امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
پلدخترنیوز » اخبار » اخبار فرهنگی هنری » ابهام در تخریب تپه تاریخی افرینه!

ابهام در تخریب تپه تاریخی افرینه!

ابهام در تخریب تپه تاریخی افرینه!

کد خبر: 2127
  • 5
به گزارش خبرنگار ایلنا، لرستان سرزمین گنجینه‌های تاریخی و دارای آثار باستانی از قلعه فلک الافلاک، غار میرملاس، پل گاو میشان و غار کلمانکره است که این غار خود به تنهایی خزانه‌ای از گرانبها ترین گنجینه ها را داشت که متاسفانه توسط عده ای از سود جویان این گنجینه های تاریخی به یغما رفتند و امروز زینت بخش موزه های بیگانگان شده اند.

غار میرملاس در ۱۸ کیلومتری شمال شرق شهرستان کوهدشت دارای نخستین نقاشی‌های تاریخ بشر است که طبق بررسی های باستان‎شناسان نقاشی‌های 12 هزار ساله این غار در هیچ‎جای دنیا کشف نشده و می‌توان آن را به عنوان شناسنامه‌ای برای تاریخ این استان ثبت کرد که همگان بدانند این سرزمین دارای چه قدمت تاریخی است.

گنج1

اما گویا هنوز این به یغمابردن‌ها از سوی عده ای که چشم طمع به گنجینه های تاریخی ااین مرز وبوم دارند، پایانی ندارد و برای دست‌ بردن به گنجینه های چند هزار ساله اقدام به تخریب تپه‌ای باستانی زده و با کاوش های غیر قانونی باعث تخریب این آثار ارزشمند می شوند.

هفته گذشته تپه تاریخی روستای افرینه نیز از دستبرد این سودجویان در امان نماند و با کاوش حدودا ۲۰ متر این تپه را خاک برداری کرده اند. آن هم سرشب با بیل مکانیکی که به نقل اهالی روستا به راحتی به منطقه گذر کرده و تا نزدیکی های صبح مشغول کاوش بوده است. بدون اینکه این افراد ترسی از لو رفتن شان داشته باشند. اهالی به شدت نسبت به این موضوع معترضند.

عباس محمودی بخشدار سابق معمولان در این باره گفت: هفته گذشته یک خبری در فضای مجازی درباره کاوش غیر قانونی در تپه باستانی افرینه در فضای مجازی دست به دست شد که باعث نگرانی اهالی منطقه شد.

گنج2/ این کاوش حساب شده بود

وی افزود: خبری نیز در این باره به نقل از بخشدار معمولان مبنی بر دستگیری شخصی که تپه تاریخی افرینه را شبانه با یک دستگاه بیل مکانیکی"کمرشکن" از سر شب تا نزدیک صبح کاوش کرده بودند اطلاع رسانی شد.به گفته منابع محلی حدود ۵ متر به صورت عرضی وحدود ۲۰ متر به صورت عمودی پایین رفته و توانستند هرآنچه که در زیرتپه بوده را به شکل کاملا حساب شده و هماهنگ به یغما ببرند و جالب تر اینکه در کمال آرامش وخونسردی همان روز کمرشکن وارد منطقه شده و بیل مکانیکی و سایر تجهیزات را نیز از محل خارج کردند.

مسئولان به طور شفاف پاسخگو باشند

وی عنوان کرد: باتوجه به موقعیت مکانی تپه افرینه که باید کمرشکن با این عظمت از مجاورت بعضی روستاها عبور کند و وارد منطقه شود جا دارد مسئولان استانی به خصوص استاندار، معاونت سیاسی انتظامی واجتماعی و اداره کل میراث فرهنگی به طور شفاف پاسخگوی افکار عمومی باشند تا پایانی باشد بر یک کلاغ وچهل کلاغی که این روزها نقل مجالس است. چرا که سکوت مسئولان پذیرفتنی و قابل توجیه نیست.

نماینده مجلس به عنوان وکیل مردم ورود کند

بخشدار سابق معمولان ادامه داد: در این شرایط سکوت نماینده شهرستان پلدختر و عدم پیگیری او در باره پیگیری قضایی و فاش کردن هویت سارق میراث ملی و فرهنگی هم پذیرفتنی نیست و انتظار می رود به عنوان وکیل مردم وارد عمل شود.

در ادامه نیز رئیس شورای روستای احمد آباد میانکوه شرقی، گفت: تپه تاریخی افرینه کایید را شبانه با استفاده از بیل مکانیکی کاوش کردند. که این منطقه در داخل زمین های کشاورزی روستاییان منطقه است.

کاظم محمدی زاده بیان کرد: در جوار این تپه باستانی خانه ای روستایی وجود دارد که نسبت به این موضوع هیچ واکنشی نشان نداد و اهالی این خانه گزارشی در این باره اعلام نکردند. سر و صدای بیل مکانیکی و کاوش هم به دلیل نزدیکی روستا با آزاد راه شنیده نشد.

اهالی  بسیار معترضند

وی گفت: اهالی روستاهای منطقه به شدت نسبت به این موضوع معترضند چرا که این تپه باستانی و دارای قدمت تاریخی زیادی است. اینکه عده ای با تجهیزات مکانیکی وارد حریم و زمین‌های کشاورزی مردم منطقه شده و شبانه قصد دستبرد به میراث ملی داشته باشند به شدت واکنش مردم منطقه را به دنبال داشته است.

هیچ نظر سنجی از سوی مسئولان از اهالی انجام نشد

رئیس روستای احمد آباد ادامه داد: اداره میراث فرهنگی، بخشداری و فرمانداری تاکنون هیچ نظر سنجی در این باره از دهیار شورای روستایی نکرده و این موضوع به شدت اهالی را نسبت به این موضوع به شک انداخته است.

قاسمی: در محل کاوش این افراد هیچگونه دسترسی به اشیاء تاریخی پیدا نشد و تاکنون 2 نفری که در این باره دستگیر شده اند به چیزی اعتراف نکرده اند. اما قرار است کارشناسانی از سوی اداره کل میراث فرهنگی به محل این تپه باستانی اعزام شوند و بررسی های بیشتری را انجام بدهند

مدیرکل میراث فرهنگی استان لرستان نیز در این باره گفت: چند روز پیش چند نفر با استفاده از بیل مکانیکی برای کاوش غیر قانونی به تپه باستانی افرینه رفتند. با گزارشی که از سوی دوستداران میراث فرهنگی و سربازان گمنام امام زمان به ما اعلام شد بلافاصله به محل مورد نظر رفته تیمی از یگان حفاظت میراث فرهنگی استان و شهرستان پلدختر به محل مورد نظر اعزام و دستگاه ها را توقیف و هم دو نفر نیز در این خصوص دستگیر شدند.

امین قاسمی افزود: در محل کاوش این افراد هیچگونه دسترسی به اشیاء تاریخی پیدا نشد و تاکنون 2 نفری که در این باره دستگیر شده اند به چیزی اعتراف نکرده اند. اما قرار است کارشناسانی از سوی اداره کل میراث فرهنگی به محل این تپه باستانی اعزام شوند و بررسی های بیشتری را انجام بدهند.

وی ادامه داد: اینکه این افراد به راحتی با بیل مکانیکی در منطقه حضور پیدا کرده و کسی شک نکرده است بخاطر این بوده که این بیل می‌توانسته برای بازگشایی مسیر رودخانه، لوله‌کشی آب آشامیدنی منطقه و مسیر آبیاری کشاورزی مردم را بازگشایی کند. هر دستگاهی به هر قصدی می تواند وارد یک منطقه شوند ولی مهم این است که چه قصدی در منطقه دارند.

تعدادی از اهالی روستا هم که نخواستند نامشان فاش شود به گفتند بدون شک گنجینه این تپه باستانی در کاوش غیر قانونی هفته پیش خارج شده است/ ایلنا

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید