امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
پلدخترنیوز » بهداشت، درمان، سلامت » زباله نریختن را از محرم شروع و به یک عادت همیشگی تبدیل کنیم

پاکبانان از لشگر یزید نیستند

زباله نریختن را از محرم شروع و به یک عادت همیشگی تبدیل کنیم

کد خبر: 1031
  • 1
این روزها سطح شهر پر شده از تکیه‌گاه ها و خیمه‌گاه‌هایی که مردم در آن‌ها به یاد امام حسین (ع) و یاران باوفایش عزاداری می‌کنند و هر یک از این عزاداران به نوعی عشق و محبت خود را به سیدالشهدا نشان می‌دهند که یکی از این کارها، پخش نذری در تکیه‌ها و هیئت‌های عزاداری است.

در میان تصاویر شور و حال عزاداران حسینی که جای جای شهر و روستاهای کشور را با فضایی روحانی همراه می کند و دوباره عشق و علاقه ایرانیان را به اهل بیت (ع) و سالار شهیدان به تصویر می کشد، متاسفانه تصاویر ناخوشی نیز دیده می‌شود که آنقدر برایمان عادی شده که به سادگی از کنار آن می گذریم.

آنچه در این مراسم‌ها و بعد از پخش نذری در مکان‌های سوگواری امام حسین (ع) قابل‌توجه است، ظروف یک‌بار مصرفی است که در سطح خیابان‌ها رها شده و حال این پاکبان محله است که باید سطح شهر را نظافت کند و هر کس این صحنه را مشاهده کند با خود خواهد گفت آیا این کار، کار شیعیان و پیروان دینی به نام اسلام است که پیامبر آن‌ها فرموده است "نظافت و پاکیزگى جزئی از ایمان است".

واقعیت این است که در این ایام، ریختن زباله‌های ناشی از نذورات مردم در معابر شهر، به یکی از مشکلات حوزه شهری تبدیل شده بود.

ریختن زباله یعنی افزودن زحمت پاکبانان و ماموران جمع‌آوری و دفع زباله و گاه پاک کردن آن از چهره شهر به زمان نیاز دارد.

عادت ناخوشایندمان به ریختن زباله که مختص به دهه محرم یا مناسبت های دیگر نیست و در هر مجال دیگری نیز بروز و نمود پیدا می‌کند؛ مثل گردش‌های نوروزی و به شکل ویژه تر در روز طبیعت؛ عادتی که بسیار برایمان عادی شده است.

صحنه هایی که معنای دیگر آن افزودن زحمت پاکبانان و ماموران جمع آوری و دفع زباله است و گاه زدودن آن از چهره شهر از اواخر شب تا اوایل صبح داستان و زحمت پر غصه ماموران و پاکبانان شهرداری می شود.

هر چند طی سال‌های اخیر شاهد مراعات بسیاری از مردم و همچنین اقدامات خوبی توسط انجمن‌های مردم‌نهاد و دوست دار محیط زیست در این خصوص هستیم اما آمارها حکایت از دو برابر شدن حجم زباله های شهری در این روزها دارد؛ حال آنکه توان شهرداری ها برای گردآوری زباله و زباله روبی از خیابان ها و معابر، محدود و صد البته ثابت است. 

به زبان ساده تر در این روز و شب ها نه به تعداد رفتگران شهر افزوده می شود و نه قرار است ماشین های مربوط به جمع آوری زباله چند برابر شوند؛ حقیقتی که باعث می شود زحمت و انرژی مضاعفی بر پاکبانان و سایر متولیان نظافت شهر و روستاهای کشور تحمیل شود. در واقع با ریختن زباله نوعی مزاحمت برای برادر دینی خود ایجاد می‌کنیم.

از همه عزاداران حسینی تقاضا داریم نسبت به رعایت نظافت در معابر و خیابان‌های شهر توجه داشته باشیم و شهرداری را در ارائه‌ خدمت بهتر و ارزنده‌تر به شهروندان یاری کنیم.

به احترام عزای امام حسین (ع)، از ریختن زباله، ظروف و لیوان‌های یک‌بار مصرف در خیابان خودداری و زحمت پاکبانان خدمتگزار را کم کنیم و زباله نریختن را از محرم شروع و به یک عادت همیشگی تبدیل کنیم.

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید