امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
پلدخترنیوز » یادداشت » یادداشت اجتماعی » جوانه آفت بر ریه‌های زاگرس/ زنگ خطر حیات درختان بلوط به صدا درآمد

جوانه آفت بر ریه‌های زاگرس

جوانه آفت بر ریه‌های زاگرس/ زنگ خطر حیات درختان بلوط به صدا درآمد

کد خبر: 1525
  • 5
به گزارش پایگاه خبری پلدخترنیوز، سالهاست که لرستان میزبان بلوط‌هایی است که با وجود تمامی سختی‌ها توانسته‌اند همچنان سرافراز در میان کوه‌های سربه فلک کشیده زاگرس زنده بمانند و مایه حیات، طراوات، زندگی، درآمد، هوای پاک و ... برای مردمان سخت کوش این دیار باشند.

بلوط‌هایی که بارها و بارها مورد سودجویی برخی از انسان‌ها قرار گرفته‌اند اما چه زیبا و با صلابت برای گستراندن نعمت‌هایشان باز هم شکفته و سربرافراشته‌اند.

آری لرستان از گذشته مامن خوبی برای بلوط‌های زاگرس بود، اما متاسفانه از چند دهه پیش تاکنون حیات ریه‌های زاگرس با خطرات جدی مواجه شده و متاسفانه بخشی از آنها توان ایستادن در مقابل این همه دست برد و سودجویی را نداشتند.

یادمان نمی‌رود که همین چند سال پیش بود که بلوط‌های پیر زاگرس نتوانستند در مقابل خشکیدگی و آفات دوام بیاورند و از بین رفتند.

یادمان نمی‌رود که هنوز هم افراد سودجویی بدون هیچگونه علم و دانشی برای کسب کمترین سود آنچنان درختان بلوط را در سکوت شب و با اره‌های تیز برقی قلع و قمع می‌کنند که دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آید.

اما بلوط‌های زاگرس بازهم با وجود تمامی بدهی‌های ما نعمتشان را گسترانده‌اند تا شاید درسی برای برخی از ما باشد.

نباید از یاد ببریم که اگر درختان بلوط نبودند سیل چه‌ها که بر سر ما نمی‌آورد.

حالا بازهم با فرارسیدن فصل شکفتن ریه‌های زاگرس، آفت جوانه‌خوار برای از بین بردن بخشی از درختان به جنگل‌های لرستان هجوم آورده است.

امری که بسیاری از کارشناسان آن را به عنوان زنگ خطر جدی برای حیات درختان بلوط زاگرس می‌دانند.

متاسفانه آمارهای رسمی نشان می‌دهد که حدود 20 هزار هکتار از مساحت یک میلیون و 200 هکتاری جنگل‌های لرستان تاکنون مورد هجوم آفات قرار گرفته، البته برخی از فعالان محیط زیست معتقدند که این عدد را باید چند برابر کرد.

به هر حال آفات نیز در کنار ما انسان‌ها مسیری بهتر از هجوم به ریه‌های زاگرس پیدا نکرده‌اند.

چندین منطقه از لرستان با هجوم شدید آفت جوانه‌خوار مواجه بوده و به گفته مسئولان عملیات مبارزه با استفاده از امکاناتی همچون تراکتور سم‌پاش در حال انجام است.

امری که خود مسؤولان نیز اذعان می‌کنند این امر چاره ساز نیست، چرا که برای مبارزه با آفات جنگلی با توجه به گستردگی و صعب العبور بودن جنگل‌های لرستان نیازمند تجهیزات و امکانات به‌روزی همچون سم‌پاش هوایی هستیم.

مطمئنا برای حفاظت و حراست هر چه بیشتر از ریه‌های زاگرس بایستی مسؤولان کشوری و استانی اقدامی عاجل و جدی در دستور کار قرار دهند، چرا که با استفاده از شیوه‌های سنتی راه به جایی نخواهیم برد.

هجوم آفت جوانه خوار به جنگل‌های بلوط لرستان

در همین راستا پدر بلوط ایران بیان می‌کند: متاسفانه آفت جوانه خوار به عنوان یکی از چالش‌های اصلی جنگل‌های زاگرس حیات بخشی از درختان بلوط لرستان را به خطر انداخته است.

مظفر افشار ادامه می‌دهد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته حدود ۶۰ هزار هکتار از درختان بلوط لرستان با تهدید جدی آفت جوانه خوار مواجه هستند و این خود به عنوان چالش اساسی به شمار رفته و باید در اسرع وقت اقدام عاجل در برای کنترل این آفت انجام شود.

وی عنوان می‌کند: متاسفانه کرم برگخوار باعث لخت شدن درختان بلوط شده و همین عامل باعث می‌شود که ریه‌های زاگرس توان مقابله در مقابل آفات و تهدیدات را نداشته و نتیجه این امر چیزی جز از بین رفتن آنها نخواهد بود.

پدر بلوط ایران در ادامه با اشاره به اینکه آفت کرم برگخوار به جنگل‌های مناطق مختلف استان هجوم آورده است، می‌افزاید: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته در حوزه سپیددشت سراب گازه، منطقه آبشار چکان، آبشار آب سفید، محدوده آبشار وارک و محدوده آبشار نوژیان تا ایستگاه کشور، مله شبانان و منطقه دره بادام و سایر مناطق استان با این چالش مواجه هستند باید اقدامات ویژه‌ای در راستای کنترل این آفت اندیشیده شود.

با تجهیزات سنتی راه به جایی نخواهیم برد

افشار معتقد است: لرستان دارای بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل بوده و مطمئناً مبارزه با چنین آفاتی با روش‌های سنتی امکان‌پذیر نیست.

این فعال محیط زیستی می‌گوید: به همین دلیل انتظار می‌رود مدیریت ارشد استان، مسؤولان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از تمام ظرفیت خود برای استفاده از تکنولوژی‌های روز همچون سمپاشی هوایی بهره گیرند تا بتوان در کوتاه مدت با این آفت مبارزه جدی کرد.

وی ادامه می دهد: در سال‌های گذشته در استان‌های مجاور با پیگیری‌های مسؤولان با وجود اینکه سطح اراضی جنگلی آنها به شدت کمتر از لرستان بود از سمپاشی هوایی استفاده شد.

پدر بلوط ایران بیان می‌کند: به همین دلیل انتظار داریم در راستای حفاظت و حراست از جنگل‌های زاگرس و درختان بلوط مسؤولان پای کار بیایند و با استفاده از توان خود شرایط را برای مبارزه سیستماتیک و مناسب با آفات موجود فراهم کنند.

هجوم افت جوانه خوار به 20هزار هکتار از جنگل‌های بلوط لرستان 

مدیرکل منابع طبیعی لرستان نیز در همین راستا با تشریح آخرین وضعیت هجوم آفت جوانه‌خوار به جنگل‌های لرستان بیان می‌کند: متاسفانه بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته تاکنون 20 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط لرستان مورد هجوم آفت جوانه‌خوار قرار گرفته‌اند.

شیزاد نجفی ادامه می‌دهد: چهار کانون بحران در جنگل‌های بلوط لرستان در شهرستان‌های خرم‌آباد، چگنی، سلسله و دورود شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۸ نوع آفت جوانه‌خوار بلوط‌های لرستان را مورد هجوم قرار داده‌اند، اعلام می‌کند: البته اکنون اقدامات مختلفی در راستای مقابله با این آفات در حال انجام است.

آغاز مبارزه با آفات

مدیرکل منایع طبیعی لرستان بیان می‌کند: به عنوان نمونه محلول‌پاشی در جنگل‌های بخش پاپی و منطقه دره اناران و کومان آغاز شده و در سایر مناطق نیز این امر در دستور کار قرار دارد.

نجفی ادامه می‌دهد: محلول پاشی با استفاده از تراکتور در حدود ۳۰۰ هکتار در کانون شیوع این آفت شروع شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه به دلیل وسعت زیاد، صعب العبور بودن و کمبود نیروی انسانی تنها نقاط آلوده سمپاشی خواهند شد، می‌افزاید: از تمام توان خود در راستای مقابله با آفات استفاده می‌کنیم.

10 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهیم

این مسئول معتقد است: استفاده از بالگرد سمپاش به عنوان امری ضروری برای مقابله با هجوم آفات به جنگل‌های بلوط به شمار می‌رود که البته برای تحقق این امر 10 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

به هر حال به نظر می‌رسد با توجه به گستردگی جنگل‌های بلوط لرستان بایستی مسؤولان سازمان جنگل‌ها، مدیریت ارشد استان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در راستای حفاظت هر چه بیشتر از این نعمت بی‌نظیر خدادادی پای کار بیایند.

 مطمئنا برای مقابله با آفات نیازمند به تجهیزات به روز و استفاده توان حداکثری هستیم، امری که متاسفانه تاکنون مورد غفلت قرار گرفته است

حال باید دید سرنوشت، بلوط‌های لرستان را به کدامین سو خواهد کشاند و شاهد نابودی بخش دیگری از ریه‌های زاگرس خواهیم بود؟فارس

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید