیث نیز انتخاب او بعنوان استاندار خوزستان یک امتیاز ویژهتر برای این استان محسوب میشود، زیرا بواسطه بومی بودن و خاستگاه ایلیاتیاش کاملا به فضای این استان تسلط داشته و انگیزه کافی را نیز برای کار در قامت استاندار دولت کار و تلاش سید ابراهیم رئیسی دارد.
از آنجا که سید ابراهیم رئیسی بعنوان رئیسجمهور در جریان بررسی برنامههای وزرای پیشنهادی در مجلس از نگاه ویژه دولت به استانهای خوزستان، سیستان و بلوچستان و لرستان خبر داد، باید منتظر انتخاب استانداران دولت در این استانها نیز باشیم.
استانداری خوزستان با انتخاب یک چهره بومی با سابقه وزارت تعیین تکلیف شد و حالا افکار عمومی در استانهای سیستانوبلوچستان و لرستان منتظرند که ببینند دولت رئیسی در این استانها چه افرادی را به عنوان استاندار راهی این استانهای محروم و توسعهنیافته اما از هر حیث مستعد و دارای پتانسیل میکند و شاید از این منظر بتوان در نخستین گام وعدههای رئیسجمهور مبنی بر نگاه ویژه دولت به این استانها را در بوته ارزیابی قرار داد.
آنچه که امروز برخی گمانهزنیهای نزدیک به طیف اصولگرا و البته همسو با دولت مطرح میکنند چهرههایی که نامشان برای تصدی استانداری لرستان مطرح شده است هیچکدام چهرههای مطرح و دارای رزومه در سطح ملی نبوده و عمدتآ چه بومی و چه غیربومی افرادی بودهاند که در قیاس با انتخاب دولت در خوزستان، از ویژگی مدیریتی و رزومه قوی و قابل ملاحظه برخوردار نبودهاند، گرچه این طرح نامها صرفا گمانهزنیهای رسانهای محسوب میشوند اما بالاخره باید پذیرفت که تحت تاثیر چنین فضاسازیها و لابیگریهایی ممکن است دولت از بین همین چهرههای خودساخته و طرح شده دست به انتخابی بزند.
استانداری لرستان ۴۸ سال قدمت دارد از مهرماه ۱۳۵۲ که با تصویب هیأت دولت استان لرستان به مركزیت خرمآباد تشكیل شد پنج استاندار در استان لرستان به نامهای امیرپرویز، ابراهیم فرح، رضا صدقیانی، اقبال اقبالراد و پرویز سهرابیان به عنوان استانداران لرستان پیش از انقلاب فعالیت كردهاند.
پس از انقلاب هم تاكنون ۱۶ استاندار از سوی دولتهای وقت بعنوان استاندار لرستان منصوب شدهاند كه سید موسی خادمی شانزدهمین استاندار لرستان محسوب میشود كه در دولت دوم حسن روحانی كار خود را از شهریور سال ۹۶ آغاز کرده است و از آن تاریخ چهار سال میگذرد.
حسین عالی به عنوان اولین استاندار نظام جمهوری اسلامی در لرستان اهل اصفهان از ۲۹ اسفند ۱۳۵۷ تا ۲۸تیر ۱۳۵۹، حسین محلوجی اهل اصفهان از ۲۸تیر ۱۳۵۹تا ۱۷آذر ۱۳۶۰ در دولت بنیصدر، امیر عابدینی اهل تهران بعنوان استاندار دولت اول آیتالله خامنهای از ۱۷ آذر ۱۳۶۰تا ۹بهمن ۱۳۶۲، احمد انتظاری اهل اردبیل بهعنوان سرپرست استانداری لرستان از ۹بهمن ۱۳۶۲ تا ۵ تیر ۱۳۶۳، سیدمحمدعلی نقیجهرمی اهل فارس در دولت اول آیتالله خامنهای از ۵ تیر ۱۳۶۳ تا ۲۹شهریور ۱۳۶۷، اصغر افشاری اهل اصفهان به عنوان سرپرست استانداری لرستان در دولت دوم آیتالله خامنهای از ۲۹ شهریور ۱۳۶۷ تا ۱۷دی ۱۳۶۷، احمد انتظاری اهل اردبیل از ۱۷دی ۱۳۶۷تا ۱۴دی ۱۳۷۲ در دولت سازندگی، محمدجواد محمدیزاده اهل دزفول استان خوزستان از ۱۴ دی ۱۳۷۲ تا ۲۷شهریور ۱۳۷۶ در دولت سازندگی، سیدحسن رسولی اهل خراسان از ۲۷ شهریور تا ۲تیر ۱۳۷۹به عنوان اولین استاندار دولت اصلاحات، نورالله عابدی اهل خوزستان از ۲ تیر ۱۳۷۹ تا ۲۸مهر ۱۳۸۱، قربانعلی سعادت اهل آذربایجان غربی از ۲۸مهر ۱۳۸۱تا هشتم آبان ۱۳۸۴، محمدرضا محسنیثانی اهل خراسان بعنوان اولین استاندار دولت احمدینژاد از ۸ آبان ۱۳۸۴ تا دوم اردیبهشت ۱۳۸۶، حبیبالله دَهمرده اهل سیستانوبلوچستان از دوم مرداد ۱۳۸۹ تا ششم مهر ۱۳۹۲، هوشنگ بازوند اهل نهاوند همدان در دولت تدبیر و امید از ۶ مهر ۱۳۹۲ تا ۲۲ شهریور ۱۳۹۶و نهایتآ سید موسی خادمی از ۲۲ شهریورتاكنون شانزده استانداری بودهاند كه به عنوان نمایندگان عالی دولت در لرستان فعالیت كردهاند.
