امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
پلدخترنیوز » اخبار » اخبار اجتماعی » چگونه با قرنطینه کرونا را شکست دهیم؟

چگونه با قرنطینه کرونا را شکست دهیم؟

چگونه با قرنطینه کرونا را شکست دهیم؟

کد خبر: 2205
  • 5
کرونا یک ویروسی است که فقط با رعایت پروتکل های بهداشتی، پرهیز از حضور در اجتماع، شست و شوی مرتب دستها، رعایت فاصله اجتماعی و در صورت ابتلا با قرنطینه بودن به مدت ۲ هفته می توان این ویروس را شکست داد، ویروسی که وقتی آمد همه فکر می کردیم پس از مدت کوتاهی از بین خواهد رفت اما اکنون نزدیک به ۱۰ ماه است که میهمانی است که بر همه غلبه کرده و به نوعی زندگی همه را تحت تاثیر گذاشته است.

چه افرادی که خود یا یکی از اعضای خانواده شان به این ویروس مبتلا شده اند، چه افرادی که اقتصاد خانواده شان بستگی به این ویروس دارد و با اعمال محدودیت ها دیگر چرخ اقتصادشان نمی چرخد، چه افرادی که شغل آزاد دارند و با قرنطینه ۲ هفته ای و علائم پس از ابتلا همچنان آنان را درگیر کرده است و نمی توانند به زندگی عادی برگردند، راهی بجز رعایت پروتکل ها و محدودیت ها نداریم.

اگر می خواهیم این ویروس را شکست دهیم و اگر می خواهیم دیگر به قرنطینه ۲ هفته ای و شاید بیشتر برنگردیم باید به محدودیت ها، پروتکل ها و همه اصول قرنطینه و مقابله با کرونا اهمیت بدهیم چرا که رعایت این اصول و ۲ هفته اعمال محدودیت ها نشان داد که می توان به این ویروس غلبه کرد و شهرها را از وضعیت قرمز کرونایی به نارنجی تبدیل کرد.

قرنطینه برای افرادی که کرونا می گیرند شاید خیلی سخت و طاقت فرسا باشد اما باعث می شود که این ویروس مهلک و خطرناک به دیگران سرایت پیدا نکند.

قرنطینه خانگی یک الزام برای بیمار کرونایی است، یک فرد مبتلا به این ویروس باید ۱۴ روز در خانه بماند چون می تواند بدون قرنطینه حدود ۴۰۰ نفر را به این ویروس مبتلا کند، باید افراد مبتلا به این قضیه فکر کنند که ممکن است ناقل بودن آنها باعث ابتلا یا مرگ یکی از اعضای خانواده خودشان شود.

قرنطینه خانگی فقط برای حفظ سلامتی افراد جامعه نیست، برای اعضای خانواده خودمان که بیشتر با آنها در ارتباط هستیم هم هست، پدر یا مادر پیری که در خانه است و شاید یکی از بستگان که بیماری زمینه ای دارد، در معرض خطر هستند، پس بهتر است قرنطینه به شکل اصولی رعایت شود تا دیگر اعضای خانواده و مردمی که ما پس از ابتلا با آنها در ارتباط هستیم، گرفتار این ویروس وحشی و کشنده نشوند.

در دوران قرنطینه هم باید اصول آن به خوبی رعایت شود و فرد مبتلا در یک خانه بدون هیچ ارتباطی با دیگران باشد، نه اینکه برخی از افراد مبتلا بدون رعایت فاصله اجتماعی و بدون توجه به این ویروس بر سر یک سفره می نشینند و حتی در خیابان ها هم قدم می زنند و گویی که آنها کرونا مثبت نیستند و مانند مردم عادی به زندگی خودشان ادامه می دهند.

میلاد یکی از مبتلایان به کرونا که دوران قرنطینه را حتی بیشتر از ۱۴ روز گذرانده است، گفت: برای جلوگیری از ابتلای همسر و فرزندم حدود ۲۰ روز در قرنطینه و تنها در یک خانه ماندم تا این ویروس به اعضای خانواده ام سرایت نکند من نمی دانم چرا باید برخی آنقدر بی خیال باشند که به فکر جان خانواده خود و دیگر اعضای جامعه نباشند.

وی ادامه داد: من هم می دانم که شرایط قرنطینه و آن هم ۲ هفته در خانه ماندن خیلی سخت است اما نباید به گونه ای رفتار شود که جان مردم به خطر بیفتد، این افرادی که قرنطینگی را به خوبی رعایت نمی کنند چطور می خواهند اگر احتمالاً به حالت وخیم بیماری مبتلا شوند آن زمان بستری شدن در بیمارستان را تحمل کنند.

وی اضافه کرد: اینکه ماسک بزنیم، قرنطینه بودن و رعایت فاصله اجتماعی را به درستی انجام دهیم بهتر از این است که روزها و شاید هفته ها در بیمارستان بستری شویم و تا مدت زیادی با بیماری دست و پنجه نرم کنیم.

بابک عشرتی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران در این باره گفت: اگر بیماران کرونایی دارای علامت یا بدون علامت ۲ هفته قرنطینه شوند، زنجیره انتقال این بیماری تا حدود زیادی قطع می‌شود. با اجرای کامل قرنطینه احتمال انتقال ویروس کرونا به دیگران به شدت کاهش می یابد.

وی ادامه داد: افراد دارای تست مثبت کرونا باید به مدت ۱۴ روز در قرنطینه بمانند تا ضمن تماس نداشتن با دیگران از انتشار این ویروس در جامعه جلوگیری شود. نگهداری مناسب بیماران در قرنطینه و حمایت های معیشتی از این افراد سبب می شود تا بیماران ۱۴ روز در جامعه حضور پیدا نکند. این کار با همکاری بسیج، خیرین، مساجد، هلال احمر و کادر بهداشتی در حال انجام است.

ترس از دوباره قرنطینه شدن

اما برخی از افراد هستند که علاوه بر رعایت قرنطینه ۲ هفته ای، ترسی در وجودشان است که با هیچ چیز نمی توان آن را کاهش داد، چون ممکن است دوباره کرونا بگیرند و قرنطینه شوند، ترس از اینکه پس از خروج از قرنطینه ممکن است دوباره به کرونا مبتلا شوند.

افرادی که در قرنطینه هستند علاوه بر غلبه بر ترس باید چه کارهایی انجام دهند تا این ویروس را شکست دهند، آنان باید پروتکل های بهداشتی در زمان قرنطینه را نیز به خوبی رعایت کنند تا دیگر افراد خانواده به آن مبتلا نشوند.

محمود نجفی روانپزشک در این باره گفت: با شیوع کرونا نگرانی بابت ابتلا به این بیماری به عنوان یکی از ترس های شایع، قابل درک است، حتی ترس از بازگشت بیماری به یکی از چالش های چند ماه اخیر برخی از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ تبدیل شده است. باید مبتلایان به کرونا دانش خود را در مورد این ویروس افزایش داده و توصیه پزشکان را اجرا کنند.

نجفی توصیه کرد: پس از طی شدن دوره درمان و قرنطینه بیماری کرونا، ویزیت دوباره و چکاپ دوره ای مبتلایان انجام شود تا بار نگرانی و اضطراب کاهش یافته و بتوانند فعالیت های روزمره خود را انجام دهند.

به گفته وی، مطالعات پژوهشگران نشان داده که احتمال عود این بیماری وجود ندارد و اگر هم در برخی از بیماران اتفاق افتاد، خیلی جدی و زیاد نیست، هر چه روی ابتلای مجدد به کرونا متمرکز شوید، نسبت به آن حساس می شوید، روش آموزش توجه، به افراد کمک می‌کند، توجه خود را هدایت کنند و کنترل آن را داشته باشند. برای رسیدن به این مهارت، روزانه ۱۵ دقیقه تمرکز خود را فقط روی تنفس خود داشته و نفس عمیق (دم و بازدم عمیق) را انجام دهند.

وی افزود: مبتلایان به کرونا در زمان حال زندگی کرده و نسبت به آینده نامعلوم حساس نشوند. در حال حاضر از برنامه بهداشتی و درمانی برای مراقبت خود جهت کاهش علایم بیماری کرونا استفاده کرده و در عین حال نگران آینده نامعلوم نباشند و نگرانی های آینده را رها کنند.

نجفی اظهار داشت: برنامه روزانه خود را در ایام قرنطینه خانگی داشته باشند، خواب منظم، تغذیه مناسب، با دوستان و سایر عادات روزانه خود را متناسب با ایام قرنطینه انجام داده و در این میان برنامه های مفرح همچون انجام ورزش و فعالیت های هنری نیز کمک کننده خواهد بود.

گزارش های متقنی از ابتلای مجدد به کرونا در دنیا گزارش نشده است؛ نتایج یک مطالعه که توسط محققان دانشگاه آکسفورد انجام و اول آذرماه جاری منتشر شد، نشان می‌دهد افرادی که به کووید ۱۹ آلوده بوده اند، دست کم ۶ ماه در برابر ابتلای مجدد به این ویروس محافظت می‌شوند.

به گفته مسعود مردانی استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا نیز معمولاً برای عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی رسم بر این است که وقتی ویروس یک بار بیماری را درگیر می‌کند و فرد مبتلا می‌شود، دیگر بیماری تکرار نخواهد شد و یک ایمنی برای فرد ایجاد می‌شود.

وی افزود: البته باید بدانیم مواردی از ابتلای مجدد به ویروس کرونا در ماه‌های اخیر در افرادی که قبلاً مبتلا شده بودند، گزارش شده است. این موضوع در واقع به ما می‌گوید که ممکن است این بیماری عفونت مجدد داشته باشد، اما خوشبختانه موارد ابتلای دوباره افرادی که این بیماری را تجربه کردند، بسیار نادر است.

مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله نیز با کرونا با قدردانی از مشارکت خوب مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی و اجرای طرح محدودیت های کرونایی توسط دولت گفت: زنجیره انتقال ویروس کرونا اکنون قطع شده اما این به منزله پایان این بیماری نیست. این خبر خوشحال کننده است اما نگرانی من مربوط به پس از پایان محدودیت های دو هفته ای خواهد بود، ادامه روند موجود و رعایت هرچه بیشتر پروتکل های بهداشتی توسط مردم سبب قطع زنجیره کرونا برای همیشه خواهد شد.

وی با بیان اینکه مردم نباید با توجه به کاهش موقت بیماری و آمار مرگ و میر فکر کنند که ویروس کرونا از بین رفته است، گفت: مردم نباید خاطر تلخ پس از اردیبهشت ماه امسال را فراموش کنند زیرا به رغم اینکه در دو ماه ابتدای سال آمار ابتلا و مرگ و میر بسیار کم شده بود به دلیل جدی نگرفتن آمار تلفات بیماری کرونا پس از خرداد تا ۱۰ روز پیش به مرز ۵۰۰ نفر هم رسید.

این متخصص بیماری های عفونی با تاکید بر اینکه اگر پروتکل های بهداشتی جدی گرفته نشود همان آش و همان کاسه در انتظار مردم خواهد بود، اظهار داشت: به نظر من آمار مراجعه به مراکز درمانی، ابتلا، بستری و انتقال بیماری کرونا به دیگران به حدود ۶۰ درصد کاهش یافته زیرا به عنوان مثال اگر تا ۱۰ روز پیش روزانه حدود ۳۰ بیمار به مراکز درمانی مراجعه می کرد این رقم به ۶ نفر رسیده است.

باورهای غلط درباره قرنطینه بودن

شروین شکوهی متخصص عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز گفت: بسیاری از افراد پنج یا شش روز بعد از بروز علائم به پزشک مراجعه کرده و در روزهای ابتدایی تصور می‌کنند دچار حساسیت و یا سرماخوردگی شده‌اند، اما زمانی که ابتلای آنها به بیماری کووید ۱۹ مشخص شده و گفته می شود که باید برای جلوگیری از انتقال بیماری به سایر اعضای خانواده در اتاقی مجزا خود را قرنطینه کرده و از سرویس بهداشتی مجزا استفاده کرده و در زمان ورود سایر افراد به اتاق ماسک بر صورت داشته باشند، تصور می‌کنند چون چندین روز بدون رعایت این پروتکل‌ها در کنار سایر اعضای خانواده زندگی کرده‌اند دیگر رعایت این موارد ضرورتی ندارد.

وی ادامه داد: چنین تصوری بسیار اشتباه است و این احتمال وجود دارد که هنوز سایر اعضای خانواده به بیماری مبتلا نشده باشند؛ به همین خاطر فرد باید اصول قرنطینه را رعایت کند.

به گفته وی بسیاری از افراد مبتلا به کرونا فکر می‌کنند همین که خود را داخل منزل قرنطینه کنند کفایت می کند؛ درحالی که منظور از قرنطینه، قرنطینه کردن داخل اتاق مجزاست و فرد مبتلا تا جای امکان نباید از اتاق خارج شود.

شکوهی با بیان اینکه بیش از ۳۰ یا ۴۰ درصد از افراد مبتلا فاقد علامت هستند، گفت: بنابراین افرادی که احتمال ابتلای آنان به کووید ۱۹ وجود دارد، از جمله کسانی که در مکان‌های شلوغ رفت و آمد دارند و با افراد مختلفی در ارتباط هستند خطرناک تلقی می‌شوند.

وی ادامه داد: در فضاهای بسته نیز افراد باید با باز گذاشتن پنجره‌ها به تهویه مناسب کمک کنند تا احتمال انتقال کاهش یابد.

تا سیزدهم آذرماه ابتلای قطعی ۵۶ هزار و ۹۰۴ شهروند لرستانی به ویروس کرونا تایید شده است که از این تعداد یک هزار و ۱۷۵ نفر نیز جان باخته اند.

لرستان در شرایط قرمز شیوع کرونا قرار داشت که با اعمال محدودیت های آذرماه اکنون وضعیت نارنجی و شکننده ای است/ ایرنا


تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید