امروز: سه شنبه، 29 اسفند 1402
پلدخترنیوز » ایثار و شهادت » روایتی شنیدنی از رزم دیدنی لُرها در دفاع مقدس/۶۳۰۰ شهید آسمانی شدند

روایتی شنیدنی از رزم دیدنی لُرها در دفاع مقدس

روایتی شنیدنی از رزم دیدنی لُرها در دفاع مقدس/۶۳۰۰ شهید آسمانی شدند

کد خبر: 1883
  • 9
به گزارش پایگاه خبری پلدخترنیوز؛ ۳۱ شهریور سال ۵۹ جنگ نابرابر عراق بر علیه ایران آغاز شد، جنگی که هشت سال کشید و بیش از ۴۰ کشور دنیا صدام را در این جنگ بر علیه ایران همراهی کردند.

تنها کمتر از دو سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گذشته بود و نظام نوپای انقلاب اسلامی ایران تازه روئیده شده بود که استکبار جهانی و در راس آن آمریکا، صدام را برای جنگ پشتیبانی و حمایت های مالی و تسلیحاتی کردند تا از طریق جنگ بتوانند ملت ایران را تسلیم نمایند.

در نخستین روزهای جنگ تحمیلی بود که ملت ایران یکپارچه با لبیک به ندای امام (ره) خود را برای ایستادگی در برابر دشمن متجاوز آماده کردند، سن و سال در آن زمان معنایی نداشت، از نوجوانان و جوانان گرفته تا افراد مسن خود را برای جبهه های جنگ آماده کرده بودند.

حفاظت و حراست از انقلاب و ارزشهای دینی و همچنین دفاع از وطن خط قرمز همه ملت ایران بود، جوانان زیادی درس و دانشگاه را تعطیل کردند و در جبهه های حق علیه باطل حاضر شدند، در برابر دشمن متجاوز سینه سپر کردند و تا آخرین قطره خون خود دفاع نمودند.

در میان رزمندگان همه اقشار دیده می شد، از دکتر و مهندس گرفته تا معلم و دانش آموز، کارگر و روحانی و سایر اقشار نیز سالها در جبهه جنگ ایستادند و دشمن را با همین ایستادگی به عقب راندند.


دلاوری رزمندگان و پیروزی های بزرگ

هر یک از عملیات های دوران دفاع مقدس دنیایی خاطرات تلخ و شیرین به همراه دارد، پیروزی های بزرگی که با همت رزمندگان اسلام در تاریخ ماندگار شده است.

حالا ۴۰ سال از آن زمان می گذرد، وقتی روزهای آخر شهریور ماه از راه می رسد همه آن دلاوریها و ایثارگری ها دوباره در اذهان مرور می شود، مروری از همبستگی و فداکاری که در تک تک وجود ملت ایران خودنمایی کرد و منجر به پیروزی در این جنگ شد.

کم نبودند مادرانی که جگر گوشه های خود را برای حضور در جنگ آماده و راهی می کردند، مادرانی که با بغض های نهفته در گلو فرزندان رشید خود را برای دفاع از وطن و ارزشها تشویق می کردند تا اجازه ندهند دشمن متجاوز وجبی از این خاک را اشتغال کند.

اگر چه چهار دهه از آن سالها می گذرد اما هنوز هم مادرانی چشم انتظار نشسته اند، سالهاست که از فرزندان خود خبری ندارند، با هر پیکر شهیدی که وارد کشور می شود به یاد فرزندانشان می افتند.

از دیار لرستان شهدایی چون شهید محمد بروجردی(مسیح کردستان)، شهید چاغروند، برادران میرشاکی، لشنی، آزادبخت، زیودار، سرتیپ نیا، شکارچی و توکلی در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند و نامشان در دفتر پر افتخار تاریخ ایران برای همیشه ماندگار شد.


گسترش الگوی مقاومت در منطقه

سردار مرتضی کشکولی فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان با اشاره به فرا رسیدن هفته دفاع مقدس اظهار داشت: رزمندگان در دوران دفاع مقدس هشت سال ایستادگی و مقاومت کردند و امروز کشورهای زیادی از انقلاب اسلامی ایران الگو گرفته اند.

وی حضور رزمندگان لرستانی در عملیات را بی نظیر دانست و افزود: چندین ماه عملیات های پی در پی برای آزادسازی خرمشهر صورت گرفت و سرانجام خرمشهر در سوم خرداد سال ۶۱ آزاد شد.

سردار کشکولی تصریح کرد: در دوران جنگ تحمیلی افراد بسیجی، ارتشی، سپاه و افراد دیگر وارد میدان نبرد با دشمن شدند و با ایستادگی و مقاومت موفق شدند دشمن را به عقب برانند.


شهادت ۳۰۰ رزمنده لرستانی در عملیات حاج عمران

فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان عنوان کرد: تحریم ها، به فرصت تبدیل شد و با تکیه بر توان داخلی و مقاومت دوران دفاع مقدس برای همیشه در تاریخ انقلاب اسلامی ایران ماندگار شد.

وی گفت: در عملیات حاج عمران ۳۰۰ نفر از رزمندگان لرستانی به شهادت رسیدند و تیپ ۵۷ به لشگر ۵۷ ارتقا یافت و امروز ضروری است تا رشادت های رزمندگان دفاع مقدس برای نسل جوان بازگو شود.

سردار کشکولی تصریح کرد: امنیت امروز مرهون خون پاک شهدا و رشادت رزمندگانی است که هشت سال در برابر متجاوزان ایستادند و اجازه ندادند ذره ای از این خاک به دست دشمن بیفتد.


«حاج عمران» عملیاتی به یادمانی از رزمندگان لرستانی

در عملیات حاج عمران که در تاریخ دوم خرداد سال سال ۶۵ رخ داد که در این عملیات ۳۰۰ نفر از رزمندگان لرستانی به شهادت رسیدند، ۸۸ رزمنده از بروجرد، ۶۷ رزمنده از خرم آباد، ۶۳ رزمنده از الیگودرز، ۳۰ رزمنده از ازنا، ۱۸ رزمنده از کوهدشت، ۱۲ رزمنده از دورود، ۱۱ رزمنده از سلسله، ۲۲ رزمنده از دلفان و هفت رزمنده از پلدختر در این عملیات به شهادت رسیدند.

لشگر ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) لرستان در عملیات حاج عمران بی نظیر عمل کردند و در تاریخ هشت ساله دفاع مقدس این عملیات ماندگار است.


تقدیم ۶۳۰۰ شهید از خطه لرستان

نازارایان مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان در گفت و گو با سفیر افلاک اظهار داشت: استان لرستان ۶ هزار و ۳۷۴ شهید، ۱۷ هزار جانباز و ۸۳۷ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی ایران نموده است.

وی با اشاره به فرا رسیدن هفته دفاع مقدس افزود: هرساله همزمان با این ایام برنامه های مختلفی اجرا می شود که امسال نیز دیدار با خانواده شهدا، غبار روبی گلزار شهدا، چاپ وصیت نامه شهدا، تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس، پخش مصاحبه با رزمندگان دفاع مقدس از صدا و سیما از مهمترین برنامه های این هفته در استان است.

نازاریان تصریح کرد: در نمایشگاهی که به همین مناسبت در استان برگزار می شود، یک غرفه به نام شهدا دایر می شود.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان گفت: تعدادی کتب توسط نویسندگان نوشته شده که در هفته دفاع مقدس این کتب رونمایی می شوند/ سفیرافلاک

دسته بندی: ایثار و شهادت
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید