سرگذشت تلخ محور سیل_زده پلدختر - خرم آباد پس از ۱۷ ماه/ پلدختریها بلاتکلیف و سرگردانند!

تاریخ انتشار : 21 شهریور 1399, 14:17
به گزارش پایگاه خبری پلدخترنیوز، جاده راهی برای رسیدن ها، راهی برای از میان برداشتن فاصله ها، نقطه ی اتصال انسانها و پایی برای رسیدن به رشد و تعالی در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سلامتی و مذهبیست که همه آغازشان از حرکت آغاز می شود.

شهرستان پلدختر رکوردار جاده های مارپیچ و تو در تو با زیبایی هایی دلفریب و وسوسه انگیز است، جاده  هایی که در هر شرایطی و در هر فصل و زمانی  دلربایی خداداییشان دلی را برای عبور از آنها می توان  به دریا زد و با وجود بهسازی نبودن در نقاط مختلف شهری، بین شهری و روستایی باز تنها وسیله ی امرار معاش بسیاری از ساکنان حواشی شان می باشند.

یکی از دل انگیزترین جاده های شهرستان پلدختر محور قدیم پلدختر خرم آباد با جاذبه های طبیعی بسیار فراوان می باشد .اما این دل انگیزی آنجا که امنیت و سلامت تامین نباشد باعث می شود نام ش با آن همه شکوه، چیزی جز جاده مرگ قلمداد نشود.


ایمن نبودن محور قدیم پس از سیل

بعد از تخریب بیش از 40 کیلومتر از مسیر پلدختر به خرم آباد در اثر سیل فروردین 98، و مسدود شدن این مسیر تا مدتها اکنون با گذشت بیش از 17 ماه از ماجرای سیل ، این مسیر جاده ای علی رغم بازگشایی و بازسازیهای صورت گرفته همچنان برای تردد نا ایمن می باشد.

حامد پارسایی از اهالی روستای مورانی به پلدخترنیوز گفت: این محور یک جاده ترانزیتی شمال به جنوب بوده که با زیبایی و جاذبه طبیعی خود می توانست از آن برای جذب گردشگر استفاده نمود اما در سیل به شدت تخریب شده و متاسفانه هنوز هم مورد بازسازی قرار نگرفته است. 

زهرا شریفی از بانوان ساکن دهستان مورانی به تخریب شدید جاده پس از سیل اشاره و بیان کرد: این تخریب باعث نا ایمن شدن جاده شده و تاکنون تصادفات بسیاری در آن رخ داده، بر همین اساس از مسئولان انتظار داریم برای ساخت اصولی آن اقدام شود.

محمدحسن امیری مدیرعامل تعاونی آریاسفر (شماره 11 پلدختر) در گفت و گو با پلدخترنیوز اظهار داشت: این محور پس از سیل فروردین 98دچار خسارات بسیار زیاد شده هرچند اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان تلاش گسترده‌ای برای بازسازی و آسفالت مسیر انجام داده ولی در حال حاضر شاهد هستیم در چندین نقطه دچار فرونشست و رانش‌های بسیار شده و خطراتی را برای رانندگان به وجود آورده است.

نادر حیدری مقدم از قدیمی ترین راننده گان محور پلدختر خرم آباد با 40سال سابقه کار با اشاره به اینکه این جاده از پرخطرترین جاده های کشور بوده به پلدخترنیوز گفت:پس از سیل این جاده دچار تخریب شدید شد و با آنکه اقداماتی برای بهسازی آن صورت گرفته اما همچنان به شدت نا ایمن می باشد.

وی افزود: این محور فاقد گاردریل، خط کشی مناسب، علائم راهنمایی و رانندگی می باشد.

بیرانوند از شهروندان پلدختری به پلدخترنیوز گفت: با نزدیک شدن به فصول بارشی و ناایمن بودن محور قدیم پلدختر_ خرم‌آباد مردم مجبور به تردد در آزاد راه هستند.


تخریب ۷۰درصدی محور پلدختر خرم آباد/ محور جایگزین به ۴ قطعه تقسیم شد  

به گزارش پایگاه خبری پلدخترنیوز عارف امریی معاون فنی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای وقت لرستان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری صداو سیمای لرستان در چهاردهم فروردین 98 با تایید تخریب صد درصدی جاده خرم آباد - پلدختر در 18 نقطه اظهار داشت: میزان آسیب واردشده به این محور را در کل حدود 70درصد اعلام کرد.

وی گفت: میزان خسارت در این محور به حدی بود که ده ها کیلومتر از آن محو و به بستر رودخانه مبدل شده بود، اما با تلاش یگانهای سپاه محور معمولان به پلدختر سرانجام در نوزدهم فروردین 98 بازگشایی شد. 


احمد مرادپور معاون وقت امور عمرانی استاندار در چهارم خرداد 98 طی مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیمای لرستان از منتفی شدن جابجایی جاده خرم آباد _ پلدختر خبر داد و گفت: جاده خرم آباد _ پلدختر از دستور کار مسئولان استان خارج شده است.

معاون امور عمرانی استاندار در این خصوص اظهار داشت: عملیات ساخت محور قدیم پل‌دختر - خرم‌آباد با هدف احداث یک مسیر موقت بین این دو شهردر حال انجام است و برای ساخت محور جایگزین جاده کنونی خرم آباد _ پلدختر که بخشی از آن در اثر سیل تخریب شده زمان و اعتبارات زیادی نیاز است.

وی افزود: جاده ای که بناست به عنوان جایگزین محور کنونی ساخته شود به چهار قسمت تقسیم شده که قسمت‌های زیادی از آن تونل می‌خورد و بخشی از آن بین کوه رد می‌شود و علت منتفی شدن ساخت محور جایگزین، مخالفت مردم پلدختر بیان شد و در بیست و نهم مهر 98 نوید روکش آسفالت محور قدیم خرم آباد پلدختر از سوی مدیر کل راهداری لرستان به مردم داده شد.
 
ممنوعیت تردد خودروهای سنگین در قدیم محور پلدختر- خرم آباد

در چهارم آبان ماه 98 بخشی از محور قدیم خرم آباد پلدختر در محدوده امام زاده سید محمد(ع) به زیر آب رفت و تردد در آن ممنوع و به توصیه راهداری و حمل و نقل جاده ای استان به صورت محدود برای خودروهای محلی و ماشین آلات راهداری تردد مجاز شد.

رئیس پلیس راه لرستان تردد خودروهای سنگین در محور پلدختر _خرم‌آباد ممنوع اعلام کرد و دلیل آن را نداشتن ایمنی لازم بیان کرد.و محور خرم‌آباد به پل زال به عنوان مسير جايگزين تردد برای آنها در نظر گرفته شد.


کمبود اعتبار برای بازسازی محور پلدختر - خرم آباد

رضا خالقی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در بیست و یکم خرداد 99 با اشاره به اینکه محور جدید خرم‌آباد- پلدختر با کمبود اعتبار مواجه است اظهار داشت : محور جدید خرم‌آباد- پلدختر با 53 کیلومتر ساخت راه و کیلومتر تونل، چند دهانه پل بزرگ دارد که پس از سیل طراحی شده است.

وی با اشاره به اینکه ساخت این محور بالغ بر 840 میلیارد تومان اعتبار می‎طلبد،افزود: این محور در چهار فاز طراحی شده که فاز اول آن توسط قرارگاه خاتم‎الانبیا در حال انجام است؛ فاز چهارم این محور که از پلدختر آغاز می‌شود پیمانکار انتخاب و در مرحله تجهیز کارگاه است.


آغاز عملیات قطعه چهارم با حضور وزیرراه و شهرسازی

به گزارش پایگاه خبری پلدخترنیوز، عملیات اجرایی ساخت قطعه چهارم محور ارتباطی خرم آباد به پلدختر با حضور وزیر راه و شهرسازی در دوازدهم تیر ماه 99 آغاز شد و محمد سلامی با بیان اینکه قطعه چهارم محور ارتباطی خرم آباد به پلدختر 12 کیلومتر طول دارد، افزود: برای ساخت این قطعه تا کنون 224 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: در صورت تامین یک هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز، این محور تا سه سال آینده به بهره برداری می رسد.

خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در آئین آغاز عملیات اجرایی جاده پلدختر به خرم آباد در دوازدهم تیر ماه 99، بیان کرد: دو قطعه جاده پلدختر به خرم آباد قطعات اصلی رفع بحران بوده و اگر قطعه 17کیلومتری ساخته شود سه گره را که دارای آب بردگی و آبشتگی در این فاصله هستند برطرف خواهد کرد.

وی افزود: 2.5 کیلومتر تونل برای قطعه چهار جاده پلدختر به خرم آباد طراحی شده که شروع خواهدشد که به این ترتیب بحران اصلی این محور برطرف خواهد شد.

بر اساس پیش بینی وزیر راه و شهرسازی با آغاز عملیات اجرایی حدود 18 کیلومتر باقی مانده از جاده جایگزین پلدختر به خرم آباد در آینده نزدیک مسیر پلدختر به خرم آباد 10کیلومتر کوتاهتر شده و همچنین روستای مسیر این جاده نیز به نحو مناسبی به این جاده دسترسی خواهند داشت.


هزینه عوارضی و ایجاد استهلاک، مشکل عمده ی آزادراه پل زال/ جاده فرعی دهلیچ ایمن نمی باشد 

اما جاده‌ی جایگزین پل زال علاوه بر افزایش مسافت ترددی دارای نقایص بی شماریست که بسیاری از این نقیصه ها به هزینه تراشی بالا برای مسافران و رانندگان مسیر مربوط می باشد.

مردم منطقه برای صرفه جویی در وقت و سوخت ماشین از مسیر فرعی موسوم به دهلیچ و یا دیگر محورها چون چولهول مینمایند که علاوه بر نداشتن ایمنی لازم باز ملزم به پرداخت عوارضی سنگین هستند.

محمد جودکی از شهروندان پلدختری به پلدخترنیوز گفت: با توجه به وضعیت معیشتی مردم و ناتوانی در پرداخت عوارض جاده پل زال از مسئولان تقاضا دارم در روند باسازی جاده تسریع سازی انجام شود.

امیری مدیرعامل شرکت مسافربری آریاسفر (تعاونی ۱۱ پلدختر) بیان کرد: به دلیل ناایمن بودن محور قدیم اتوبوس های شرکت مسافربری آریاسفر پلدختر محبور به تردد از آزادراه پل زال هستند که با توجه به پرداخت عوارض ماهیانه 2میلیون 400 هزار تومان و شرایط معیشتی افراد، موضوع کرایه ها برای آنها سنگین است.

فاضلی دانشجوی ترم آخر دانشگاه آزاد لرستان که به دلیل ترم آخر و تعداد واحد پایین مجبور به رفت و آمد طی دو روز در هفته می باشد به توجه مسئولین نسبت به هزینه بالای رفت و آمد اشاره گفت: در صورت تردد با مینی بوس که احتمال میسر بودن آن ضعیف است کرایه پرداختی هر تردد 15هزار تومان و برای تاکسی 30 هزار تومان می باشد که هر روز به طور میانگین 180هزار تومان کرایه هفتگی خواهد بود.

جودکی از تاکسی داران خط زرد این محور به پلدختر نیوز گفت: ما مجبوریم به علت ضعف مالی از جاده دهلیج تردد نموده با این وجود عوارضی را به صورت کامل باید پرداخت نماییم بر همین اساس از مسئولان انتظار داریم با توجه به ناچاری تردد در این مسیر برای رانندگان پلدختری مبلغ عوارضی حذف یا کمتر و در حد توانشان تعیین شود.

شهسواری از شهروندان پلدختری که به علت طی نمودن مراحل شیمی درمانی برای همسرش ناچار به تردد دوبار در هفته در این مسیر است بیان کرد: هزینه کرایه پرداختی بسیار سرسام آور است و هر هفته حداقل 120 هزار تومان بابت تردد در مسیر پرداخت می نمایم.

وی افزود: امیدواریم با کم نمودن عوارض برای خودروهای پلدختری این مسیر، راهی برای کمتر شدن مبلغ کرایه این مسیر باز شود.


مرادی از دیگر تاکسی داران خط زرد پلدختر با اشاره به اینکه سوای مبلغ عوارضی بحث استهلاک خودروها مطرح می باشد تصریح کرد: تردد در جاده از سمت پاعلم بسیار زمان بر بوده و ده لیج جاده فرعی با وجود فاصله کمتر به دلیل زیرساخت نامناسب در برخی قسمت ها باعث استهلاک بیشتر ماشین خواهد شد.

وی افزود: هر هفته حدود 500 هزار تومان جهت استهلاک ماشین پرداخت می کنم و این جدای از خطر جانی این جاده می باشد.

فتحی از رانندگان قدیمی مینی بوس محور پلدختر خرم آباد گفت: جاده پیشین نیز ایمنی کافی نداشت اما با اشراف داشتن بر مسیر مشکل آنچنانی نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه مسافران مسیر کنونی بسیار کمتر شده و میانگین کرایه هر بار تردد 150هزار تومان بوده افزود: پس از صبر و مدت زمان طولانی برای تکمیل ماشین که هیچ گاه بیشتر از 15نفر نمی باشد با پرداخت عوارضی و استهلاک و گازوئیل برای امرار معاش خانواده ام در مضیقه هستم.

ناظری از رانندگان مسیر با اشاره به اینکه مجبور به تردد با حمل مسافر از جاده کوهستانی دهلیج است اظهار داشت : رانندگان این مسیر از این وضعیت بسیار گلایه‌مند و خسته شده‌اند و از طرفی مسافران و مردم نیز علیرغم پرداخت کرایه سنگین و کمرشکن 35 هزار تومانی از ما انتظار دارند که به موقع به مقصد برسند.


حیاتی بودن محور قدیمی برای شهرستان پلدختر

محور ترانزیتی قدیم پلدختر خرم آباد تا پیش از بازگشایی محور پل زال بسیار شلوغ و پر ترافیک بود و عاملی برای رونق اقتصادی در سطح شهرستان به ویژه برای کسبه و بازاریان اما پس از سیل رکود به اوج خود رسید و مردم منطقه حتی از داد و ستد محصولات زارعی خود و ارسال آن به خارج از شهرستان در مضیقه قرار گرفتند.

رضایی از شهروندان پلدختری در خصوص محور قدیم پلدختر_ خرم آباد به پلدختر نیوز گفت: این محور از جهات مختلفی برای شهرستان نقش حیاتی داشت، اما به دلیل قرار گرفتن در مسیر رودخانه کشکان بر اثر سیل و طغیان رودخانه و حتی تغییر مسیر آن در اکثر نقاط دچار خسارات جدی و باعث کاهش رونق در منطقه شده است.

فرجی از مغازه‌داران پلدختری که مغازه وی در ورودی این شهر قرار دارد با اشاره به تخریب جاده پلدخترـ خرم‌آباد در سیل سال گذشته تصریح کرد: عدم تردد وسایل نقلیه و عبور مسافران از این مسیر ترانزیتی، کسب و کار ما از رونق افتاده است.

وی افزود: تخریب این محور تاریخی نه تنها در حمل و نقل بلکه، کسب و کار، کسبه و بازاریان نیز تا مدت‌ها پس از سیل اختلال ایجاد نمود و باعث راکد شدنشان شده است.

این مغازه دار پلدختری عنوان کرد: از مسئولان درخواست می‌شود برای بازسازی جاده قدیم پلدختر ـ خرم‌آباد با توجه به شروع فصل پاییز و بارندگی ها در اسرع وقت، تمهیداتی بیندیشند.

یک شهروند دیگر پلدختری به خبرنگار ما گفت: مردم سیل زده این شهرستان در جریان وقوع سیل سال گذشته علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با مشکلات پساسیل در زندگی، با تخریب جاده پلدختر _ خرم‌آباد باید از آزاد راه تردد و متحمل پرداخت عوارض سنگین شوند.


میرزایی از اهالی روستاهای حاشیه کشکان گفت: سیل فروردین 98 علاوه بر خسارت های زیادی که به شهرستان و روستاهای آن وارد کرد، و محور پلدختر_خرم‌آباد را که نقش حیاتی برای مردم این شهرستان را داشت تخریب کرد و این موضوع باعث تاثر مردم شد.

وی با اشاره به اینکه روستاهای زیادی در جاده پلدختر_ خرم‌آباد از طریق راه‌های ارتباطی به این مسیر وصل می‌شوند تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از پل‌ها در جریان سیل به شدت تخریب و راه دسترسی روستاییان از بین رفت و هنوز برخی از این روستاها همچنان با مشکل راه دسترسی دست و پنجه نرم می‌کنند و نیازمند پیگیری و رسیدگی تا رفع مشکل می باشد.

سهراب سلیمانی به ضرورت تسریع سازی در بازسازی محور اصلی پلدختر خرم آباد اشاره و افزود: حمل و نقل محصولات کشاورزی و امرار معاش بسیاری از مردم از همین جاده انجام می شود که امیدواریم مسئولان به بازسازی آن توجه بیشتر نمایند.


مطابق آمار اداره راهداری استان لرستان تا دوازدهم تیرماه حدود 36.3 کیلومتر از جاده های پلدختر پس از سیل آسفالت شده است. 

 ساخت این محور بالغ بر 840 میلیارد تومان اعتبار می‎طلبد، و این محور در چهار فاز طراحی شده که فاز اول آن توسط قرارگاه خاتم‎الانبیا در حال انجام است؛ فاز چهارم این محور که از پلدختر آغاز می‌شود پیمانکار انتخاب و در مرحله تجهیز کارگاه است.

بر اساس پیش بینی وزیر راه و شهرسازی با آغاز عملیات اجرایی حدود  18 کیلومتر باقی مانده از جاده جایگزین پلدختر به خرم آباد در آینده نزدیک مسیر پلدختر به خرم آباد 10کیلومتر کوتاهتر شده و همچنین روستای مسیر این جاده نیز به نحو مناسبی به این جاده دسترسی خواهند داشت.

اما آنچه اکنون مردم منطقه را زمین گیر ساخته پرداخت هزینه سنگین عوارضی با وجود وضعیت نابسمان معیشتی پس از سیل و همچنین وجود تصادفات زیاد در ترددهاست، اهالی شهرستان نه می توانند آزادانه و بی پراخت عوارضی از جاده فرعی استفاده نمایند و نه آنکه برای عبور و مرور در جاده قدیم از امنیت و ایمنی برخوردارند، و این درحالیست که راه اندازی محور ایمن و چهار قطعه حداقل سه سال به طول خواهد انجامید.

لذا پایگاه خبری پلدخترنیوز از مسئولین و متولیان شهرستانی، استانی و مدیران مربوطه خواستار رسیدگی به مساله ی مهم و پر اهمیت حذف و یا کاهش هزینه عوارضی برای ساکنان شهرستان پلدختر و همچنین تسریع سازی در بازسازی محور قدیم و جدید می باشد.



لینک کوتاه مطلب: https://poldokhtarnews.ir/?newsid=1853

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
کد را وارد کنید : *
عکس خوانده نمی‌شود