امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
پلدخترنیوز » اخبار » اخبار اجتماعی » بی‌آبی در مناطق سیل‌زده لرستان در گرمای ۴۵ درجه؛ اعتراض مردم «چم‌کبود» معمولان به بی‌توجهی‌ها

بی‌آبی در مناطق سیل‌زده لرستان در گرمای ۴۵ درجه

بی‌آبی در مناطق سیل‌زده لرستان در گرمای ۴۵ درجه؛ اعتراض مردم «چم‌کبود» معمولان به بی‌توجهی‌ها

کد خبر: 1695
  • 5
به گزارش پایگاه خبری پلدخترنیوز؛ روستای «چم کبود گاوزرده» روستایی در پنج کیلومتری جنوب معمولان و در ضلع شرقی رودخانه کشکان از جمله روستاهایی است که در سیلاب فروردین ماه امسال به زیر آب رفت و به طور 100درصد تخریب شد.

روستای چم کبود با تغییر مکان در منطقه‌ای حدود 500 متری محل قبلی جانمایی شد و به همت یک خانم خیر و جهادگر به نام سمیرا شاهوردی ملقب به «مادر آرزوها» ساخته و اهالی در کمتر از یکسال صاحب منازل امن ‌و ایمن شدند اما این روستا بعد گذشت یک سال و شش ماه از گذشت سیلاب هنوز با مشکلاتی از جمله نبود آب شرب روبرو است.


خسارت سیلاب به روستای چم کبود پلدختر

روستای چم کبود از سیلاب فروردین ماه سال98 به دلیل اینکه مخزن و زیرساخت‌های آب شرب را سیلاب با خود برده فاقد آب شرب بهداشتی است که مشکلاتی را برای اهالی به وجود آورده که بعد از انتشار گزارش‌هایی در پایگاه خبری پلدخترنیوز، آب وفاضلاب استان لرستان به پای کار آمد و کمتر از یکماه بعد از انتشار گزارش تسنیم مشکل آب این روستا به طور کوتاه مدت و با نصب یک تانکر هشت هزار لیتری برطرف شد و حل بلند مدت این مشکل هم در دستور کار آب وفاضلاب استان و شهرستان قرار گرفت که اجرای خط انتقال آب شرب از شهر معمولان به طرف روستا شروع و در حال انجام است.

حدود 50درصد خط انتقال آب شرب از شهر معمولان به طرف روستا اجرا شده ولی به سبب اینکه خط انتقال آب در حریم جاده ترانزیتی تهران- جنوب در حال اجراست راهداری وحمل ونقل جاده‌ای جلوی اجرای خط انتقال را گرفته و به مدت سه روز است که پروژه تعطیل شده است. مردم نیز امروز برای رفع این مشکل و به نشانه اعتراض جاده را بستند تا مسئولان نسبت به حل مسئله آب اقدام کنند.


آبرسانی روستای چم‌کبود با تانکر

مردم چم کبود می‌گویند بخشی از مشکلات این روستا با همکاری آب وفاضلاب برطرف شده ولی به سبب کمبود تانکر آبرسان یک روز درمیان به روستا آبرسانی صورت می‌گیرد که به خاطر گرمای هوا و لزوم روشن بودن وسایل سرمایشی جوابگو نیست و اعتراض‌ایی دارند و می‌گو‌یند که باید هر چه سریعتر خط انتقال آب به روستا تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

ططری از اهالی روستای چم کبود معمولان گفت: به دلیل گرمای هوا آب شربی که یک دور درمیان توسط آب وفاضلاب به روستا داده می‌شود جوابگو نیست و مشکلاتی برای مردم به وجودآمده است.

وی افزود: به سبب کبود آب مشکلات اجتماعی در روستا به وجود آمده که از مسئولان تقاضا داریم مشکل آب چم کبود معمولان را با اجرای هر چه سریعتر خط انتقال آب برطرف کنند.

سمیرا شاهوردی بانوی جهادگر و ملقب به «مادر آرزوها» که از اوایل وقوع سیلاب در شهرستان پلدختر به طور مداوم در چم کبود مستقر است اظهار داشت: بخشی از مشکل چم کبود با تلاش شرکت آب وفاضلاب استان لرستان برطرف و خط انتقال آب شرب داخل روستا اجرا شده است، خط انتقال آب شرب هم در حال اجراست ولی راهداری جلوی خط انتقال را گرفته است


گرمی هوا و آبرسانی که جوابگو نیست

وی با بیان اینکه به سبب گرمای هوا آبی که آب وفاضلاب به روستا می‌آورد جوابگو نیست و اهالی با مشکلاتی روبرو هستند افزود: به سبب گرمای هوا مردم مجبور به استفاده از کولرهای آبی هستند که کمبود آب اجازه روشن بودن مداوم کولرها را نمی‌دهد.

شاهوردی عنوان کرد: به خاطر کمبود آب مردم کشاورزی که از سر زمین کشاورزی می‌آیند نمی‌توانند استحمام کنند و اهالی در معرض مشکلات بهداشتی قرار دارند.

حجت الاسلام والمسلین حسن رضایی امام جمعه معمولان با بیان اینکه اهالی چم کبود بیش از یک سال است مشکل آب شرب دارند تصریح کرد: با وجود در حریم قرار گرفتن اجرای خط لوله آب شرب شهر معمولان و جلوگیری راهداری از اجرای خط انتقال به صورت قانونی اما مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری قانون باید در راستای رفاه مردم باشد و علی‌رغم در حریم رودخانه قرار گرفتن می‌توان به خاطر رفاه مردم در این مورد خاص در بحث قانون اغماض کرد.


لزوم همکاری مردم و مسئولان برای حل مشکل

وی با اشاره به اینکه به عنوان نماینده مقام معظم رهبری در شهر معمولان با احترام به قانون اما خود را مدافع مطالبه به حق مردم روستای چم کبود می‌دانم افزود: برای مرتفع شدن مشکل آب چم کبود به همکاری مردم و مسئولان نیاز است.

امام جمعه معمولان با اشاره به اینکه مردم می‌توانند از زمین‌های زراعی خود جهت از بین رفتن معظل بی آبی به ادارات متولی اهدا کنند عنوان کرد: در کنار مردم هستم اما با استفاده از راه‌های نادرست برای مطالبه گری از طرف مردم مخالفم.

شهاب محمودی رئیس آب وفاضلاب شهرستان پلدختر با بیان اینکه روستاهای چم شهران و چم کبود با تانکر سیار آبرسانی می‌شوند که اداره آب وفاضلاب یک رور درمیان با تانکر 12هزار لیتری به این روستاها آبرسانی می‌کند اظهار داشت: خط انتقال آب شرب پایدار از شهر معمولان به طرف چم کبود در حال اجراست که با تکمیل این پروژه مشکل آب چم کبود برای همیشه برطرف خواهد شد.

آب پایدار به چم کبود می‌رسد

وی افزود: به سبب اینکه خط انتقال آب شرب در حریم جاده خرم‌آباد به پلدختر در حال اجراست راهداری جلوی کار را گرفته و سه روز است که پروژه متوقف شده است.

رئیس آب وفاضلاب شهرستان پلدختر عنوان کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته و با پیگیری امام جمعه معمولان و مسئولان شهرستان مشکل به زودی برطرف خواهد شد و ما هم تلاش می‌کنیم که هر چه سریعتر آب شرب را به چم کبود برسانیم.


گزارش از فیروزه حاتمی
دسته بندی: اخبار / اخبار اجتماعی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید