امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
پلدخترنیوز » اخبار » اخبار اجتماعی » مسئول غله شهرستان مطرح کرد: کیفیت آرد توزیع شده در پلدختر یکسان است.

مسئول غله شهرستان مطرح کرد:

مسئول غله شهرستان مطرح کرد: کیفیت آرد توزیع شده در پلدختر یکسان است.

کد خبر: 2651
  • 18
کامران هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلدخترنیوز، با اشاره به عوامل اثرگذار بر کیفیت آرد و نان، از همان لحظه ی کشت گندم تا مرحله خمیر عوامل زیادی  دخالت دارند، اظهار داشت: در بلند مدت هرگز مشکل کیفی در آرد تولیدی وجود نداشته اما شرایط نگهداری و انبار آن در میزان کیفیت آن بسیار تاثیر گذار است.

وی با تاکید بر نظارت مداوم بر آردهای وارده افزود: آرد مصرفی شهرستان از کارخانه های آرد امید خرم آباد، زراعت الیگودرز، سپید کوه دورود و سفید کوه ازنا تامین می شود.

مسئول غله شهرستان با اشاره به گرمای هوا و شرایط رشد باکتری در درون آرد عنوان کرد: محیط نانوایی و داشتن دیوار حائل بین دستگاههای حرارتی در میزان کیفیت آرد و نان تولیدی به شدت اثر گذار می باشد.

وی با اشاره به نامناسب بودن محیط ساختمانی و تفکیک نبودن محل نگهداری و پخت در برخی از نانوایی های شهرستان بیان کرد: مجموعا ۸۶ واحد خبازی «۴۷ نانوایی لواش یارانه ای ( ۳۹ پلدختر و ۸ معمولان)، ۲۸ خبازی لواش یارانه ای در روستاهای شهرستان، ۸ نانوایی سنگک (۶ پلدختر و ۲ معمولان)، ۲ بربری (یک پلدختر یک معمولان) و یک تافتون در پلدختر) مشغول فعالیت هستند.

هاشمی در ادامه به ضرورت داشتن نیروی کار ماهر در نانوایی اشاره و گفت: متاسفانه زمان مورد نیاز برای تهیه خمیر و آماده سازی آن حداقل ۲ساعت بوده که در بسیاری از نانوایی ها رعایت نمی شود.

مسئول غله شهرستان با اشاره به اینکه نظارت بر کیفیت خمیر و نان بر عهده‌ی چندین دستگاه می‌باشد تصریح کرد: شورای آرد و نان متشکل از اداره غله، بهداشت و درمان، تعزیرات، صمت واتحادیه آرد و نان به صورت دوره ای وظیفه نظارت بر نانوایی ها را بر عهده دارد.

وی در خصوص رنگ سیاه برخی آردها به میزان بالای سبوس آن اشاره و خاطرنشان کرد: سبوس باعث هضم بهتر بوده اما این نوع نان به دلیل رنگ تیره مورد قبول مصرف کننده نیست.

هاشمی در پاسخ به امکان متفاوت بودن آرد توزیع شده در سطح شهرستان گفت: آرد توزیع شده از یک کیفیت و از شرکت های واحدی بوده و تعیین شرکت بر عهده خود شخص نانوا می باشد.

وی با تاکید بر مهارت نیروی کار و توانایی ترکیب چند نوع آرد افزود: حتی در صورت ضعیف بودن آرد، یک نانوا می تواند با ترکیب آردهای در دسترس نانی با کیفیت بسیار بالا پخت نمایند.

مسئول غله شهرستان پلدختر به انجام نظرسنجی از مردم نسبت به کیفیت نان اشاره و عنوان کرد: خشکی نان تولیدی، به وزن نان بستگی داشته و میزان استاندارد آن به نانوایی ها اعلام شده است.

وی ضمن تاکید بر اینکه وزن مناسب هر نان بایستی ۱۳۴ گرم بوده بیان کرد: در زمینه بهبود کیفیت نان، تا کنون وام‌ های تسهیلاتی جهت بهسازی محیط و همچنین کلاسهای آموزشی مهارتی برای کارکنان خبازی شهرستان صورت گرفته است.

مسئول غله شهرستان پلدختر به وجود کلاس های آموزشی آنلاین دو هفته یکبار برای کارکنان نانوایی از سوی سازمان غله کشور اشاره و اظهار داشت: نحوه تهیه خمیر، ترکیب آرد و پخت آن در این دوره ها آموزش داده می شود.

وی در خصوص برخورد با خبازی های متخلفان افزود: این برخورد بصورت تعطیلی، کسر سهمیه آردی و معرفی به اداره تعزیرات جهت جریمه های بیشتر انجام می شود.

هاشمی در پاسخ به اعتراض بر سهمیه کم برخی نانوایی‌ها گفت: واحدها به دو گروه با سهمیه بالا و کم تقسیم شده و علت آن اضافه شدن واحدهای جدید نسبت به گذشته می باشد.

وی در پایان ضمن تشکر از خبازان شهرستان که در گرمای طاقت فرسای پلدختر در حال خدمت رسانی به همشهریان هستند، خاطر نشان کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اعتراض در حوزه غله می‌توانند با سامانه ۱۲۴ تماس و شکایات خود را در سامانه ثبت نمایند.

دسته بندی: اخبار / اخبار اجتماعی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید