مویه‌ای بر خرابه‌های سیل لرستان/ تنها ۱۵۰ میلیارد تومان از خسارت به راه‌ها و پل‌های استان جبران شد.

تاریخ انتشار : 23 اردیبهشت 1400, 12:30
به گزارش پایگاه خبری پلدخترنیوز، لرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی  که دارد، کوه، دره و رود جزء جدا نشدنی زندگی مردم است و پراکندگی روستاها در نزدیکی دره‌ها و رودها سبب شده تا برای عبور و مرور مردم جاده سازی متناسب با مناطق کوهستانی انجام گیرد که یکی از اصلی‌ترین الزامات این نوع ایجاد زیرساخت و جاده سازی‌ها پل‌هاست.

در استان لرستان تنها راه دسترسی و عبور از رودخانه‌های پر آب و دره‌ها، پل‌های فلزی و بتنی است که بر روی رودخانه‌ها احداث شده‌اند، شهرها و روستاهای زیادی در استان هم در امتداد رودخانه‌ها قرار دارند که راه ارتباطی و عبور آنها از رودخانه از طریق پل‌ است، پل‌هایی که به دلیل عدم مطالعه درست، عدم جانمایی مناسب و عدم استحکام کافی در سیلاب فروردین 98 یکی پس از دیگری تخریب شدند.

پس از سیل 98 مطالبه اکثریت مردم بازسازی و ایمن سازی راه‌های ارتباطی به ویژه پل‌های دسترسی روستایی بود که با سیل وعده‌های مسئولان جهت بازسازی هرچه سریعتر روبه‌ رو شد، وعده‌هایی که چراغ امید را در دل روستائیان روشن می‌کرد، اما سیل وعده هیچ ثمره‌ای در بر نداشت و پس از گذشت 25 ماه از حدود 900 دستگاه پل و ابنیه فنی استان که دچار آسیب و یا تخریب شدند تنها 104 دستگاه ابنیه فنی کوچک و بزرگ به بهره‌برداری رسیده است.

البته نکته قابل تامل و البته قابل تاسف اینجاست که از حدود 2 هزار و 800 میلیارد تومان خسارت به زیر ساخت راه و پل‌های استان تنها 150 میلیارد تومان اعتبار واقعی با احتساب 80 درصد اسناد برای جبران خسارت سیل به راه‌ها و پل‌های استان در نظر گرفته شده که در سایه این قصور و کم توجهی به زیر ساخت راه و پل‌های استان معلوم نیست مابقی هزینه بازسازی دوباره راهه و پل های تخریب شده بر اثر سیل 98 قرار است چگونه تامین شود.

در همین راستا عباس شرفی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان لرستان شامگاه چهارشنبه در نشست خبری مجازی با اصحاب رسانه با اشاره به سیل فروردین اسفند ماه سال 98 اظهار داشت: در استان لرستان از مجموع 8 هزار کیلومتر راه حدود هزار کیلومتر و از 14 هزار دستگاه پل و ابنیه فنی حدود 900 دستگاه پل تخریب و یا دچار آسیب شدند.

وی افزود: بیشترین خسارت سیل 98 در حوزه راه مربوط به محورهای خرم‌آباد -پلدختر که در کنار رودحانه کشکان بودند وارد شد افزود: بر اثر اعتبارات ابلاغیه سیل در سال 98 بازسازی و احداث 140 دستگاه پل در دستور کار قرار گرفت که در مهر ماه سال گذشته حدود 104دستگاه ابنیه فنی کوچک و بزرگ به بهره‌برداری رسید و مابقی پل‌ها از جمله پل بزرگ شهید سردار سلیمانی، پل پران پرویز، برگلان سوخته، حیات الغیب، طاق عباسعلی و همچنین 25 دستگاه پل از دهانه 10 متر تا 150 متر نیز تا اواسط خرداد ماه به بهره‌برداری می‌رسند.

سهم اندک  زیر ساخت راه و پل‌های لرستان از اعتبارات  جبران خسارت سیل

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان لرستان عنوان کرد: با توجه به اینکه بر اثر سیل سال 98 حدود 2 هزار و 800 میلیارد تومان خسارت به زیر ساخت راه و پل‌های استان وارد شد ولی تنها 230 میلیارد تومان معادل 8 درصد اعتبارات برای جبران خسارت زیر ساخت راه‌ها و پل‌های استان در نظر گرفته شد این در حالی است که با توجه به اینکه 80 درصد این اعتبار اسناد بود و رقم واقعی که برای ساماندهی مورد استفاده قرار گرفت حدود 150 میلیارد تومان بود به همین دلیل بخش زیادی از محورها را آنگونه که مورد انتظار مردم بود ساماندهی شوند.

وی در رابطه با محور خرم‌آباد - پلدختر که بر اثر سیل سال گذشته تخریب شده بود بیان کرد: محور خرم‌آباد - پلدختر در جریان سیل 98 دچار بیشترین خسارت شد به گونه‌ای که این محور در 20 نقطه کاملا قطع شد که بلافاصله در سیزدهم فروردین با فروکش کردن سیل عملیات بازسازی این محور با امکاناتی که در اختیار داشتیم آغاز و در ادامه با گسیل ادوات و امکانات 19 استان دیگر طی مدت 45 روز ارتباط برقرار شد.

شرفی گفت: با توجه به اینکه  محور جدید خرم‌آباد به پلدختر با  اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان برآورد اولیه در دست احداث است اولویت با محور جدید است ولی به صورت  مداوم در بخش راه و ابنیه محور قدیم نیز در حال فعالیت هستیم/تسنیم



لینک کوتاه مطلب: https://poldokhtarnews.ir/?newsid=2561

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
کد را وارد کنید : *
عکس خوانده نمی‌شود