نکته جالب توجه این است که در بین ۵ استاندار قبل از انقلاب و ۱۶ استاندار این استان در پس از انقلاب هیچ چهره بومی در لرستان بعنوان استاندار و نماینده عالی دولت بکار گرفته نشده و ۲۱ استاندار قبلی استان در ۴۸سال گذشته غیربومی بودهاند.
نکته دیگر اینکه هیچکدام از استانداران قبلی استان دارای سابقه وزارت نبوده و در بین ۱۶ استاندار پس از انقلاب لرستان تنها پنج استاندار شامل آقایان سید محمد جهرمی، قربانعلی سعادت، محمدرضا محسنیثانی، حبیباله دهمرده و سید موسی خادمی پیش از انتصاب بعنوان استاندار لرستان در استانهای دیگر دارای سابقه استانداری بودهاند.
در بین شانزده استاندار پس از انقلاب لرستان جهرمی پیش از انتصاب به عنوان استاندار لرستان به عنوان استاندار زنجان فعالیت كرده بود، قربانعلی سعادت استاندار لرستان نیز كه یكی از باسابقهترین افراد در بین مجمع استانداران ادوار محسوب میشود، در دولت دوم اصلاحات پیش از انتصابش بعنوان استاندار لرستان در دولت سازندگی به عنوان استاندار آذربایجان غربی و در دولت اول اصلاحات بعنوان استاندار قم فعالیت كرده بود.
محمدرضا محسنیثانی اولین استاندار لرستان در دولت احمدینژاد نیز بعنوان سومین استاندار در كارنامه خود استانداری خراسان را داشته و حبیباله دهمرده سومین استاندار دولت احمدینژاد در لرستان نیز قبل از انتصاب به عنوان استاندار لرستان سابقه استانداری در استا های سیستانوبلوچستان و کرمان بوده است.
شانزدهمین استاندار لرستان سید موسی خادمی هم كه در سابقه خود معاون برنامهریزی استانداری استان كهگیلویه و بویراحمد و معاون برنامهریزی استانداری استان بوشهر در دولت اصلاحات را داشته و علاوه بر این عضویت در هیئت مدیره و معاونت اقتصادی مؤسسه شركت سرمایهگذاری نفت، مدیریت شیلات استان كهگیلویه و بویراحمد و عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور تهران را در كارنامه خود دارد در دولت یازدهم به مدت چهار سال بعنوان استاندار كهگلویه و بویراحمد فعالیت کرده و پیش از حضور در لرستان سابقه استانداری داشته است.
اینکه استاندار لرستان چه فردی خواهد بود را دولت کار و تلاش رئیسی تعیین خواهد کرد هر چند در این بین مجمع نمایندگان لرستان بیمیل نیست همچون گذشته سهم خود را از دولت در این خصوص مطالبه کرده و در تعیین استاندار محور قرار گیرد و علاوه بر این برخی گروههای نزدیک به دولت و افراد ذینفوذتر نیز تمام انرژی و توان خود را صرف خواهند کرد تا در این بین چهرهای نزدیک به خود را به عنوان استاندار در لرستان از طریق لابیهای خود در مراجع تصمیمگیر بکار گمارند اما واقعیت این است که لرستان پیش از آنکه از سوی دولت بعنوان استانداری ویژه که حسنات و امتیازات ویژهای خواهد داشت، در نظر گرفته شود باید با نگاه ویژه دولت همراه شود، نگاه ویژه میطلبد در گام نخست فارغ از هر سهمخواهی و هیاهو و حاشیهسازی و فشارهای جانبی، دولت در یک فضای آرام فردی را بعنوان استاندار راهی لرستان کند که از یک رزومه قابل دفاع مدیریتی برخوردار بوده و باانگیزه، جسور، توانا و متخصص بوده و از پشتوانه حمایت دولتی با اختیارات ویژه برای پیشبرد امور دست کم در یک دوره چهار ساله برخوردار باشد، در این صورت است که میتوان در کنار انتخاب یک چهره توانا و ارائه رویکردی عدالتمحور و ویژه برای محرومیتزدایی از استانهای محروم از سوی دولت به وعدههای رئیسی مبنی بر توجه به استانهای محروم و مظلوم خوزستان، سیستانوبلوچستان و لرستان امیدوار بود و آن را به نظاره نشست.

عباس دارایی
دسته بندی: یادداشت / یادداشت اجتماعی
آدرس کوتاه خبر: